Var kan man köpa långa tryckespinnar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb

Var kan man köpa långa tryckespinnar?

Inläggav nikeb » 2012-06-01 11:54

Jag letar till vanlig innerdörr som jag ska montera 17 cm absorbent på. Jag har bara sett (8X8 mm) upp till 140 mm men jag behöver upp mot 250 mm för att kunna ha handtagen på varsin sida av dörren.

Några tips eller ideer kring hur man kan lösa detta? Kanske får man ha ett hål i absorbenten just för han handtaget men det vill jag helst inte.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-06-01 12:03

Sök på roddarstav eller roddarpinne.

Själv löste jag och min granne det i vår staketgrind med en vanlig armeringspinne som man kan fila till lite i ändarna.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-06-01 12:06

Det brukar väl vara en fyrkantsstav på 8mm ?

Borde väl inte vara helt omöjligt att få tag på valfri längd i en järnhandel eller så.

Hornbach har ett litet sortiment med olika järnstavar och plåtgrejer vet jag. Det kanske går att finna där?

EDIT: Jag menar alltså en sådan här: http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=2700

Mät på en befintlig tryckespinne innan du beställer något, för 8mm är bara något jag har för mig. Det kan mycket väl vara helt fel mått :).

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-06-01 12:19

Det borde gå med vanlig 8x8 mm fyrkantsstav. Bauhaus kan eventuellt ha annars din lokala mekaniska verkstad/smed.

Om inte annat borde materialet i pinnarna vara möjligt att svetsa så den lokale smeden kan säkert svetsa ihop två stycken till dig mot kaffepengar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-01 13:11

jag skulle ha tagit fram svetsen och svetsat ihop två pinnar i kortänden, skulle pinnen bli för lång så kan ju pinnen kapas eller så bygger man på dörren lite till, det blir alltid perfekt
Bikinitider

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-06-01 17:35

UrSv skrev:Det borde gå med vanlig 8x8 mm fyrkantsstav. Bauhaus kan eventuellt ha annars din lokala mekaniska verkstad/smed.

Om inte annat borde materialet i pinnarna vara möjligt att svetsa så den lokale smeden kan säkert svetsa ihop två stycken till dig mot kaffepengar.

Din idylliska dröm om "den lokale smedens kaffepengar" är nog orealistisk.

Det blir dyrare, det blir fel dimensioner, och pinnen går av första gången.

Låssmeden vid Zinkensdamm hade däremot tryckespinnar i olika längder att välja på. För två år sen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-06-01 19:56

n3mmr skrev:
UrSv skrev:Det borde gå med vanlig 8x8 mm fyrkantsstav. Bauhaus kan eventuellt ha annars din lokala mekaniska verkstad/smed.

Din idylliska dröm om "den lokale smedens kaffepengar" är nog orealistisk.

Det blir dyrare, det blir fel dimensioner, och pinnen går av första gången.

Låssmeden vid Zinkensdamm hade däremot tryckespinnar i olika längder att välja på. För två år sen.

YMMV. I mitt fall har jag minst 10 liknande uppdrag som utförts med framgång antingen gratis eller för kaffebröd. Det brukar inte vara nåt problem alls. Alltså inte orealistiskt utan både vanligt och verkligt.

Om du inte känner till någon hjälpsam människa där du bor får du nog helt enkelt gå till din närmaste metalleverantör och köpa en bit till överpris då. Där jag bor får man dem gratis på skroten och får sen hjälp av lokal smed eller kompis.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-06-02 07:24

Tack ni har löst det enkelt och smidigt. Jag jobbar ju i Skara och slöjdetaljen har visst massiv fyrkants stång i olika diametrar. Hade ingen aning om att man skulle leta på ortens damdagis. Många bra lösningar men 88 kr fixat och klart väljer jag nog. Tack igen!

Återgå till DIY-forum