Ett horns död !!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flathead

Ett horns död !!

Inläggav flathead » 2012-06-09 17:21

Det begågna brottet är så brutalt som rubriken antyder.

Onda krafter släpptes lös i mitt vardags rum under gårdagens kväll och natt.

Onda andar ? Nix glada kamrater något förfriskade !!

Anläggningen det spelades på består av 3-vägs br Isophon8" Philips 4" Philips 1" och ett Isophon PS30/50 i W-horn.

En ganska ålderstigen och inte särskilt effektstark kombination som snällt tjänstgjort för TV/Party lyssning.

Under kvällens lopp bröt den stackar Sentecen som drev hornet samman och lade sordin på tillställningen, kreativa krafter fiskade då fram ett AltecLansing ur gömmorna som genast bryggkopplades och signal nivån justerades för att inte dräpa basen.

Under nåt obevakat ögonblick (skyller på bedövning av det flytande slaget) ändrades det lite på setupen då en EV15L i br släpades in i rummet och kopplades parallelt med hornet 8O 8O 4ohm bryggat steg :? .

Sällskapet uppskattade ljus effekterna från EV lådan (högtalarens skydd lyste nu intensivt) :oops:

Ohälsosamma dB uppnåddes Altec steget värmde lokalen med en het bris och malthaltiga drycker flödade :D

Sen kunde inte den värsta bedövning hindra näsorna från att detektera doften av bränd fenol i natten :(

Så efter morognstädningens slut var det bara att bryta upp hornet och ta ut det stackars elementet, om det stank igår så har aromet fått ytterligare en dimension idag.

Enda vinnaren är frugan som hatar hornet helhjärtat för dess usla utseende, hon erbjöd sig raskt att hjälpa till med utbärandet.

Då till frågan Ebaya fram nåt PS30/50,70eller120 och smacka ihop dinosaurien igen eller göra nåt med högre möbelvärde och prestanda ?

Och med sådana kamrater vem behöver fiender :lol:

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-06-09 18:20

:D

Härlig berättelse, om än med olyckligt slut!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-06-09 18:51

Ni får ta det lite varligare på nästa fest, samt minska på alkoholintaget.

Jag gjorde något liknande med en stärk från sent 80-tal som var graderad till 2x100W i 8 ohm, vilket betyder 2x200W kortvarigt i 4 ohm. Drog på dj billy e - beats 4 my van eller Basstronics - bass i love you på lite för hög volym och innan jag hann sänka så började kortslutningsskyddetskyddet i stärken slå på/av hejvilt till den välkända aromen av bränd talspole.

Det var den dagen ett par Technics SB325(om jag minns rätt) högtalare lämnade denna värld efter att ha tjänstgjort hos mej i ca 6 år, de inköptes på loppis med trasiga skumkanter för ca 200:- och kantades om for ytterligare 200:-

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-06-09 19:00

Felet ligger inte i festens utförande !

Jag har helt enkelt för klent horn :D

Hade nån svag vision om att knyckla till ett par horn som ser ut som kuber 750x750x750 som kan agera sideboard till sofforna innan dom aktiveras och kaffekoppen dimper i backen.

Med tanke på att jag är den långsammaste i världshistorien så blir det som vägverket brukar deklarera: Arbetet beräknas klart hösten 2020.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-06-09 19:10

Låter lite som ett av mina slutstegsprojekt, fronten ligger på golvet i väntan på att jag ska göra klart markeringarna för vars ventilationshål ska borras.

Resten av projektet står uppepå locket på min vinylsvarv samlar damm i väntan på att fronten ska bli klar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-09 20:27

Tekko skrev:Ni får ta det lite varligare på nästa fest, samt minska på alkoholintaget.

Tvärt om, det tydde på allt för sparsamt intag.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-09 20:34

flathead skrev:Jag har helt enkelt för klent horn :D

Mer effekttålighet i elementet. Ni skall inte vilja vistas i lokalen i nnan elementet ge upp.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-06-09 20:39

Helt inne på din linje Nattlorden får kika på nåt PA element som passar i konstruktionen.

Tror rutorna skulle lämnat kåken innan basnarkomanerna i soffan kroknat :lol:

Det tog dock kvällen och en bit in på morgonen innan elementet dog av överhettning.

Inte så tokigt för ett bygge från -77

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-06-10 13:17

Haha otrolig historia :-)
Är övertgad att du får till nästa variant av hornet till det bättre.

Återgå till DIY-forum