Bygga bastorn för att dämpa rumsproblem - bra idé?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Bygga bastorn för att dämpa rumsproblem - bra idé?

Inläggav Kraniet » 2012-06-14 14:16

Jag har länge nu haft en tanke om att bygga ett bastorn av mina två överblivna sls10. Min idé var att bygga ett torn som passar i hörnet bakom soffan. Elementen kommer då hamna uppe vid taket. Allt för att motverka stående vågor, både den som går mellan väggarna men även dämpa vågorna som uppstår mellan tak och golv.

Som jag förstått det är det inte bra att ha för mycket bas kommande bakifrån, men två sls 10" kanske är lagom mycket i förhållande till de två 15tummarna jag har framtill?

Är det här någon bra idé?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-06-14 14:39

klart det är!

IÖ säger väl 50% av frontbaskapaciteten bak. Det kommer du inte upp i men det borde väl vara lärorikt oavsett o testa.

ska du köra samma fas eller ur fas, tüskarna har väl en förkärlek att köra bakrebasarna urfas tror jag nån skrev på forat för längesen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-14 17:14

varför är det fördelaktigt att placera basarna så bakom soffan?

ska man inte tänka på att förskjuta basarna så att basarna får olika avstånd till begränsningsytorna för att sprida ut problemen i frekvens och tid?

typ det är dumt att placera två elementsymetriskt på en baffel, bättre då med osymetri , typ
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-14 17:53

kanske inte var så tydlig förklaring ang var det är tänkt att stå. Så varför inte en bild? :) Bilden nedan visar lyssningsplats, och hörnet där till vänster bakom lampan är väldigt tomt. Som att det bara väntar på att få ett bastorn ditställt :)

Bild

edit: Kan ju slänga upp andra sidan också

Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-14 17:56

schmutziger skrev:klart det är!

IÖ säger väl 50% av frontbaskapaciteten bak. Det kommer du inte upp i men det borde väl vara lärorikt oavsett o testa.

ska du köra samma fas eller ur fas, tüskarna har väl en förkärlek att köra bakrebasarna urfas tror jag nån skrev på forat för längesen.

nja de måste väl köras i fas för att få den effekten att de motverkar resonanser?
IÖ har nämnt 50% nånstans kommer jag ihåg också.

En fördel är ju att problemen inte existerar fören vid 30hz så lådorna behöver inte gå allt för djupt.

Men allt detta är ju hypotetiskt än. Har ju en sambo också..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-14 20:17

Att knö in subbar direkt i hörn kan ge elaka peakar.

Kanske att det finns någon snäll själ som kan låna ut en låda eller två som du kan testa med innan?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Återgå till DIY-forum