Avkoppling OP

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Avkoppling OP

Inläggav Michael » 2012-06-18 15:01

Halloj

Vid avkoppling av matningsspänningen till en OP så är det mycket vanligt att montera konding mellan jord och plusmatning respektive jord och minusmatning, se figur A. Jag har funderat lite på detta och varför man kopplar så. OP'n har ju ingen referens till jord (mitten av spänningsmatningarna). OP'n får plus och minus matning. Sedan att signalen som OPn jobbar med håller sig ungefär runt omkring jord, är väl en annan sak. Signalen måste ju kunna se ut hur som helst.

Så, min tanke är... OP'n har väl igentligen en enkel matningsspänning. Den som är mellan minus och plus strömpinnarna. Varför avkopplar man inte där? Se figur B. Ur OP'ns synvinkel vore väl detta bäst?

Jag har också funderat på en tredje variant, se figur C. Här monteras en liten konding mellan plus och minus, nära OP'ns pinnar och helst ytmonterad så den verkar vid höga frekvenser. Medan man låter ellyterna sitta till jord, så som man brukar. Vad kan gå fel vid en sådan koppling? Känns tryggt att OP'n får/ser en ordentlig avkoppling vid höga frekvenser.

Bild

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-18 15:11

Jag har för mig att mitt gamla RIAA-steg hade koppling enligt figur C.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2012-06-25 06:27

Lasten du har på utgången är ansluten till jord, därför ska du avkoppla till jord.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Återgå till DIY-forum