Är det bara jag som vågar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Är det bara jag som vågar?

Inläggav zapanasta » 2012-06-27 08:46

Inte för att va stöddig på nåt sätt,eller nervärdera nån annans åsikter..

Men ser ofta förslag på toppar osv och folk rekommenderar för det mesta (i mina ögon) dyrt och omtalat såklart :)

Själv har jag lyssnat på en massa högtalare till dags dato,både omtalade och mer okända..

Mina toppar består av ett par gamla renoverade småmoddade luxor 4061 som sammanlagt med inköp kostat mig ca 400kr nånstans..

Har som sagt lyssningsjämfört en hel del ochså,och dom låter inte ett dugg sämre som toppar än långt dyrare/omtalade modeller...

Va lite fest här i midsommras och jag spelade dundrande högt,och dom varken lät illa eller gick sönder :)

En granne som var här som är inflyttad från stholm hade haft en anläggning för närmare 100k för några år sen,han trodde inte det var sant när jag berättade vad hela kalaset kostat mig :D :D 5-6k :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-06-27 08:47

Vågar vad? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-27 08:54

KarlXII skrev:Vågar vad? :)

Ge sig på lite gamla eller udda grejer,och ge dom chansen :)

Misstänker att det skulle finnas folk som skulle bli förvånade :)

Har ju kommit med lite uttalanden genom åren,högtalartester som retat folk lite osv..

Men det måste ju finnas såna som jag ochså,som sätter sig lite på tvären :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 09:27

jag säger inte att du har fel men jag förstår inte vad som är vågat med beggade budgetprylar? insatsen är ju betydligt lägre än till exempel att köpa något svindyrt kan jag tycka. och sedan har vi ju alla lite olika mål med sakerna, alla är nog överens om att bra ljud är viktigast men sedan kommer feelgoodparametrarna in, och dessa är ju olika för olika människor. tre apparater med likartad prestanda men med stora skillnader utförande och pris kommer att attrahera oss olika
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-27 09:32

Är det bara gamla högtalare som åsyftas? Tycker nog det finns folk med gamla Carlsson t.ex. För att inte tala om ESL-erna.

Finns ju flera som har gamla fina recievers och Sansui-förstärkeri osv.

Själv tycker jag nog att ta hem Carvers Sonic holography-pryl ohörd från staterna var ganska modigt...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-06-27 10:15

För egen del så spelar det ingen roll om det är nytt eller begagnat.
Det som avgör för mig är att kunna få lyssna riktigt högt, med en njutbar ljudkvalitet, och lagom bandbredd. :)
En begagnad PA-rigg skulle funka nivåmässigt, men troligen inte komma till sin rätt i mitt vardagsrum.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-06-27 12:13

Tyvärr har många av dom vettiga gamla prylarna blivit överskattade prismässigt som begagnade.
Det är svårt att göra riktiga fynd idag om man inte heter fjonken förståss :wink:

OT. Men vad har det här med DYI att göra, eller ska det spåras in på hembyggen snart? :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-27 14:11

Postade nog i fel tråd,sorry :oops:

I övrigt så vill jag inte provocera på nåt sätt med tråden,vill bara säga att jag har varit med så pass länge nu och lyssnat på så pass mycket att jag vågar säga att ett par beg högtalare för en struntsumma kan låta bättre än en ny för åtskilliga tusenlappar...

Men å andra sidan väljer ju folk själva va dom gör med sina pengar,man kanske vill ha feelgoodkänsla/design osv. (Sånt som jag skiter totalt i :) )

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-06-27 14:32

zapanasta skrev:...jag vågar säga att ett par beg högtalare för en struntsumma kan låta bättre än en ny för åtskilliga tusenlappar...

Är det inte det där att slå in redan öppna dörrar här på faktiskt?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-06-27 14:43

zapanasta skrev:Postade nog i fel tråd,sorry :oops:
...
man kanske vill ha feelgoodkänsla/design osv. (Sånt som jag skiter totalt i :) )

Hade du skitit i feelgooden så hade du ju inte postat detta ;)
...
Va lite fest här i midsommras och jag spelade dundrande högt,och dom varken lät illa eller gick sönder

En granne som var här som är inflyttad från stholm hade haft en anläggning för närmare 100k för några år sen,han trodde inte det var sant när jag berättade vad hela kalaset kostat mig 5-6k
...

8)
Sen kan det väl handla lite om att man vill göra bra köp o då kan tänka sig att lägga lite mer pengar direkt istf att göra ett flertal billiga felköp som knaske i slutändan är dyrare än om man gått på ett "garantistämplat" val direkt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 15:11

zapanasta skrev:Postade nog i fel tråd,sorry :oops:

I övrigt så vill jag inte provocera på nåt sätt med tråden,vill bara säga att jag har varit med så pass länge nu och lyssnat på så pass mycket att jag vågar säga att ett par beg högtalare för en struntsumma kan låta bättre än en ny för åtskilliga tusenlappar...

Men å andra sidan väljer ju folk själva va dom gör med sina pengar,man kanske vill ha feelgoodkänsla/design osv. (Sånt som jag skiter totalt i :) )

det där påminner om dom som säger sig inte bry sig om utseendet på sina kläder men som ändå inte kan sätta på sig vad som helst
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-27 15:51

feel good är väl bättre än feel bad? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-27 18:00

Hade du skitit i feelgooden så hade du ju inte postat detta

Faktum är att jag gör det när det handlar om högtalare i alla fall,väljer det jag tycker låter bäst i mina öron och bryr mig inget va det är för märke/tillverkare..

Det är ju ljudet jag lyssnar på,inte har jag ett par högtalare för att en massa annat folk har likadana :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-27 18:36

zapanasta skrev:
Hade du skitit i feelgooden så hade du ju inte postat detta

Faktum är att jag gör det när det handlar om högtalare i alla fall,väljer det jag tycker låter bäst i mina öron och bryr mig inget va det är för märke/tillverkare..

Det är ju ljudet jag lyssnar på,inte har jag ett par högtalare för att en massa annat folk har likadana :)

Det är väl iaf inget snack utan att högtalarna är inspelade... ! :wink:

Jag spelar också på en massa gammal bråte - både högtalare, stärkare, grammofoner och rullbandare. Sen har jag en bunt gamla analoga studioprylar också... Tycker egentligen inte om gammal elektronik men det får väl gå tills det börjar krångla... tycker inte om ny elektronik heller! :roll: Gamla prylar går iaf att laga. Blir helt matt av att tänka på krånglande logikstyrning och flerlagers kretskort... :? 8O :twisted:

Återgå till DIY-forum