Bygga frontar som ska spela ner till 80 Hz, förslag?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB

Bygga frontar som ska spela ner till 80 Hz, förslag?

Inläggav JonasB » 2012-06-21 12:40

Hej,

Känner mig inte ny här men är nu medlem och detta blir mitt första inlägg.

Jag har blivit lite sugen på Inos i6 efter all fin kritik den fått, men kan även tänka mig att bygga något annat. För att slippa mecka med delningsfilterbiten vill jag gärna bygga efter en färdig konstruktion som har fått bra kritik från mer än en person.

Storleksmässigt spelar mindre roll men helst inte avancerade horn.
Det får gärna vara skapligt hög känslighet.
Högtalarna kommer att ha tillgång till 90 watt var.
Rummet som de ska spela i är på cirka 20 kvadatmeter, cirka 4 meter mellan högtalare och lyssningsplats.
Jag har inte bestämt vilka basar som ska delas med dessa frontar än men basarna kommer inte att begränsa systemet.
Budgeten är max 9000 kronor.

Förslag?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-21 13:25

Ska basar och delningsfilter och slutsteg för basar ingå i 9000:- tillsammans med i6 eller dyl?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2012-06-21 13:43

Sorry, var lite otydlig.

Budgeten är för enbart frontarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-21 15:17

Jag får verkligen anstränga mig för att tänka ut vilka komponenter jag skulle välja för att komma upp i 9.000 kr för ett par DIY-frontar som "bara" ska spela ner till 80 Hz.

Jag menar att din budget är väl generös och att du skulle vinna på att lägga rimligt med pengar på frontarna och istället satsa på kanske ytterliga basar eller bättre elektronik för pengarna. Detta sagt utan att veta något om din utrustning eller tankar/budget kring basar :) .

Bästa element för DIY, enligt mitt tycke/erfarenhet, kommer från Scanspeak och handlas billigast från Europe Audio i Holland. Om du inte har extrema ljudtrycksbehov räcker en klassisk 7" bas + diskant lösning långt. Själv har jag Scanspeak Revelator och är supernöjd!

I ditt fall passar det dessutom utmärkt med slutna lådor och då kan man ju inte misslyckas!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-21 16:13

9000 kr räcker till i6 utan låda.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-06-21 16:28

9LEAH för lite drygt 1/3 av din budget.
Överskottet lägger du på ännu flera basar :)

Annars pK, men det är en del som inte gillar den.

Eller köp mätinstrument (ljudkort+en mikrofon med korrigeringskurva från IBF akustics tex) , läs genom allt på DIY/Teknikavdelnignarna på faktiskt, , köp lite böcker (tex Testing loudspeakers) , köp en licens av Svantes Basta (och kanske något mer så småningom), välj ut lite lösa element och experimentera på :)

Det ryms inom kostnadsbudgeten men förmodligen inte inom tidsbudgeten.

Glöm inte posta din projekttråd här :)..

Richard
Inaktiverad

Re: Bygga frontar som ska spela ner till 80 Hz, förslag?

Inläggav Richard » 2012-06-21 18:40

JonasB skrev:Hej,

Känner mig inte ny här men är nu medlem och detta blir mitt första inlägg.

Jag har blivit lite sugen på Inos i6 efter all fin kritik den fått, men kan även tänka mig att bygga något annat. För att slippa mecka med delningsfilterbiten vill jag gärna bygga efter en färdig konstruktion som har fått bra kritik från mer än en person.

Storleksmässigt spelar mindre roll men helst inte avancerade horn.
Det får gärna vara skapligt hög känslighet.
Högtalarna kommer att ha tillgång till 90 watt var.
Rummet som de ska spela i är på cirka 20 kvadatmeter, cirka 4 meter mellan högtalare och lyssningsplats.
Jag har inte bestämt vilka basar som ska delas med dessa frontar än men basarna kommer inte att begränsa systemet.
Budgeten är max 9000 kronor.

Förslag?

Monitor audio rx6 låter oförskämt bra ( bättre än piP vid direkt jämförelse, tycker jag ) och kan fås för 7000:- begagnade.

En annan het högtalare är xtz 99.36 mkII som är i samma klass.

Något sämre än alla ovanstående högtalare är linn katan, som ändå är mycket bra, kan fås beg. för 3000:-.

..men då får du ju inte nöjet att bygga själv.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2012-06-21 22:00

Budgeten är satt till 9000 på grund av att i6an kan vara ett alternativ, men det är såklart trevligt att komma undan billigare.

Att konstruera ett delningsfilter kunde vara ett alternativ, men jag är inte sugen på att lägga ner den tiden just nu.

Jag är tacksam för förslagen men tror att jag är ute efter högtalare som klarar starkare ljudtryck än föreslagan DIY-projekt (men har inte lyssnat på dem).

Jag kommer troligtvis ha dessa tillsammans med 4 stycken 15"-subbar.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-21 22:06

Något med dubbla 18sounds 6nd430 kanske? Pengarna försvinner fort iofs o jag vet inte hur många diy det finns med dem?

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2012-06-22 11:56

Emanuelgbg skrev:Något med dubbla 18sounds 6nd430 kanske? Pengarna försvinner fort iofs o jag vet inte hur många diy det finns med dem?

Ja 6nd430(-16) har fått bra omdöme av Zahp också. Kanske får bli ett projekt med eget delnigsfilter och massa mätningar.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-06-22 22:29

Oj, denna tråd påminde mig om att jag ju håller på (!) att hjälpa brorsan med högtalare.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=42511

//Michael

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-06-23 20:19

JonasB skrev:
Emanuelgbg skrev:Något med dubbla 18sounds 6nd430 kanske? Pengarna försvinner fort iofs o jag vet inte hur många diy det finns med dem?

Ja 6nd430(-16) har fått bra omdöme av Zahp också. Kanske får bli ett projekt med eget delnigsfilter och massa mätningar.

De låter grymt bra i mellanregistret. Rent, tydligt och ofärgat. Jag
använder ett par själv nu och ska köpa ett gäng till :)
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-06-26 21:32

För 9 tusen skulle du kunna köpa 2 st Seas Excel 18 Nextel med mjuk frekvensgång utan magnesiumkonernas uppbrytning. Att möta dom med tvenne Seas Excel diskanter i en 12 Liter sluten låda skulle bli en väldigt "safe" högtalare ner till 80 hz. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-06-26 22:56

i6 är ju skit bra liten och smutt.

Jag är i liknande DIY-funderingar men kan tänka mig betydligt större volym på lådan.

Ett toppsystem med hög känslighet, så att man kan driva med en rörstärkare och ändå kräma på hyfsat, gärna liknande spridningsegenskaper som en INO-burk. Det skulle vara något jag skulle tänka mig bygga :)

Sorry om du tycker jag hijackar din tråd JonasB, stör det så skapar jag en egen!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2012-06-27 02:18

Mich skrev:Oj, denna tråd påminde mig om att jag ju håller på (!) att hjälpa brorsan med högtalare.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=42511

//Michael

Kul! Hur går det med dessa?

PetterPersson skrev:De låter grymt bra i mellanregistret. Rent, tydligt och ofärgat. Jag
använder ett par själv nu och ska köpa ett gäng till

Ja, man blir ju lite sugen på 6nd430.

brumel skrev:För 9 tusen skulle du kunna köpa 2 st Seas Excel 18 Nextel med mjuk frekvensgång utan magnesiumkonernas uppbrytning. Att möta dom med tvenne Seas Excel diskanter i en 12 Liter sluten låda skulle bli en väldigt "safe" högtalare ner till 80 hz.

Jag ska titta på dessa, såg att Troels hade byggt med detta element.

bassman skrev:Sorry om du tycker jag hijackar din tråd JonasB, stör det så skapar jag en egen!

Det är lugnt, då är vi ute efter lite samma sak.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-06-27 02:21

http://www.ciare.com/pdf/catalogo/HX160.pdf

Den här funkar också i sluten låda ner till 80 hz. Låg dist genomgående i denna HX-serie och alla Ciare jag sett mätningar på.
Let forever be

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2012-06-27 19:58

PetterPersson skrev:De låter grymt bra i mellanregistret. Rent, tydligt och ofärgat. Jag

Vilka diskanter matchar du dem med?

brumel skrev:http://www.ciare.com/pdf/catalogo/HX160.pdf

Den här funkar också i sluten låda ner till 80 hz. Låg dist genomgående i denna HX-serie och alla Ciare jag sett mätningar på.

Det känns mer säkert att köra på 6nd430.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-06-27 21:09

I vardagsrummet kör jag med

http://www.supersonic.se/dokument/T2030.pdf

och delar strax över 2 kHz. Svenska importören till 18 sound är Robban på DAT, http://www.dat.se

Jag beställde mina 4 st. 16-ohmare nu i eftermiddags :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-06-28 01:06

JonasB skrev:

Vilka diskanter matchar du dem med?

brumel skrev:http://www.ciare.com/pdf/catalogo/HX160.pdf

Det känns mer säkert att köra på 6nd430.

Ja för 1089 kr är dom rena rånet även om det säkerligen är exkl moms. Bara att slå till tycker jag efter att ha kollat hemsidan!
Let forever be

Återgå till DIY-forum