Ritningar till Mirsch Allegro NG8 basdel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MatsK

Ritningar till Mirsch Allegro NG8 basdel

Inläggav MatsK » 2005-08-13 13:14

Hej,

Efter mååånga år så tänkte jag försöka slutföra min stereo med basdelen til NG8'an.

Men var kan jag få tag på ritningarna till den ?

/Mats

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-13 18:43

Elektronikvärlden, nummer finns att söka på ev's hemsida, Olle Mirsch-artikel.

Den kommersiella versionen hade dock basporten på frontsidan (på den avfasade sidan) och basen nedåt, samt att modellerna inte var "invinklade".

Jag har dem fortfarande fast nu aktivt drivna. Har just byggt klart det andra kabinettet av "NG8" fast numera med andra element och med dämplimmade skivor. Har också byggt NGs surrondare.

T

Användarvisningsbild
MatsK

Inläggav MatsK » 2005-08-13 20:07

På EV finns bara artickel registret inte ritningen/artickeln eller är det så att om man har inloggning så kommer man oxå åt artickeln ?

/Mats

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-13 21:43

Biblioteket är det som gäller, eller så beställer man artikeln via EV.

Har du elementen? De är i 4-ohms versioner, nya finns nog bara i 8 ohm, om man inte beställer från Allegro.

Fast jag skulle ju rek. att driva dem aktivt, men då krävs ju att man har två slutsteg (och ett försteg). Då spelar det ingen roll om det är 8 eller 4 ohm.

(Jag ska bygga nya basdelar också, när det nu blir av. Alt, kanske jag kan bygga om dem med andra element och annan port, så de går lite djupare. Basdelarna går inte djupare än NG8, men de avlastar topparna. De är inte svåra att bygga, en låda med 19 mm MDF 270x270x600 mm yttermått, om jag inte minns fel. Avfasat hörn för att stämma med topparna.)

T

Användarvisningsbild
MatsK

Inläggav MatsK » 2005-08-14 21:12

Som utvandrad svensk så får man hoppas att det biblioteket här kan ruska fram EV articklarna.

Nej jag har inga element så egentligen är valet öppet och kanske jag skulle ändra strategien till en annan diskret sub istf. en NG8 bas.

Annars så består stereo av:
- Egenhändigt byggd förförstärkare "Remus" (Jan Lodström konstruktion) som är moddad med balanserad utgång, Som jag har rivit isär och skall bygga om.
- Två st mono block, "The End" som är plasserade i stativen till högtalarna.
- NG8 högtalare byggda 93 som blev målade vita med blått fronttyg (högt WAF, ref LTS) som jag skulle vilja fanera med björk.

Så är jag i byggartagen och tänkte tåta ihop en Headwize hörlurs förstärkare till den bärbara CD spelaren och öppna Sony lurar.
http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy2_prj.htm

Så är det nån som har förslag på en DIY sub som skulle passa ihop med burkarna ovan så...

/Mats
PS: WAF = Wife Acceptanse Factor

Återgå till DIY-forum