Plankor som hyllplan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Plankor som hyllplan

Inläggav nikstra » 2012-07-03 18:26

Jag fick en knäpp idé att använda 45x170mm plankor som hyllplan för CD/DVD/BD-förvaring. Blir ganska billigt (Beijer tar 34kr/lpm) samt att jag redan har möbler i Ikeas serie Lack/Expedit som är av 50mm tjocka skivor som hyllorna skulle matcha.

Det lär ju inte vara någon större risk att plankorna sviktar under tyngden av skivsamlingen men brukar inte virke kunna slå sig och bli skevt? En skev 45mm planka är inte helt lätt att räta ut (hemma i lägenheten).

Någon som har erfarenheter, brukar virke slå sig?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Plankor som hyllplan

Inläggav paa » 2012-07-03 18:31

nikstra skrev:Någon som har erfarenheter, brukar virke slå sig?

Svar; ja.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-03 18:33

Skulle tro det.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-07-03 19:20

Hur stora krafter kan det röra sig om? Om jag skulle skruva på gavlar av 15x118 planhyvlat skulle det hjälpa något eller är det lika bra att skrota idén med plankor?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-03 19:27

Jag vet faktiskt inte om plankor slår sig oftare än andra tjejer.
De med dubbla airbags i framkant borde väl iofs klara sig bättre undan vid fall framåt :wink:

(stereotypen blir lite väl flamsig i sommarvärmen) :roll:

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-07-03 19:32

Stereotypen skrev:Jag vet faktiskt inte om plankor slår sig oftare än andra tjejer.
De med dubbla airbags i framkant borde väl iofs klara sig bättre undan vid fall framåt :wink:

(stereotypen blir lite väl flamsig i sommarvärmen) :roll:

Värmeslag :!: :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-03 19:55

Stereotypen skrev:Jag vet faktiskt inte om plankor slår sig oftare än andra tjejer.

:lol: ( samt en :lol: :lol: från fru Nattlord )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-03 20:05

Nattlorden skrev:

:lol: ( samt en :lol: :lol: från fru Nattlord )

Tacksam publik ikväll! :D

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-07-03 22:54

nikstra skrev:Jag fick en knäpp idé att använda 45x170mm plankor som hyllplan för CD/DVD/BD-förvaring. Blir ganska billigt (Beijer tar 34kr/lpm) samt att jag redan har möbler i Ikeas serie Lack/Expedit som är av 50mm tjocka skivor som hyllorna skulle matcha.

Det lär ju inte vara någon större risk att plankorna sviktar under tyngden av skivsamlingen men brukar inte virke kunna slå sig och bli skevt? En skev 45mm planka är inte helt lätt att räta ut (hemma i lägenheten).

Någon som har erfarenheter, brukar virke slå sig?

En sak du kan använda är limfog som sågas till rätt bredd. Det slår sig inte.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-07-03 23:28

Dartman skrev:

/Jonas

Jo, jag vet. Det var just det där med att såga till rätt bredd som blir lite pyssligt och då tänkte jag vara lat och använda plankor istället. Det verkar nu inte vara så smart :?

Har tidigare köpt limträskiva på Biltema och där fick man verkligen vad man betalade för. Ingen vidare kvalitet.

Hittade limträbalk på Byggmax men den är nästan dubbelt så dyr som en planka.

Någon som har andra tips på vad man kan använda som hyllplan? Bör vara ungefär 160mm brett och jag har tänkt mig en längd på 1500mm ungefär.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-07-03 23:47

nikstra skrev:
Dartman skrev:

/Jonas

Jo, jag vet. Det var just det där med att såga till rätt bredd som blir lite pyssligt och då tänkte jag vara lat och använda plankor istället. Det verkar nu inte vara så smart :?

Har tidigare köpt limträskiva på Biltema och där fick man verkligen vad man betalade för. Ingen vidare kvalitet.

Hittade limträbalk på Byggmax men den är nästan dubbelt så dyr som en planka.

Någon som har andra tips på vad man kan använda som hyllplan? Bör vara ungefär 160mm brett och jag har tänkt mig en längd på 1500mm ungefär.

När jag bygger hyllor - numera i mdf, men tidigare i limfog - så ber jag alltid om att få de längsgående snitten sågade på bygghandeln. Det brukar vara billigt eftersom det bara är en eller två inställningar av justersågen.

/Jonas

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-03 23:50

Använder snyggt kantfrästa plankor som bokhyllor. Böckerna är väl tillräckligt tunga för att hålla plankorna på plats för jag har inga som helst problem med dem. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-07-04 01:28

Jag förvarar mina kompaktskivor på hyllplan av 12 mm MDF som jag har låtit såga till. Hyllorna är 13 cm breda vilket är lagom med tanke på att Elfa-skenorna som de vilar på är ett par centimeter djupa. Bredare hyllor riskerar att samla damm, kan jag tänka mig. Hyllorna har jag rollat med fyra lager vit lackfärg med skumroller. Fruktansvärt tråkigt arbete, men man gör det bara en gång och resultatet blir alldeles utmärkt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-04 02:04

PekkaJohansson skrev:Hyllorna är 13 cm breda vilket är lagom med tanke på att Elfa-skenorna som de vilar på är ett par centimeter djupa.

Är det till ett dockskåp? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-07-04 07:38

PekkaJohansson skrev:Jag förvarar mina kompaktskivor på hyllplan av 12 mm MDF som jag har låtit såga till. Hyllorna är 13 cm breda vilket är lagom med tanke på att Elfa-skenorna som de vilar på är ett par centimeter djupa.
Med vänlig hälsning

Pekka

Mina hyllor är 145 mm djupa. Byggvinklarna som jag använder för att fästa upp hyllorna är av 3 mm tjockt gods. Det lämnar 142 mm till cd-skivorna, vilket av något märkligt sammanträffande är just så djupa de är. Skivorna alltså.

:wink:

/Jonas

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-07-04 10:11

PekkaJohansson skrev:Jag förvarar mina kompaktskivor på hyllplan av 12 mm MDF som jag har låtit såga till. Hyllorna är 13 cm breda vilket är lagom med tanke på att Elfa-skenorna som de vilar på är ett par centimeter djupa. Bredare hyllor riskerar att samla damm, kan jag tänka mig. Hyllorna har jag rollat med fyra lager vit lackfärg med skumroller. Fruktansvärt tråkigt arbete, men man gör det bara en gång och resultatet blir alldeles utmärkt.

Med vänlig hälsning

Pekka

12mm låter tunnt, hur långt har du mellan Elfa-skenorna?

Står dina CD inskjutna mot väggen och hur har du i så fall gjort vid Elfa-skenorna? Tycker det skulle se tokigt ut om två, tre CD sticker ut ett par cm där skenan är.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-07-04 10:49

nikstra skrev:12mm låter tunnt, hur långt har du mellan Elfa-skenorna?

Står dina CD inskjutna mot väggen och hur har du i så fall gjort vid Elfa-skenorna? Tycker det skulle se tokigt ut om två, tre CD sticker ut ett par cm där skenan är.

Jag har omkring 40 centimeter c-c mellan skenorna, på något ställe lite mer. Det håller utan problem. Visst skulle man få plats med till exempel 16 mm tjocka hyllplan, men estetiskt och viktmässigt känns det bättre med 12 mm. Det blir lagom med plats till hyllan ovanför för att stoppa in pekfingret när man ska ta ut en skiva.

Ja, kompaktskivorna är inskjutna mot väggen med mellanrum vid konsolerna. En skiva på var sida konsolen tar i skenan och sticker ut en aning, men det stör inte helhetsintrycket. Jag anstränger mig för övrigt ibland för att ställa skivorna lite ojämnt eftersom det teoretiskt är bra (diffussion) om de står lite omlott.

Kan också nämna att jag på hyllväggen bakom lyssningsplats har använd ett svartlackerat konsolsystem från Hornbach eftersom hyllorna är svarta där för att undvika ljusreflektion från filmduken. Både skenorna och konsolerna är betydligt smäckrare än Elfa-systemet. Konsolerna är enkla och fyller bara två millimeter mellan cd-skivorna. I dag hade jag nog använt Hornbach-systemet i hela rummet. Det är nästan lika snyggt, smidigare och kostar mindre än hälften. Minns dock inte just nu om det finns även i vitt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-07-04 11:51

PekkaJohansson skrev:Jag har omkring 40 centimeter c-c mellan skenorna, på något ställe lite mer. Det håller utan problem. Visst skulle man få plats med till exempel 16 mm tjocka hyllplan, men estetiskt och viktmässigt känns det bättre med 12 mm. Det blir lagom med plats till hyllan ovanför för att stoppa in pekfingret när man ska ta ut en skiva.

Så tätt, då förstår jag att 12mm räcker. Jag var mer inne på två skenor på 150cm (typ c-c 130).

Jag har en Elfa bärlist sitter på väggen och ett par skenor över. Ska nog börja med att åka och köpa några 120mm konsoler så jag kan testa hur det blir med lite olika hyllplan. Om det nu inte blir plankor som hyllplan så får jag nog skaffa fler skenor.

Återgå till DIY-forum