nikstra skrev:12mm låter tunnt, hur långt har du mellan Elfa-skenorna?
Står dina CD inskjutna mot väggen och hur har du i så fall gjort vid Elfa-skenorna? Tycker det skulle se tokigt ut om två, tre CD sticker ut ett par cm där skenan är.
Jag har omkring 40 centimeter c-c mellan skenorna, på något ställe lite mer. Det håller utan problem. Visst skulle man få plats med till exempel 16 mm tjocka hyllplan, men estetiskt och viktmässigt känns det bättre med 12 mm. Det blir lagom med plats till hyllan ovanför för att stoppa in pekfingret när man ska ta ut en skiva.
Ja, kompaktskivorna är inskjutna mot väggen med mellanrum vid konsolerna. En skiva på var sida konsolen tar i skenan och sticker ut en aning, men det stör inte helhetsintrycket. Jag anstränger mig för övrigt ibland för att ställa skivorna lite ojämnt eftersom det teoretiskt är bra (diffussion) om de står lite omlott.
Kan också nämna att jag på hyllväggen bakom lyssningsplats har använd ett svartlackerat konsolsystem från Hornbach eftersom hyllorna är svarta där för att undvika ljusreflektion från filmduken. Både skenorna och konsolerna är betydligt smäckrare än Elfa-systemet. Konsolerna är enkla och fyller bara två millimeter mellan cd-skivorna. I dag hade jag nog använt Hornbach-systemet i hela rummet. Det är nästan lika snyggt, smidigare och kostar mindre än hälften. Minns dock inte just nu om det finns även i vitt.
Med vänlig hälsning
Pekka