Vad tror ni om dessa pwm moduler ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Borgaren

Vad tror ni om dessa pwm moduler ?

Inläggav Borgaren » 2005-07-26 14:52

Jag sitter och skissar på ett smidigt och litet biamp slutsteg.
Jag tycker att dessa ASW moduler med inbyggt switchat agg. ser
mkt lovande ut. ( 4*500w) http://www.cadaudio.dk/cadpwmmodules.htm

Det brister bara på en punkt!!
Jag har inte kunnat lyssna på dom eller ens hittat nån som överhuvudtaget byggt baserat på Cad Audios egna moduler!!

Deras support är suverän, svarar direkt och mkt ingående. De rekommender givetvis sina egna moduler, säger att de låter t.o.m bättre än Ice. Jag tar det med en nypa salt dock då vinst marginalen antagligen är högre på deras egna prylar.

Så vad jag vill med detta inlägg är att fråga om nån av er har lyssnat, byggt eller hört om nån som gjort det!! Eller om ni bra tror nåt!!

// Danne

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-07-27 11:06

uhhm ingen som vet nåt?
Va tråkigt.

Man ska kanske satsa på ngt känt istället. Kanske Tripath eller Ice och köpa ett av deras switchade nätagg. (vill ha slim design)
Synd att dom inte saluför Ice asw.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-27 11:17

Jag trodde inte dom där danska modulerna tillverkades längre. Men det kanske dom gör?

Annars har väl LC audio en switchad kostruktion också. Och Hypex.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-07-27 11:24

Såvitt jag känner till har de alltid byggt med Tripathchip så det borde låta ungefär som andra Tripathprylar. Inklusive EMI-problem och annat bös.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-07-28 10:19

Cad Asw serien är helt ny.

Jag hittar inga asw moduler eller switch agg. ifrån Hypex, jag kanske bara missar dom :?
Hade vart toppen med Hypex, har hört dom själv och gillar dem!!
Men det blir mkt dyrare. 3400:- för Bara modulerna (hifikit)

Då blir t.o.m. med Lc Audio billigare.en smakar det så kostar det!
Jag vill bara koma åt de moduler som låter bäst!

Det finns switchade nätagg till Triphat på Cad Audio.
Men......Emi problem!?! Vad innebär det?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-28 13:02

Borgaren skrev:Jag hittar inga asw moduler eller switch agg. ifrån Hypex, jag kanske bara missar dom :?
Hade vart toppen med Hypex, har hört dom själv och gillar dem!!
Men det blir mkt dyrare. 3400:- för Bara modulerna

Hypex har bara förstärkare, inga switchade nätagg. Vanliga nätdelar är på gång. Jag tror man kan köpa förstärkarmodulerna direkt från hypex. Nätdel får man ännu så länge fixa själv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-07-28 14:07

Med tanke på priset som näms ovan på UcD-moduler.
Man måste inte köpa de dyrare UcD400 modulerna, skillnaden ligger vad jag förstått endast i ingångs bufferten. Det sitter OPA2134 i den billigare och det räcker mycket långt. Det är switchförstärkaren som begränsar prestanda inte ingångsbufferten.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-07-28 16:39

Nätdel till Hypex behöver man INTE fixa själv efertsom de säljer både bas och lyxversioner av passande nätdelar till UcD180 och UcD400.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-07-29 11:41

Det är inget problem att ordna en nätdel för mig iofs, finns otal Mkt bra byggtrådar här :D . Jag ville nog åt det switchade agget för storlekens skull. Men ljudet är viktigare!!

Så vilken fabrikat på modul och modell tycker ni alla är mest väljudande?........mest för pengen är väl oxå trevligt iofs.

Ice, Hypex , Tripath , Cad

Lite av en marknads undersökning 8)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-07-29 13:55

Kolla in senaste Zapulse.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-29 14:29

Baserat på rent tekniska grunder så skulle jag valt Hypex UcD-moduler. Tyvärr så tror Bruno Putzey att en ytterligare reduktion av disten under deras 0.03% ger sämre ljudkvalitet. Synd för de borde gå att få bättre än så och så bör man kunna förbättra frekvensgången lite utan mycket extra besvär. Så vi får väl se vad Pabo lyckas åstadkomma. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-07-29 14:39

Jag tror Lzaudio nån ny version av 2.3se som heter 2.3xe
Dist på 0.015 tror jag!

LÅter det egentligen ngt bättre med switch aggen eller är det bara att de kan ge mer effekt? Borde inte de skicka ut en massa störningar?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-07-29 15:38

Som Naqref tror jag på rent tekniska grunder (de grunder som jag som amatör har någorlunda stor risk att begripa hjälpligt) att Hypex UcD är det klart intressantaste alternativet för DIY.

Tekniskt:
Tripath: Skum teknik med mycket hyss och allmänt störiga
CadAudio: Baserat på Tripath
Hypex: Genomarbetad snygg lösning med mycket låga störnivåer och drullesäker efter installation.
ICE: Säljs inte till privatperson och dessutom helt drulleosäker efter installation (tål ej kortslutning mm).
LC Audio: Hygglig teknik och imponerande med tanke på företaget. ar dragits med mycket störningar och lustiga egenskaper. XE verkar vara trevlig.

Genomgång av många typer av Klass D med klart favorisering av UcD (eller rättare sagt Philips varianter av UcD):

http://www.classd.org/indexold.html

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-07-29 17:26

Frågan är vem som ligger bakom classd.org.

Nya Zapulse ser helt klart intressant ut.

/Peter

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-07-29 20:23

Jag har plogat mig igenom mängder med trådar ssom handlar just om Zap vs. Hypex. Verkar som om vinden blåser åt Hypex hållet för det mesta. Jag tror att det blir en beställning utav ucd.

MEN detta är mitt första projekt utav elektronik, så jag behöver en
Skottsäker guide att följa. Har sett massor av trådar, men de flesta gör olika och mkt noobie vetande utelämnas.

Tänk om det vore lika enkelt med Hypex som det är med Lz audios nätdelar :? Visserligen kommer en komplett på deras webshop snart, men vem vill vänta!! Dessutom hur svårt kan det var 8O

Kan man klara det som helt grön ? Eller kommer mina pengar att gå upp i dyr blå rök!!
Om det finns färdig softstart att köpa, och en lista över allt som ska inhandlas och en byggbeskrivning.....så säg mig var!! :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-07-31 14:22

LC audio :)

/Peter

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-08-01 09:15

8O 8O 8O

Det självklara svaret !!

Det förtjanade jag. Aja jag får ta och testa zap modulerna som första bygge och så får jag avancera sen. Vad ska man käka litterärt för att skola sig i grund elektronik ??

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-08-01 12:00

ClassD.org verkar oberoende såvitt jag förstått det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-01 12:42

Borgaren skrev:Vad ska man käka litterärt för att skola sig i grund elektronik ??

Tekniskt gymnasium samt teknisk högskola. Elektro eller teknisk fysik förslagsvis. Tar mellan 6 och 8 år tillsammans (eller längre om man tar det väldigt lugnt).

Har man god talang kan man snappa upp en basal förståelse för elektronikkonstruktion under denna utbildning, således att man kan göra konstruktioner som fungerar. Men för att bli en duktig konstruktör bör man förstås lägga till en massa år av praktisk arbete. De duktiga elektronikkonstruktörer jag känner har ju sisådär 10 - 20 års praktiskt erfarenhet av konstruktion därutöver. Eller mycket mer förstås.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-01 13:10

IÖ: Håller med, fast om man bara skall få kunskaper så man kan löda ihop efter färdiga ritningar som hobby krävs det kanske inte så mycket (dock krävs det ibland mer än vad en del folk tror, man har ju sett en del trådar på olika forum där man köpt byggsatser och sen blir det pannkaka av allt... och det är ju tråkigt..). Ett tips om man inte kan så mycket och är osäker på hur mycket kunskap som krävs är att börja bygga lite enklare och billigare saker (och som kanske inte innehåller moment där man bygger med nätspänning)

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-08-02 14:36

IÖ....... lol !!

Ja, jag menade så att man undviker misstag och kanske förstår vad
det är man håller på med. Inte kunna konstruera, utan kanske kunna sätta ihop tex en strömförsörjning till en d-modul utan vara supernervös över att man kopplat fel i sin enfald!!
Lägenhets bränder kan få tråkiga följder.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-08-10 14:50

Lars Clausen har ny version med lägre dist i röret men kan inte avslöja detaljerna tyvärr.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-08-10 14:54

IngOehman skrev:
Borgaren skrev:Vad ska man käka litterärt för att skola sig i grund elektronik ??

Tekniskt gymnasium samt teknisk högskola. Elektro eller teknisk fysik förslagsvis. Tar mellan 6 och 8 år tillsammans (eller längre om man tar det väldigt lugnt).

... korrekt visserligen men efter ett antal på högskola så är man lite vilsen. Teorier kan man förhoppningsvis men den hårda verkligheten gör sig påmind och då var det visst inte så lätt. Samtidigt kan man som ruggigt intresserad inhämta massor på nätet, dels genom hårda fakta men även genom vänliga själar. Det gäller dock att träna sig i att sila infon, fakta ifrån åsikter och det kan vara lättare sagt än gjort.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-08-11 15:57

peranders skrev:Lars Clausen har ny version med lägre dist i röret men kan inte avslöja detaljerna tyvärr.

PA,

han har väl alla detaljer på sidan?

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-11 17:03

IngOehman skrev:

Har man god talang kan man snappa upp en basal förståelse för elektronikkonstruktion under denna utbildning, således att man kan göra konstruktioner som fungerar. Men för att bli en duktig konstruktör bör man förstås lägga till en massa år av praktisk arbete. De duktiga elektronikkonstruktörer jag känner har ju sisådär 10 - 20 års praktiskt erfarenhet av konstruktion därutöver. Eller mycket mer förstås.

Vh, iö

Allt beror ju förstås på förkunskaperna när man börjar: Har man sysslat med fysik, matte osv ett tag så blir det lite kortare väg med resten. Tekniska linjer är inte helt nödvändiga i första delen av vägen, heller.
Sen kan man ju begränsa sina ambitioner till att kunna konstruera en begränsad mängd typer av elektronik. Att kunna konstruera och bygga med opampar enbart och för enbart ljud är mindre invecklat än att vara universell, av förklarliga skäl. Och man kan bli hyggligt kompetent på det med ett par års studier och erfarenheter efter en allmän fil kand eller nåt sånt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-08-11 20:19

Piotr skrev:han har väl alla detaljer på sidan?
/Peter

Nej, men de kommer väl in sinom tid.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-08-11 22:21

peranders skrev:
Piotr skrev:han har väl alla detaljer på sidan?
/Peter

Nej, men de kommer väl in sinom tid.

Han släppte en ny version tidigare denna månad... menar du att han har ytterligare ett ess i koftan eller att infon är torftig på dennna redan lanserade version?

/Peter

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-08-12 09:37

Han har gjort lite tweakar för att trimma ner disten till fantastiskt bra nivåer men om detta inryms i ver 3 som ny släpps eller inte vet jag inte.
/Per-Anders

hasse

Inläggav hasse » 2005-08-15 08:29

Vet inte villken som låter bäst men hypex 180 standard låter skitbra!

Återgå till DIY-forum