Proson/dynavoice

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Proson/dynavoice

Inläggav zapanasta » 2012-07-03 07:58

Prisvärda grejer så länge man inte spelar högt verkar det som..

Brorsan hade ett par dynavoice med dubbla 6,5" i basen,efter en fest med lite hög musik hade 3 av basarna gett upp..

Själva elementen håller men det är anslutningstrådarna som ger upp (där dom går in i konen) ,han har lämnat hit 2 st proson 6,5" basar till nu (hans kompis basar) med samma problem..

Va är det frågan om egentligen,ja menar så många vintagebasar från 70 talet jag haft här som aldrig det varit några såna problem med...

(Kvaliten kan ju inte va den bästa som det verkar)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-03 14:53

pris och kvalitet hänger ihop, proson är rejält prispressade grejjer och ger inte alls samma kvalitet som bättre pa-prylar som ju är konstruerade att jobba hårt ofta, proson ska fisa lite och se "snygga" ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-03 18:41

Måste då va usel tråd mellan anslutningspanelerna och konen i alla fall,tycker att tråd av lite bättre kvalite inte ska behöva kosta så otroligt mkt mer.

Men när det handlar om stora upplagor så gör dom väl säkert en vinst,nackdelen blir basar med riktigt kass livslängd..

Trådarna är för stela helt enkelt,blir ett brott rätt fort som det verkar om man motionerar konerna lite....

Undrar om alla proson/dynavoice basar (i deras färdigbyggda lådor) har dessa pisstrådar?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-03 19:39

Jag bodde för ett antal år sedan ganska nära Falkenberg, och hade möjlighet att handla lite olika element, då de hade fabriksförsäljning av diverse sådana :) .
Alla element jag testade var skit, utom deras renodlade subbaselement.
De funkade fint för det jag byggde då.
Jag har inte testat allt de har, och är lite nyfiken på att prova lite av deras banddiskanter och de lite dyrare domarna.
Som jag förstått det så tillverkar de element till Proson, JWS, Unique, och Genexa!? 8)
Edit: Och tydligen även Dynavoice 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-07-03 23:24

Har även sett Dynavoice högtalare där elementen gick sönder av att kantupphängningen kom i kontakt med en vass kant som var på baksidan/korgen.

Det känns som motsvarigheten till Jysk, relativt billigt men verkligen slit och släng.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Proson/dynavoice

Inläggav Naqref » 2012-07-04 09:20

zapanasta skrev:Va är det frågan om egentligen,ja menar så många vintagebasar från 70 talet jag haft här som aldrig det varit några såna problem med...

På 70-talet hade man inte förmågan att snåla så mycket som man har nu. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-04 11:09

med tanke på detta är det rätt vågat i mina ögon att köpa prosonhögtalarna som intelligent sound säljer som sina för dyra pengar
Bikinitider

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-07-08 23:38

Testat. Aldrig mer! Låter mindre bra tycker jag (milt skrivet).

Plöj ner lite extra tid och pengar på att hitta andra märken eller bygg själv.
Klart värt det!

:D
Jag vill också vara med och leka!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-10 00:07

celef skrev:med tanke på detta är det rätt vågat i mina ögon att köpa prosonhögtalarna som intelligent sound säljer som sina för dyra pengar

Fast i de konstruktionerna används elementen helt annorlunda så det går inte att dra direkta paralleller.

Frågan är också om de verkligen går av pga mekanisk utmattning och inte att de smälter av?

Flacka filter i kombination med icke effekttåliga element och på detta är det nästan uteslutande ungdomar som äger dom som sällan snålar med volymen.

Men om det nu är mekaniska brott är det illa.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-07-10 06:32

Goldfinger skrev:
celef skrev:med tanke på detta är det rätt vågat i mina ögon att köpa prosonhögtalarna som intelligent sound säljer som sina för dyra pengar

Fast i de konstruktionerna används elementen helt annorlunda så det går inte att dra direkta paralleller.

Hur då "helt annorlunda"?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-10 08:45

Detta verkar ju handla om att trådarna ger upp om man poppar på lite,så det spelar nog ingen roll i vilken konstruktion dom sitter i elementen..

Vill inte kasta nån skit på proson/dynavoice men har ju varit med om detta flera gånger nu,ja menar gamla luxor/sonabbasar från 70 talet som jag har haft hur många som helst här av har aldrig haft detta problem.

Dom bör ju ha rört sig en hel del mer genom åren än nästan nya proson/dynavoice...

Å andra sidan så har gamla luxor/sonabbasar högre ljudkvalite och mkt bättre lågbasegenskaper ochså=kvaliten skiljer sig nog rätt rejält :)

Vet ju inte om alla deras kostruktioner lider av detta men uppenbarligen dom som heter dynavoice magic,men dom kostar ju inte mer än en tusing ungefär nya heller....

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-07-11 23:24

Att lyssna på zapanasta eller ett par prologue verkar vara ungefär samma sak.
Gött med andra ord :wink:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-15 20:55

Sanny_X skrev:
Goldfinger skrev:

Hur då "helt annorlunda"?

Man måste spela bra mycket högre för att elementen skall röra sig med samma utslag som i originalapplikationen.
De är delade på annat sätt. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-15 22:27

Det må möjligen gälla mellanregister och diskant, men inte baselementet (om de inte höjt avstämningen)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-15 23:12

MagnusÖstberg skrev:Det må möjligen gälla mellanregister och diskant, men inte baselementet (om de inte höjt avstämningen)

Den är ombyggd till sluten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-15 23:25

Okej, man plockar bort lågbaseffektivitet och hindrar att man når Xmax genom att göra högtalaren extremt ineffektiv i det området.

Då har man ju löst problemen på ett bra sätt! Fixat sunkiga filter som överstyr elementen både termiskt och mekaniskt och sänkt den groteska grupplöptiden och bummelbasen.

Men man kan inte göra ett riktigt fint vin med vindruvor från ICA.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-16 00:13

Det hoppas/tror jag IS är medvetna om också, att stommen Genexxa/Proson ur kabinett och elementsynpunkt inte alls är ideal om man vill maximera prestanda.

Återgå till DIY-forum