Spridning hos Fountek FR88EX? Surroundhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rdna

Spridning hos Fountek FR88EX? Surroundhögtalare?

Inläggav Rdna » 2012-07-26 13:21

Hej!

Jag håller på bygger ett surroundsystem med 6 st. slutna lådor enligt A1-klon-designen i MUPPs-gruppköpstråden. Dock så verkar det svårt att få tag på Vifa-elementen; FreQuence har slut och byggdinbas har bara två element kvar. Jag kan inte beställa från Europe-Audio eftersom de inte accepterar mitt lösenord, och jag får inget svar när jag försöker få mitt lösenord skickat till min mail.

Så.

Jag kollar på alternativa element. Flera personer (inklusive Zaph och DanNorman här på forumet) skriver att FR88EX är ett av de bästa bredbandselementen. Men jag hittar inga spridningsmätningar på elementet. Det råkar inte vara någon som sitter på sådana?

Ni som har erfarenhet av elementet, hur skulle det fungera som surroundhögtalare, vinklat cirka 17 grader upp mot taket, i en sluten låda på cirka 1,5 liter? Eftersom lådorna är nästan klara har jag svårt att ändra på designen, så det är nästan en förutsättning att elementet fungerar i den konfigurationen.

Behövs filter för att få bukt på eventuella problem i återgivningen?

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-26 15:17

har inte hifikit element på lager?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-26 16:06

jag tycker också att fountek verkar vettigt. jag har dock fastnat för denna modell som finns hos madisound http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... ull-range/

verkar vara en FR88EX fast med keramisk magnet. väldigt billig blir den då helt plötsligt.

Men spridning är ju svårare att sluta sig till. men nog tror jag det är jämförbart med vifan.

edit: hur är det med 8ohms varianten av vifan hos frequence, finns inte den i lager?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-07-26 16:34

celef skrev:har inte hifikit element på lager?

Det är möjligt, men för 100 kronor mer per element är det inte konstigt om de har svårt att sälja slut ;)

kraniet skrev:edit: hur är det med 8ohms varianten av vifan hos frequence, finns inte den i lager?

En kille från Frequence ringde upp mig tidigare idag och sade att han makulerat min order då de inte beräknades komma in i lager förrän i september. Han nämnde då ett annat ersättningselement än 8-ohms-varianten av Vifa:n, så jag antar att den också är slut. De har inte något lagersaldo på hemsidan tyvärr.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-26 18:24

Rdna skrev:
celef skrev:har inte hifikit element på lager?

Det är möjligt, men för 100 kronor mer per element är det inte konstigt om de har svårt att sälja slut ;)

men om tio år så ha du glömt bort den lilla detaljen

att jaga ett ersättningselement kan nog bli ännu dyrare då det säkert kräver mycket mera jobb innan ett färdigställande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-07-26 18:33

Fast gör det verkligen det? Det är ju det jag vill reda ut :-)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-07-26 19:22

Jag har några FR88ex liggande. Skulle kunna mäta lite spridning nån dag. Nåt speciellt krav på baffel?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-07-26 19:27

Rdna: Angående vinkeln på baffeln; personligen tycker jag den är lite illa vald. Det kan bli svårt att få tillräcklig diskantnivå. Du riktar dom varken mot lyssnaren eller upp i taket så den ev. beamande diskanten kan studsa ner mot lyssnaren. Sprider den bra kanske du kan vinkla lådorna upp-och-ner? :)

Edit: Vilket iofs blir ännu viktigare om de sprider dåligt, hehe.

Edit 2: Det är svårt att göra ett diskanthöjande filter till en bredbandare (för att ge jämnare energirespons, som man kanske vill ha i surrounder av den typen).
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-07-26 21:53

Danthe(Nor)Man! :)

Baffeln (inklusive vinkeln på den) är helt och hållet baserad på den här skissen: http://i67.photobucket.com/albums/h311/majskaka/mupps-8.jpg. Om den är illa vald kan det nog vara bra att ge samma feedback i gruppköpstråden, innan hundra lådor hinner bli byggda "fel" :)

Eftersom lådorna är byggda kan jag inte göra något åt den nu, men jag tackar för din feedback! Jag får väl helt enkelt bygga nya lådor om det är ogörligt med den här varianten.

(Det kan kanske vara möjligt att vrida dem 90 grader också så att de är riktade in mot lyssnaren?)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-07-26 22:13

Jag vill inte uttala mig om det där. Däremot gillar jag bredspridande surrounder. Ska man köra med bredbandselement, som ju av naturen är relativt smalstrålande måste man nog rikta dom mot lyssningsposition, och använda så många som möjligt, för att dölja enskilda ljudkällor!

Nu är ju FR88ex ett mycket litet element med metallmembran, som med lite tur kan sprida mycket bra, men inte på långa vägar så bredspridande som tex två små diskanter vinklade 90 grader, som kompletteras av en boomer som tillåts spela bara så långt som den är rundstrålande :)

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-07-27 00:08

Jag gillar också bredstrålande surrounder, men jag har inte plats eller budget för mer avancerade högtalare än så här just nu :(

Jag vill i alla fall ha så bred spridning som möjligt. Det är därför jag frågar innan jag köper något. Det är inte tur att elementet sprider bra om man planerat och köpt just ett sådant element ;)

Edit: Nu vet jag ju inte om Vifa-elementet sprider särskilt bra heller i och för sig. Jag har någon kommentar om att det har bred spridning i bakhuvudet, men har bara förutsatt att det stämt utan att kolla upp det något mer.

Edit2: Jätteschysst att du tar dig tiden att svara Dan!

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-07-30 15:14

Nu fick jag ett bra erbjudande på FR89EX, som det inte verkar finnas alls lika mycket skrivet om. Har någon erfarenheter av den?

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2012-07-30 19:01

Intressant...

.. kollat på detta F88.. ... just spridningen har jag själv letat efter ... lär nog vara dålig, tom sämre än Vifan.
Håller med Dan om 'lagom' riktning mot lyssnaren. För Vifan är det ca 10 grader offaxis om jag minns rätt som ger rakast respons.

Mupps har vinkeln 30 grader vilket är 7 grader mer de 23 grader som flera (IÖ, Ken Kantor) rekommenderar som lämplig vinkel i högtalaruppställning och man får både lagom off-axis i sweetspot, men även viss kompensation när man sitter lite vid sidan av.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-07-30 19:25

Maarten skrev:Intressant...

.. kollat på detta F88.. ... just spridningen har jag själv letat efter ... lär nog vara dålig, tom sämre än Vifan.
Håller med Dan om 'lagom' riktning mot lyssnaren. För Vifan är det ca 10 grader offaxis om jag minns rätt som ger rakast respons.

Mupps har vinkeln 30 grader vilket är 7 grader mer de 23 grader som flera (IÖ, Ken Kantor) rekommenderar som lämplig vinkel i högtalaruppställning och man får både lagom off-axis i sweetspot, men även viss kompensation när man sitter lite vid sidan av.

Vinkel på högtalaren är en helt annan parameter än vinkeln mellan högtalarna.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2012-07-30 20:18

chrisss skrev:

Då förstod du inte vad jag menade! :wink:
Orkar inte rita / beskriva mer detaljerat just nu. Förhoppningsvis går det att dekryptera och förstå det jag skrev ovan. :)

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-07-30 20:24

Maarten skrev:
chrisss skrev:

Då förstod du inte vad jag menade! :wink:
Orkar inte rita / beskriva mer detaljerat just nu. Förhoppningsvis går det att dekryptera och förstå det jag skrev ovan. :)

Läste för snabbt :oops:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2012-07-30 20:42

Chriss, men också snabbt ändrat :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-07-31 03:57

Jag har byggt med FR88 EX. Det var en FAST som jag byggde till min flickvän i hennes favoritfärg cream..euuw.
Nåja. Fullrange and subwoofer tecnology-högtalare var det alltså. Subwoofern bestod av dubbla Seas Ca 15RNY som delades vid 150 hz mot en ensam Fountek. Inga stora element men boy vad den spelade bas. Löjligt mycket bas ur två 5".
Några spridningsproblem fanns inte. Ljudbilden var enorm. Filtret var minimalistiskt. Bestod väl v typ en konding på 68 uF och ett porslinsmotstånd till FR88.Det behövdes inget spärrfilter till 3 tummarn.
Nu har det gått 4 år sen dess och Fountek har kommit och gått en hit och en dit från Strassacker och Europe Audio till Dynavox och Intertechnik.
Hur det är ställt med elementet nu kan jag inte veta. Men 2008 lät det bra. Förutom att man på bredbandsvis inte kan få den där toppen så att cymbaler hörs tydligt. Det kan ju ha varit porslinmotståndet som gav den något varma muffiga klangen. Numer skyr jag dom som pesten.

Nu har jag hållit på med Markaudio Alpair 6p i sommar. Den spöar troligen skiten ur Fountek alla dagar i veckan framförallt basmängden och loudness. Men den är större 3,5 tum och har 4mm xmax enkel väg.
8O
Senast redigerad av brumel 2012-07-31 04:14, redigerad totalt 1 gång.
Let forever be

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-07-31 05:18

Och krokigare tonkurva och mer dist :)
FR88EX är nog bra nog för surrounder, bara man siktar lite.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-31 21:05

jag hittade en annan intressant kandidat som jag beställt. 4FE35 från faital-pro http://www.faitalpro.com/products/sched ... =401005150 kostar endast 215kr 8O

Bild

lite större element men det ser jag inte som en nackdel. Dock en något udda korgdesign, ser ut att vara tänkt för bakommontage.
Frekvensgång som går rakt ut mot 15 Hz och en bra spridning upp till 45gr iaf.

Bild

en liten spik där vid 8kHz men den går ju kanske att notcha till om det ens behövs.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-08-01 00:53

Efter flera timmars letande har jag fortfarande inte hittat något som liknar spridningsmätningar på FR88-EX, så jag beställde Vifan från hifikit för en halv förmögenhet. Då vet jag i alla fall vad jag får.

Baffelvinkeln får jag klura lite på. Om 10 grader off-axis ger bäst tonkurva blir ju 17 grader uppåtvinklad baffel monterade ovanför huvudhöjd inte särskilt bra. Däremot skulle det ju kunna fungera att montera högtalarna upp-och-ned som Dan föreslog, och ändå kunna få några grader off-axis vid lyssningsposition och platserna intill :)

Återgå till DIY-forum