n-puh skrev:Jag har varit intresserad av den processorn en tid men inte vågat slå till då det har verkat finnas en hel del buggar i den.
Jag vet att det finns några stycken på detta forum som har en dylik burk och vill fråga hur det är med fantomcenter och tex DTS-HD MA. Är problemet löst med senaste firmware? Någon som vet varför det har varit problem med fantomcenter - problem med version av hdmi eller?
AndersP skrev:Ställer man in den med center som none och aktiverar baksurrounderna fungerar den inte; Dialogen försvinner i DTS MA. Hur det kan komma sig vet jag inte. Jag har senaste firmware.
Jag skulle gärna ha en en analog mixer till kanaladministrationen typ en "CHAD" eller liknande för att slippa problemet, men den apparaten ligger inte högt på Inos priolista som det verkar. Har kopplat upp en provisorisk center för tillfället, men överväger att skippa diskreta baksurrounder för att på så vis slippa centerhögtalare; 4.0 altså.
n-puh skrev:Sökte på lite gamla trådar för att bygga mig en uppfattning om hur man ska behandla olika multikanalformat och ramlade på denna
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27398&view=next
AndersP skrev:Tyvärr har jag inte tillgång till en klangmatchad centerkanal. Det är nästan ett måste om man ska utveckla en sån apparat som vi pratar om här. Man måste väl kunna prova fram och tillbaks eller?
I går kväll så jag "Angels and demons"
http://www.imdb.com/title/tt0808151/
med ljudspår i form av DTS-core och inget funkar som jag vill. UMC-1 verkar kasta allt under delningsfrekvensen. Svårt att hänga med i dialogen... Kan bero på dålig mixning av just denna film?
n-puh: Jag behöver en fungerande fantomcenter. En apparat som kan matas med L, C och R som large är nog modellen för mig. Om du konstruerar bygger jag gärna.
n-puh skrev:Nå, jag vet inte om följande kan funka ..
Länk till stor bild
Kan försöka mig på att göra en pcb-layout mha gEDA eller Fritzing när det blir tid över.
n-puh skrev:Jag ser att jag bara satte dit en brytare för fantomcenter i dialogbox-schemat. Det borde väl finnas en omkoppling mellan fantomcenter och att använda centerutgång. En mycket lätt modifiering fixar det.
Nytt schema
Jo (höll på att glömma), den som skapade komponenten TL072 i gEDAs bibliotek hade bara tagit med den första OPn fast det är en kapsel med dubbla operationsförstärkare. Det ska givetvis inte vara några dubleringar av anslutningar för matningsspänningar och för U1B, U2B samt U3B ska pin 1 = 7, 2 = 6 och 3 = 5.
Jag skulle föreslå att den som vill bygga boxen först kopplar upp komponenterna på en kopplingsplatta och testar att allt verkar fungera bra. Man kan då utesluta alla kondingar i schemat och bara nöja sig med ett 10k motstånd på respektive ingång (uteslut 1k motståndet och använd 10k ist.f. 9k). Även 100 ohm motstånden på utgångarna kan skippas för enkelhets skull. För strömmatning kan man använda två 9V batterier och ett par kondingar på 220-470uF kopplade mellan plus och signaljord respektive signaljord och minus.
Om allt funkar som man hade tänkt sig så kan man sedan ta fram ett kretskort (som man flyttar över komponenterna till) samt ett nätagg och pytsa in allt i nån fin lådda mm.