Bandpasslådor - nu en byggtråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 14:13

Hur menar du med fasegenskaperna? Ev delay kan justeras mot topparna i ett aktivt delningsfilter.

Kanske syftar du på de här kurvorna? Tyvärr vet jag inte hur jag ska tolka dem. Någon?

Phaseplot:
Bild

Groupdelay:
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-12 18:05

den med en sluten kavitet och en portad verkar rätt smutt, men någon varnade för entonbas med just den typen, vad är orsaken till den egenskapen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-12 18:10

celef skrev:den med en sluten kavitet och en portad verkar rätt smutt, men någon varnade för entonbas med just den typen, vad är orsaken till den egenskapen?

Torde vara att den bara har kontakt med omvärlden via ett avstämt rör!?
Membranet är ju dolt i lådan. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 18:26

Jag hängde upp mig på att det verkade bli låg verkningsgrad på den först varianten (med en sluten och en portad volym).

Ok, då kör vi! Först en massa tillsågade skivor; en del med hål i, andra med avfasade kanter. Några riktigt fula fiskar, med flisiga spår efter brutal håltagning med sticksåg på frihand 8). Men det här är ju PA/Party-avdelningen och då spelar det mindre roll. Nåja, en del kommer ju att döljas inne i lådan, annat kommer att försvinna när lådan fått färg och beslag:

Bild

Jag hoppar över alla uttråkande detaljer längs vägen och visar helt enkelt hur det kommer att se ut. Elementet spelar mot den tänkta baksidan av lådan. Därför gör jag plats för en terminalbrunn på den sidan (ovan elementet). Eftersom elementet monteras invändig kommer jag att göra en borttagbar skiva för hålet:

Bild

Här är båda gavlarna på plats. På ovansidan monterar jag en kopp för 35mm stativ om jag senare vill kunna placera topparna direkt ovanpå lådan (med en stav emellan):

Bild

Och så här blir det på "framsidan". Portarna mynnar längst ner:

Bild

Innan jag kan prova eländet måste jag få till luckan framför elementet. Tyvärr saknar jag lister som krävs för det, så det får bli en annan dag :) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-12 19:58

Det ser så lätt ut när du bygger :roll: . :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-12 20:41

Men vinkelräta skivor i samma bredd är ju rena drömmen, mot alla sneda vinklar som jag brukar stångas med! Så, visst är det lite enklare...

Dessutom har jag fuskat lite den här gången. Eftersom alla skivor är antingen 300mm eller 400mm breda så har jag låtit dom såga upp skivorna på brädgården. Slapp betala för sågningen :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-18 15:15

OK, då har jag kommit lite längre med det här projektet :) . Först en ordentlig list att skruva fast "locket" mot:

Bild

För att kunna testa lådan monterar jag även stativfästet så att det blir tätt:

Bild

Och så var det det här med dämpning. Ingen aning vad som blir bra, men jag provar med ett par bitar Isover bakom elementet:

Bild

Jag drar ut kabeln lite provisoriskt genom bakre slitsporten och monterar i elementet:

Bild

För att dämpa eventuella resonanser i främre volymen sätter jag en 20mm skumplastskiva på insidan av locket:

Bild

Den "färdiga" lådan bakifrån. Upptill har jag tätat för terminalbrunnen provisoriskt:

Bild

Och så här blir den tänkta framsidan:

Bild

Snart dags för lite brus och sinussvep 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-18 16:05

OK, jag ska försöka vara balanserad och objektiv i den här posten, men det blir inte lätt. Jag har delat min skepsis och tveksamhet inför det här projektet, med många rynkade pannor och höjda pekfingrar. Jag har aldrig tidigare labbat med bandpasslådor och förstått att det kan vara svårt att få till rätt avstämning för att undvika det beryktade "one/two note syndrome". Och att lita på simuleringar i gratisprogram från nätet har jag lärt mig att inte göra...

...men i det här fallet verkar allt stämma! En första mätning med rosa brus, helt utan filter eller EQ ser ut så här, fullt ös från 40Hz :D :

Bild

Midbas och mellanregister blir man förstås inte av med utan filter så jag testar med ett LP-filter på 24dB/okt @ 100Hz och då ser det ut så här:

Bild

Sticker jag in mätaren i respektive slitsport kan jag tydligt se de båda avstämningarnas individuella bidrag till den resulterande kurvan. Och jämför jag med min simulering i WinISD är ju kurvorna kusligt lika varandra 8O 8) :

Bild

Det var ju exakt detta jag ville uppnå; en dB-kapabel botten som ger sköna kickar i bröstet, kombinerad med ett par PA-toppar i lite livligare sammanhang - bröllop, 30/40/50/60-årspartaj mm.

Nu kan jag i lugn och ro bygga klart den andra lådan och sedan fixa finishen; måla och montera beslag, vinklar och handtag. Återkommer med bilder så småningom.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-18 17:15

Vad kul!
Har du provspelat den än? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-18 17:44

Jo då, jag har plågat den med lite tung R'n'B med Janet Jackson - uppmätt 115 dB 10 cm framför porten. Frankie goes to Hollywood bankar på rätt ordentligt oxo. Allt runt omkring skakar loss ordentligt men lådorna verkar stadiga och basen känns ren och fast.

Jag väntar dock med ytterligare tester tills jag är klar med låda nr två och kan köra obegränsat tillsammans med ett par PA-toppar. Finns säkert mer att hämta genom att synka delningsfrekvens och delay mot topparna.

Dessutom har jag än så länge bara testat att driva med en kanal genom en Denon AVR1707 (7x90W). I "skarpt läge" har jag ett PA-steg på 2x800W till dessa basar!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-18 17:51

Jag skulle kunna åka på besök bara för att. Dina projekt är balla och fördomsfria!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-18 17:55

Alla vänligt sinnade hifi-nördar är alltid välkomna (bor i Lindome/Göteborg). Kanske man skulle ha ett ljudvernissage när jag är klar med alla pågående "uppgraderingar".

Föregående

Återgå till DIY-forum