Rekommendation på basfälla...?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karvid

Rekommendation på basfälla...?

Inläggav Karvid » 2005-08-20 12:27

Körde just genom en test-CD för att kolla nya ljudrummet. :lol:
Resultatet var att jag har 2 problem områden:
- ca 30 Hz
- ca 80 Hz

Är tubetraps den enklaste och bästa åtgärden mot detta?
Vad bör man ha för diameter på tuberna? Dämpmaterial?

Bild
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Rekommendation på basfälla...?

Inläggav Naqref » 2005-08-20 13:17

Karvid skrev:Körde just genom en test-CD för att kolla nya ljudrummet. :lol:
Resultatet var att jag har 2 problem områden:
- ca 30 Hz
- ca 80 Hz

Är tubetraps den enklaste och bästa åtgärden mot detta?
Vad bör man ha för diameter på tuberna? Dämpmaterial?

Skulle gissa att du skulle behöva gigantiska tubetraps för att dämpa bort peaken vid 30Hz om det ens går. Tubetraps är nämligen rätt dåliga dämpare under 150Hz eller så trots vad som sägs om dem av deras anhängare. Då är det vettigare med någon membranabsorbent. Gipsskivor på en regelram och med dämpmaterial bakom. Lämpligt avstämd. Lite tapet på den så ser man den inte alls :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-08-20 13:30

Nagref,
hur stor skulle denna skiva behöva vara?
Var hittar man beräkningsmodell för att räkna fram avstånden?

Den kraftigaste piken är vid ca 80 Hz (om man börjar med att dämpa denna, är det fortfarande membrandämpare som gäller? :roll:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-20 13:54

Man kan använda membranabsorbent för 80 Hz oxå men där kan man genom att lägga in vanlig dämpning i tillräckligts stor utsträckning få en tillräcklig dämpning. En sak som man bör fundera på är i vilken ledd man har denna stående våg. Är det mellan tak och golv så hjälper det föga att sätta absorbenter på väggarna. Kräver lite analys.

För beräkning av absorbenter så finns den här sidan:
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-20 14:05

En positiv bieffekt man får av att använda vanliga strömningsdämpare (som dock gärna får vara klart över 1 dm tjocka och ha många kvadratmeters area om de skall göra ordentlig nytta vid 80 Hz) är att sådana också är verksamma vid högre frekvenser :P , och således bidrar med en nyttig reducering av efterklangstiden. :)

En sak man bör kartlägga innan man sätter upp dem är dock ståendevågsituationen i rummet. Annars är det lätt att de hamnar där de inte gör något större nytta alls.

Att psykoakustiska effekter bör invägas är väl något jag inte ens behöver nämna?

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag utgår ifrån att uppfattningen om att 80 Hz är en problemfrekvens är baserad på något bättre än en vanlig "frekvensgångsmätning på lyssningsplats", för en sådan kan ju inte skilja på effekter av resonanser och effekter av interferenser. :(

PPS. Spontant ser det ut som om du skulle kunna läsa 80Hz-problemet genom att backa med högtalarna 46 cm (placera dem närmare väggen bakom dem alltså). Detta sagt med reservation för mitt ögonmåtts precision när det tvingas agera via ett fotografi. :oops:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-08-20 14:15

:lol:
Ni har rätt i att man enbart mha örat inte kan avgöra om det är interferenser eller vad det är som höjer 2-3 dB vid 80 Hz (enbart subjektiv bedömning)..

Ska nog ta hit ngn som mäter... 2 mil härifrån finns HIFI Consul i alingsås som jag vet just börjat utföra mätningar (de kanske inte blivit exeprter på analys ännu men en mätning vore en början. Kan vara värt 500:- eller vad tror ni?

Jag har ännu inte flyttat den TUNGA gardinen jag haft i förra rummet över hela frontväggen, men denna tar ändå inte de lägre frekvenserna. Men gör gott på efterklangtiden.
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-20 14:21

Du läser det jag skrev bakofram. Jag frågade om det var baserat på mätning.

Är det baserat på lyssning (som du nu skriver (och jag bortser från din osannolika dB-angivelse :wink: )) så är det ju givet att betoningen är störande, och bör åtgärdas.

Mitt tips är att prova med att backa högtalarna sisådär 46 cm (kanske något mindre, ögonmått via foto är som sagt svårt), innan du betalar 500:- för att ta dit någon för att ta upp några troligen rätt ointressanta mätkurvor. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-08-20 15:16

Öhman,
stort tack för tipset. Jag skall nog testa några olika högtalarplaceringar... just nu står frontbaffeln 140cm från väggen bakom.

30Hz var en interferens! den försvann då jag flyttade "dämppanelerna" bakom½m nedåt, hmm.
80Hz kommer nog mellan golv och tak. Måtet stämmer ialla fall.

Ljudnivån höjs kraftigt vid 80Hz subjektivt är det en fördubbling (eller näst intill, =2-3dB :cry: )..

De nya högtalarna har bra TRYCK i basen! :wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-20 22:41

Karvid skrev:Öhman,
stort tack för tipset. Jag skall nog testa några olika högtalarplaceringar... just nu står frontbaffeln 140cm från väggen bakom.

30Hz var en interferens! den försvann då jag flyttade "dämppanelerna" bakom½m nedåt, hmm.

80Hz kommer nog mellan golv och tak. Måtet stämmer ialla fall.

För tredje gången: Prova att flytta högtalarna bakåt sisådär 46 cm!

Jag tror att 80Hz-betoningen kommer att upphöra då. Den möblering du valt (av vad jag kan utläsa på fotografiet) BORDE vara en ogynnsam geometri, som kan förväntas ge en 80-Hz-betoning (och inte en 2-3 dB stor, utan en stor...). Jag tror inte det kommer från tak/golv-samverkan, i varje fall inte allena.

Ljudnivån höjs kraftigt vid 80Hz subjektivt är det en fördubbling (eller näst intill, =2-3dB :cry: )..

Jasså??? :o Varifrån har du fått att en upplevd fördubbling skulle vara 2-3 dB? När de gäller sådana här saker brukar det snarare handla om 5-15 dB.

De nya högtalarna har bra TRYCK i basen! :wink:

Ja absolut. Det är ju en dubbel Profundus P-2! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-08-20 23:37

Jag har provat lite olika placering av högtalarna nu och även provat lite improviserade basfällor av "membrantyp" ala Nagref's förslag. Jag har även dämpat i hörnen bakom lyssningsplatsen.
MYCKET bättre nu även om jag fortfarande har en något förhöjd ljudnivå vid ca 80Hz, men inte mer än att man kan leva med det (även om jag skall prova med bättre basfällor senare).
Höjningen jag tidigare haft vid ca 30 Hz är nu som bortblåst!! :D

Nu står högtalarna ca 105 cm från väggen bakom (mätt från frontbaffeln => bakre delen står ca 60cm från väggen).

Öhman, har för mig från mina gamla skolböcker att en ca 3dB var en fördubbling av ljudnivån.. Men jag kan ha fel, det var ju så läänge sedan jag läste ämnet :wink: . Hursom helst upplevde jag fördubbling av ljudnivån tidigare mot nu endast en marginell höjning. :P

Kul när man kommer framåt (och i rätt riktning)!!
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-21 00:05

Karvid skrev:Öhman, har för mig från mina gamla skolböcker att en ca 3dB var en fördubbling av ljudnivån.. Men jag kan ha fel, det var ju så läänge sedan jag läste ämnet :wink: . Hursom helst upplevde jag fördubbling av ljudnivån tidigare mot nu endast en marginell höjning. :P

Kul när man kommer framåt (och i rätt riktning)!!

3dB är en fördubbling av ljudintensiteten (det som mäts i watt/kvadratmeter), 6 dB är en fördubbling av ljudtrycket (mäts i Pascal=nwton/kvadratmeter). Ungefär 9 dB krävs dock för att försökspersoner ska säga att det blir dubbelt så starkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-21 00:11

...plus minus ganska många dB beroende på vem man frågar. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Eftersom (140-105 cm)/cos23 = 38 cm, undrar jag förstås om du Karvid provat att backa dem ytterligare 8 cm (alltså så de kommer ytterligare 7,364 cm närmare bakväggen)? Fast som sagt, mitt ögonmått kan se några cm fel. :wink:

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-08-21 00:40

Av en händelse så hamnade de just på 97cm från väggen vid senaste testet. Låter inte alls illa. Ljudet upplevs mer kontrollerat nu(jag kan dock inte testa frekvenser mha cd vid högre volym vid denna sena timma (tror sambon tycker det vibrerar i huset :wink: :lol: ).

Var kommer cos(23) ifrån? Finns ju risk att man lär sig något nytt idag igen.. :wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-08-21 12:00

Nu börjar det "falla på plats"! :lol:
Med högtalarna, bakåtflyttade, nu ca 97 cm från väggen och några snabbt hopsatta basfällor har gjort susen. :D

Nu gäller bara att invänta att inspelningen blir avklarad så man kan avnjuta.. MUSIK ! :wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-21 13:38

Kan man få se bild på basabsorbenterna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-08-21 13:56

Paa.
har du sett de "gamla" JBL L19 -högtalarna?
Det är precis vad det är... Sågade helt enkelt ur fronten på dem packade dem med Paroc stenull (110% fullt) och limmade på ett lufttätt membran (i ena fallet ett laminat av kork och plast, i andra fallet en bit platonmatta). Hela konstruktionen blev nu lufttät och enbart med ett styvt (men flexibelt) membran.
Därefter satte jag tillbaka original front tyg... snabbt och enkelt. Därefter enbart "trycka" in dem i hörnen där ljudtrycket blir som störst...
Skulle egentligen vilja ha större volym i lådan och större front yta (och tungre membran) för att dämpa de lägre frekvenserna. De dämpar i nuvarande utförande vid ca 200Hz enligt http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp .

Den största effekten i basreduceringen hade faktiskt det enkla råd jag fick av Öhman. Flytta högtalarna närmare väggen. För tar man bort källan till problemen behövs inga åtgärder. :lol: :D :wink:
... mycke ska man höra!

Återgå till DIY-forum