Bygga podie i bion, basabsorbent?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

ABC123

Bygga podie i bion, basabsorbent?

Inläggav ABC123 » 2012-04-03 12:29

Ska bygga ett podie för andra raden i bion och vill passa på att göra en basabsorbent av den. Podiet blir ca 300x170cm och ca 30cm högt.

Min tanke är att använda podiet som bredbandig basabsorbent och sedan ett antal Svanå V6 (eller liknande hemmabyggen) för peaken runt 30hz. Rummet är 405*580cm

Vad behöver jag tänka för att få podiet att fungera som en absorbent? Är det bara att fylla den med vägg/markskivor och lämna en 10cm slits längs hela bakkanten? Sliten täcks i så fall med tyg för att slippa få ut isolering i rummet. Stommen blir reglar och spån/golvspån.

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-04-03 17:04

varför inte använda den till den där 30 Hz peaken, den är ju trots allt ca 1,5 kubik :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-04-03 18:08

Du kan inte bara göra en slits över hela bredden, slitsens bredd, höjd och djup måste anpassas till lådans volym för att stämmas av till rätt frekvens. Förutom det tror jag man kan styra absorbentens bandbredd (Q-värde) genom bl a mängd dämpning, men det vet jag inte hur man gör. :?

ABC123

Inläggav ABC123 » 2012-04-04 12:01

Att använda podiet för att ta ner 30hz peaken vore bra, men får känslan av att det är för meckigt. Reglarna kommer skapa flera fack i podiet, men de kommer inte vara lufttäta. Så enklast borde vara att använda podiet som en bredbandig basfälla och sedan snickra ihop ett antal rör för rummets problemfrekvenser? Har plats i ena hörnet uppe på podiet för ett antal rör.

Hur räknar jag ut hur stor slitsen ska vara? Eller spelar ingen roll då den inte ska ta en specifik frekvens?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-04-04 12:51

ABC123 skrev:Att använda podiet för att ta ner 30hz peaken vore bra, men får känslan av att det är för meckigt. Reglarna kommer skapa flera fack i podiet, men de kommer inte vara lufttäta. Så enklast borde vara att använda podiet som en bredbandig basfälla och sedan snickra ihop ett antal rör för rummets problemfrekvenser ? Har plats i ena hörnet uppe på podiet för ett antal rör.

Hur räknar jag ut hur stor slitsen ska vara? Eller spelar ingen roll då den inte ska ta en specifik frekvens?

Kommer tyvärr bara bli avstämning till en frekvens om alla rör "kopplas" till en kavitet. Man luras gärna att tro att det går att stämma av flera frekvenser med flera olika långa/tjocka portar, men så är alltså inte fallet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-04 13:38

ABC123 skrev:Hur räknar jag ut hur stor slitsen ska vara? Eller spelar ingen roll då den inte ska ta en specifik frekvens?

Den ska vara tillräckligt stor. 8) En helmholtz kan sägas fungera som ett lp-filter och för att få den att fungera under en viss frekvens måste slitsen vara tillräckligt stor. Man kan delvis använda samma formler som för basreflexlådor men med den skillnaden att ändkorrektionen för portarna inte stämmer.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-04 13:45

Varför skulle det inte gå att göra kaviteterna tillräckligt lufttäta från varandra, om de nu blir stora nog att kunna göra nytta var för sig? Merjobb, ja, men omöjligt kan det inte vara. I värsta fall får du snickara en låda för var och en och lägga in...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-04 14:14

-Martin- skrev:
ABC123 skrev:Att använda podiet för att ta ner 30hz peaken vore bra, men får känslan av att det är för meckigt. Reglarna kommer skapa flera fack i podiet, men de kommer inte vara lufttäta. Så enklast borde vara att använda podiet som en bredbandig basfälla och sedan snickra ihop ett antal rör för rummets problemfrekvenser ? Har plats i ena hörnet uppe på podiet för ett antal rör.

Kommer tyvärr bara bli avstämning till en frekvens om alla rör "kopplas" till en kavitet. Man luras gärna att tro att det går att stämma av flera frekvenser med flera olika långa/tjocka portar, men så är alltså inte fallet.

Han menar nog att rören ska vara fristående från podiet.

Man jag hade också försökt fixa problemfrekvenserna med podiet för att ta ner peakar kräver volym.

ABC123

Inläggav ABC123 » 2012-04-04 16:01

Precis, rören är helt fristående och kommer stå ovanpå podiet.

Absolut att går det att göra facken lufttäta, får bygga lådor av mdf mellan reglarna. Men varje låda blir då begränsad i storlek då jag tänkt CC60. Tänkte därför att det borde vara lättare att använda ett antal fristående rör för specifika problem frekvenser, framför allt 30hz och sedan podiet vara öppet inuti för att ta ner efterklang rent allmänt i de lägre registret.

Kan lägga upp mätningar på frekvensgång och efterklang i helgen

ABC123

Inläggav ABC123 » 2012-06-19 12:00

Nu ska bygget påbörjas och tanken är att det ska vara klart imorgon.

Tanken är en bredbandig absorbent. Tänker jag rätt att storleken på öppningen längst bakom mot väggen (bakom/under soffan) inte spelar någon roll? Det behöver inte heller vara en lufttät konstruktion?

Fyller podiet med isolering (vägg/markskiva).

Gjort mätningar nu innan förändringen för att kunna se förändringen

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-07-16 22:53

ABC123 skrev:Nu ska bygget påbörjas och tanken är att det ska vara klart imorgon.

Tanken är en bredbandig absorbent. Tänker jag rätt att storleken på öppningen längst bakom mot väggen (bakom/under soffan) inte spelar någon roll? Det behöver inte heller vara en lufttät konstruktion?

Fyller podiet med isolering (vägg/markskiva).

Gjort mätningar nu innan förändringen för att kunna se förändringen

Hoppas det gick bra med bygget. Jag är lite nyfiken på om en konstruktion likt din behöver vara tät eller inte. Fick du svar på annat håll?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-08-27 11:40

bumpar denna. Blev det någon skillnad?

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-08-27 15:49

Ju mindre väggar du har på den ju effektivare borde den bli. Väggar hindrar ju ljudvågor från att komma in och absorberas i isoleringen.

Återgå till DIY-forum