Vad göra med 20 piezohorn?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Vad göra med 20 piezohorn?

Inläggav LypsylateX » 2005-07-29 09:39

Hej,

sedan ett antal år har jag en ICA-kasse med sisådär 20-22 nya Motorola-piezohorn liggandes i garderoben. (En utförsäljning på Ljudia där dom i princip skänkte bort elementen var inblandad... :roll: ) Jag tror inte att jag kommer få användning för dessa på något rimligt vis i min ljudanläggning så jag söker nu alternativa användningsområden.

Tankar på en "älg-skrämmar-tuta" har passerat genom huvudet då många mil brukar tillryggaläggas på mindre Värmlands-vägar, men jag är inte helt säker på hur jag lämpligen skulle realisera en sådan lösning vad gäller matningen. Skulle det gå att plocka ut någon lämplig fyrkantsvåg från generatorn direkt kanske?

Någon som har några andra roliga idéer på vad dessa kan användas till?

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-08-01 11:26

kan ju vara mer intresant än vad man förstår. fins det någon sådan produkt redan?
vilka frekvenser är rätt för att dom skall bli rädda och varför skulle dom föresten bli det. bilen står dom ju bara och fån glor på. hm mycket djur har man ju nästan kört över. skulle vara skönt o vara mindre rädd. å andra sidan kanske det blir en fals trygghet. tja inte vet jag. direkft från generatorn blir nog inte rätt. jag tror det borde finnas någon liten krets på elfa som löser det hela.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-01 16:20

har du mycket mygg kanske man kan bygga en högtalare som
piezogrillar myggor
NN

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2005-08-01 19:22

Hej LypsylateX! Jag har tyvärr inget förslag på nått vettigt användningsområde för dina piezodiskanter, men jag skulle tycka att det var väldigt kul att se en frekvensmätning på ett par piezodiskanter! Jag använde nämligen såna i mina hembyggen för 10-15 år sedan.

mvh micke

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-01 19:52

Ett besselarray kanske med något bredbands ellement.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-01 21:37

I mina högtalare (Dahlqvist DQ10a) används piezo-element över 13 kHz. Kanske ett lämplig användningsområde? Normalt tycker jag att piezo-element låter ganska hårt och vasst när man använder dom som normala diskanter, dvs från 2-5 kHz och uppåt. I mina högtalare låter det inte alls så.

/ B

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-02 13:09

20 surroundhögtalare?
piezohornen tillsammans med nå billiga element som kan jobba upp till några tusen hz :D
NN

Användarvisningsbild
harald

Piezohögtalare

Inläggav harald » 2005-08-22 14:57

Du kan använda dom som accelerations pick-up i ett MFB-system

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: Piezohögtalare

Inläggav LypsylateX » 2005-08-22 15:55

harald skrev:Du kan använda dom som accelerations pick-up i ett MFB-system

Öhm... va?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
norman

Re: Piezohögtalare

Inläggav norman » 2005-08-23 00:31

LypsylateX skrev:
harald skrev:Du kan använda dom som accelerations pick-up i ett MFB-system

Öhm... va?

Gissar på "motion feedback"-system, alltså att återkoppla accelerationen av t.ex. ett basmembran till förstärkaren (servobas kallas det väl också..?..)

Användarvisningsbild
harald

MFB

Inläggav harald » 2005-08-24 15:00

Motional feed back ja alldeles riktigt eftersom en piezo kristall lämnar svängningar när man påför den en elektrisk signal så funger den tvärt om också vid mekanisk påverkan alstras det en ström som är proportionell mot kraften vid påverkan. med ett par op-förstärkare och lite kondensatorer och motstånd kan man bygga en välfungerande MFB krets som kan få även ett par små bokhylle högtalare att åtminstonde låta bra mycket bättre!?? Jag tror jag har ett schema på en MFB krets med just en kristall från ett piezohorn liggande någonstans om det är någon som är intresserad så kan jag gräva fram det och via någon annan lägga ut det på forumet

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: MFB

Inläggav LypsylateX » 2005-08-24 20:46

harald skrev:Motional feed back ja alldeles riktigt eftersom en piezo kristall lämnar svängningar när man påför den en elektrisk signal så funger den tvärt om också vid mekanisk påverkan alstras det en ström som är proportionell mot kraften vid påverkan. med ett par op-förstärkare och lite kondensatorer och motstånd kan man bygga en välfungerande MFB krets som kan få även ett par små bokhylle högtalare att åtminstonde låta bra mycket bättre!?? Jag tror jag har ett schema på en MFB krets med just en kristall från ett piezohorn liggande någonstans om det är någon som är intresserad så kan jag gräva fram det och via någon annan lägga ut det på forumet

Om det är en någorlunda enkel krets skulle det nog kunna vara väldigt roligt. 8)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Återgå till DIY-forum