t-amp moddning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
farbman

t-amp moddning

Inläggav farbman » 2012-09-09 11:13

Tänkte jag skulle modda min gamla t-amp (opi amp) för att se om man kan få lite bättre sprutt i den.

Byte av kondingar, nätagg, kontakter och eventuellt transistorer (Vill ha bort dom billiga Kina-prylarna).

Någon som har koll på vad dom fyra svarta kondingarna skulle kunna vara för något?

Bild

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-09-09 11:57

Trissorna sitter förmodligen inte i signalvägen så de kan du lämna.

De fyra kondingarna? Din bild visar några ytmonterade komponenter, två minde elektrolyter och en stor elektrolyt samt fyra spolar som sitter som en del i utgångsfiltret. De bör du INTE byta mot elektrolyter!

Vill du ha bort de billiga Kinaprylarna ur den där får du nog kasta i princip allt eftersom i princip allt förmodligen är tillverkat i Kina.

I princip det enda som du kan fundera på, i min mening, är ingångskondingarna om du kan identifiera dem och se till att din nätdel är hygglig. Eventuellt byta den större elektrolyten till en större. Att byta kontakter är bortkastade pengar och i princip allt annat också. En sån där förstärkare kostar under hundralappen om man bara betalar för kortet...

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-09 12:06

Pass på vid byte av elektrolyt till större.

Switchade nätdelar gillar inte att starta mot stora kapacitiva laster !!!

Byte till något större ? Mycket större :cry:

Kopplingskondingar javisst.

Skärma mellan switchdel och förstärkare ?

Ferrit på matningen för att ta bort HF skräp ?

Byta trissor ? om dom är ok fungerande varför ?

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-09-09 12:47

Så det var spolar i dom svarta. Hade jag aldrig trott. Min modkarriär börjar bra ;-) tänkte ta denna innan man hoppar på något mer avancerat.

Trissorna tänkte jag på ifall dom skulle vara i signalvägen av någon anledning. Då kunde man nog vinna något på att köra kvalitet.

Hur är det med spolar? Inte samma hysteri som att välja rätt tillverkare av kondingar kan jag tänka mig.

Nätagget tänkte jag dissa och köra ringkärnetrafo istället.

Ingen aning varför. Mest för att testa hur man gör och lära mig någonting av det.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-09 13:00

Bygg ett linjärt nättagg i separat låda så kan du prova om du gillar resultatet.

Dessutom kan du ju använda det till nästa bygge kanske och bara koppla tillbaka originalet i lådan när den byts till nästa modell.

Att få in ett linjärt agg i lådan som är bättre än original är dessutom nog ett omöjligt projekt även med stora skohornet.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-09-09 13:48

Orginal är ett externt switchat nätagg. Hade tänkt bygga någon ringkärnelösning. Kommer troligtvis att stoppa över alltihop i en ny låda i slutändan.
Kontakterna måste jag byta då mina EKK petade sönder dessa när jag testade stärkarn för ett litet tag sen.

Användarvisningsbild
ToJo

Inläggav ToJo » 2012-10-10 16:57

Småsignaltrissorna används bara för hörlursutgången. I princip en klass A koppling. Går att ta bort om du inte använder lurar. Sen sitter det en hel drös med ytmonterade ferritkärnor på kortet. betecknade med FBX, där X är ett nummer. Dessa ferriter är lite klena och kan ibland fungera mer eller mindre som säkring. Liten varning alltså om du bygger för kraftig nätdel! kan ju ersättas med en tråd genom en ferrit, men det blir pilligt!!

/ Tomas

Återgå till DIY-forum