Transparent bygger LTS-basar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Transparent

Transparent bygger LTS-basar

Inläggav Transparent » 2005-08-31 01:48

I väntan på att mina två element ska trilla in så var jag på bibblan idag där jag lyckades få bibliotikarien springa ner i arkivet och damma av gamla MoLT från tidig bronsålder. Trots en välskriven artikel har jag nu en del funderingar...

Slutet vs portat
Jag bor idag väldigt trångt. Hela mitt liv finns samlat på ca 12 kvm. Det gör att hörnplacering av subbarna är helt uteslutet. Det enda rimliga är att dom får agera stativ till mina högtalare. Däremot kommer jag placera elementet så långt ner, så nära väggen som möjligt.
Jag misstänker att folk skulle råda mig att köra slutet, men jag är sugen på den där extra oktaven i botten, vem är inte det? :twisted:
Är det någon som har hört båda varianterna under samma förutsättningar? Finns det mätningar? Pros, cons, plz...

Filter
Jag hade tänkt att bygga ett aktivt HP/LP Sallen-Key filter med valbar branthet upp till 24dB. Det går också justera Q-värdet från 0,5-1. Detta antar jag ger lite valmöjligheter. Eftersom jag är helt grön på filter skulle jag behöva lite hjälp med att komma igång med simuleringar, Q-värden, delningsfrekvenser mm

Basreflexportana som är nämda i artikeln, är det dessa (BP-110) som IÖ syftar på? http://www.dls.se/tillbehor/DLS%20Basportar.htm

hej,
Vit

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-31 02:27

Ja, det är rätt portar.

Du vinner inte siginfikant med undre gränsfrekvens på att avstämma lådan (baselementen är ju gjorda för sluten låda, och har alldeles för svag motor för att med bravur orka driva proten till sådana nvåer som riktiga basreflexsystem mäktar) utan vad du får om du adderar proten är lite högre nivå (bättre verkningsgrad) och faktiskt i vissa rum sämre undre gränsfrekvens! :o

Det beror på att en sluten låda i ett litet rum (som ditt) kommer att kunna bete sig på så vis att kavitetseffekten från rummet och lådans avrullning kompenserar varandra, ned till svindalande låga frekvenser. Med basreflexavstämning kommer nivån vid ultralåda frekvenser att försämras däremot.

Vilket alternativ som är bäst är svårt att säga, men jag kan säga en sak, nämligen att skillnaden upplevelsemässigt är väldigt liten. I synnerhet efter att repektive lösning optimerats efter sina förutsättningar.

Man kan för övrigt inte tala om "Q-värdet" för överföringsfunktioner som innehåller fler än ett Q-värde, exempelvis ett ordinärt 24 dB/oktav-filter, säg Butterworth eller L-R.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till DIY-forum