Front till LTS-3v-F1?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

erik_l

Front till LTS-3v-F1?

Inläggav erik_l » 2005-08-30 13:37

Hej! Mina LTS-3v-F1 utsätts hela tiden för barnangrepp, speciellt av en unge som älskar att trycka in mittkonen på mellanregisterelementet. Hittills har de "pluppat" ut av sig själva, men det känns ändå inte speciellt bra. Finns det någon slags front man kan sätta för som i någon mån skyddar elementen?

Förmodligen räcker det med att dölja elementen så kanske en skumplastfront skulle funka? En ram med tyg pajar väl spridningsegenskaperna, galler likaså? Ett galler går ju dessutom att sticka genom vilket inte hindrar illbattingen ifråga...

Erik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-30 13:55

Tunnt metallnät med högspänning. :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Front till LTS-3v-F1?

Inläggav n3mmr » 2005-08-30 14:03

erik_l skrev:Hej! Mina LTS-3v-F1 utsätts hela tiden för barnangrepp, speciellt av en unge som älskar att trycka in mittkonen på mellanregisterelementet. Hittills har de "pluppat" ut av sig själva, men det känns ändå inte speciellt bra. Finns det någon slags front man kan sätta för som i någon mån skyddar elementen?

Förmodligen räcker det med att dölja elementen så kanske en skumplastfront skulle funka? En ram med tyg pajar väl spridningsegenskaperna, galler likaså? Ett galler går ju dessutom att sticka genom vilket inte hindrar illbattingen ifråga...

Erik

Son eller syskon?

Lev med den lätt sämre spridningen, barn växer upp.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 14:08

Finns det något knep att få ut sådana dammkåpor igen? jag fick tips om att använda dammsugare och suga förstiktigt, men ett element som är 3" är nog lite omtåligt för det känns det som.

Om man kan göra hål och stoppa in någonting och dra ut kåpan och sen täta. Inte för att jag tänkte testa men bara det blir jämnt och tätt när man lagat? :oops:

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-08-30 14:53

Har en gång räddat en diskant mha mun mot..eh..kon-metoden. Låter lite lustigt kanske, men det funkade :wink:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 15:04

undrar om det fungerar för en liten större kåpa som är rejält intryckt. Nog risk för kramp i läpparna.. 8)

(de kanske är ungefär samma storlek, man kan ju testa)

edit: kåpan är lika stor som en petflaskemynning. Man kanske skulle kunna sätta fast något tätande kring mynningen, sätta flaskan mot kåpan, värma flaskan med gasolbrännare och sen kyla den lite.. 8) Eller helt enkelt sätt på ett smalare munstycke med tätning på en dammsugarslang.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-30 15:56

Pinnick skrev:undrar om det fungerar för en liten större kåpa som är rejält intryckt. Nog risk för kramp i läpparna.. 8)

(de kanske är ungefär samma storlek, man kan ju testa)

edit: kåpan är lika stor som en petflaskemynning. Man kanske skulle kunna sätta fast något tätande kring mynningen, sätta flaskan mot kåpan, värma flaskan med gasolbrännare och sen kyla den lite.. 8) Eller helt enkelt sätt på ett smalare munstycke med tätning på en dammsugarslang.

Dammsugare med sugkraftsreglering i så fall.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 16:14

Jo det brukar ju finnas skjutöppningar på slangen det kanske skulle räcka till att börja med och testa

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-30 16:33

Tejp kan funka rätt bra ibland. Häfta fast lagom bit i den insjunkna delen och dra försiktigt i tejpen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-08-30 16:33

Att få ut mitt domen görs enklast med munnen! Använd inte damsugare! Sugkraften måste kunna regleras momentant och mjukt. Får man inte plats med nunan så får man ta ett sugrör (dylkit) modell grövre.

Petskyddet görs lämpligast genom att man bygger en låda av något lämpligt material (tyg, trä eller dylikt) som passar att sätta på högtalaren ovanifrån.

//lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 16:54

naqref, det är en ino a1 med liten nätt dammkåpa. Jag är lite rädd att antingen så fastnar inte tejpen eller också fastnar den och drar med sig papp när man drar loss den. Den är liten, numera bucklig, av tunn papp.
Undrar om man skulle kunna dregla sönder den om man försökte suga. :?

Nu blev det lite mycket semi-off-topic kanske. 8) förlåt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-30 17:14

Pinnick skrev:naqref, det är en ino a1 med liten nätt dammkåpa. Jag är lite rädd att antingen så fastnar inte tejpen eller också fastnar den och drar med sig papp när man drar loss den. Den är liten, numera bucklig, av tunn papp.

Sug med mycket läckage och en modern, reglerbar dammsugare. Lååååååågt sugtryck. Tejp och papp går inte bra ihop.

Alternativt sug med munnen genom en tunn gummislang. Sug an försiktigt och försök lirka med dig den veckade delen.

Om du tar mer än 70 spänn i timmen så torde ett nytt element vara att föredra.

HÖR du verkligen att den är veckad?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-30 17:28

n3mmr skrev:
Pinnick skrev:naqref, det är en ino a1 med liten nätt dammkåpa. Jag är lite rädd att antingen så fastnar inte tejpen eller också fastnar den och drar med sig papp när man drar loss den. Den är liten, numera bucklig, av tunn papp.

Sug med mycket läckage och en modern, reglerbar dammsugare. Lååååååågt sugtryck. Tejp och papp går inte bra ihop.

Alternativt sug med munnen genom en tunn gummislang. Sug an försiktigt och försök lirka med dig den veckade delen.

Om du tar mer än 70 spänn i timmen så torde ett nytt element vara att föredra.

HÖR du verkligen att den är veckad?

Tack för tipsen.

Jag sålde dem just till någon med små barn (då jag sålde dem var de hur fina som helst 8) ) Jag skulle bara hjälpa denne med problemet. Jag hörde inte att det låter fel den lilla stund jag lyssnade. Men det borde bara fixas

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-08-31 11:26

En barnfamilj borde med lite tur ha kvar en bröstmjölkspump, och den bör vara ett nästan helt idealt verktyg för att mjukt täta mot högtalaren och försiktigt skapa mjuka undertryck.

erik_l

Inläggav erik_l » 2005-08-31 16:04

Jag har, som jag skrev överst, fått ut konerna igen. Främst med hjälp av en häftkudde genom att försiktigt klibba fast den på konen och sedan dra utåt. Några smågropar var kvar, dessa har bucklat ut sig själva.

Nej, frågan är vilken slags front man kan sätta på som gör minst skada på återgivningen. Min (väldigt oinitierade) gissning är skumplast, även om det inte skyddar mot stickvapen så tror jag det gör nytta eftersom högtalaren inte blir lika inbjudande för ungen ifråga. Det räcker liksom att dölja konen, tror jag. En lagom stor skumgummilapp från Hifikit för diskanten och mellanregistret, fäst med mattejp eller möjligen någon slags kardborrearrangemang?

Om man vill göra samma sak för baselementet? Det är väl inte lika känsligt för spridningen så ett galler borde funka, eller?

Återgå till DIY-forum