Rekommendation på sluten DIY-sub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-21 18:26

Richard skrev:
JonasW skrev:Startade upp steget på skrivbordet & passade på att uppdatera firmware så att allt är redo sen.

Tycker att inställningsmöjligheterna är riktigt goda. Det enda som är lite synd är att lägsta högpass är 20Hz. Så det får jag köra utan.

Samma sak gäller peq:n, 20Hz som lägsta ingreppsfrekvens. Nu gör inte det något för min del då jag inte har problem under 25Hz.

I övrigt så lever den om för mycket för att ha i samma rum som man ska spela i. Antingen får man byta fläktar eller göra som jag, ställa den i ett annat rum.

Vilken branthet har peq: en ?

Kan du tex plussa på med 4 db vid 24 hz, ta ned en rumsresonans vid 60 hz med minus 5 db, och dra ned nivån med 10 db vid 20 hz för att minska konrörelserna ?

Duger detta?

Säg till om du vill att jag ska testa annorlunda/något mer så kanske jag har tid att fixa det.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 20:35

Helt fantastiskt JonasW !

Tack ! Jag beställer en inuke 3000 dsp imorgon.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 20:44

Johannes skrev:
boom skrev:
Johannes skrev:Verkligen. Är nyfiken på denna dayton. Är själv sugen på bygga sluten med 1 Dayton.

Det är väl bara att bygga.

Blir dubbel post ibland..

Jodå låter den bra och ts är nöjd så kanske. Är lite skraj för stora element om dom blir sega. Vill ha en musikalisk sub i förstahand. Då är väl sluten bra men hur blir en stor 15"

Du har rätt i att en hel del 15 - tummare är underdimensionerade och därmed ibland upplevs som transientslöa. Ett exempel på " transientsnabba " 15 - tummare är tex jbl: s dyra serie med löselement. Ett jäkla tryck och kraft i transienterna. Likaså naims DBL serie med ett stort transientsnabbt 15- tumselement. Men här handlar det om element för 4000:- .

Ibland kanske man söker så stora element man kan för pengarna. Det finns ingen fri lunch så en bra 15- tummare är i regel kostsammare än en bra
12:a. 12:orna säljs ofta i större serier och blir därmed mera prisvärda.

..sedan är det kanske en nackdel med dubbelt så stor låda med 15- tummaren för att gå lika djupt som 12: an.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 20:50

JonasW skrev:
I övrigt så lever den om för mycket för att ha i samma rum som man ska spela i. Antingen får man byta fläktar eller göra som jag, ställa den i ett annat rum.

Jag har möjlighet att placera slutsteget i en stereobänk med stängd dörr.
Anser du att fläktljudet då är såpass lågt att det inte stör då ?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-21 20:58

Richard skrev:Jag har möjlighet att placera slutsteget i en stereobänk med stängd dörr.
Anser du att fläktljudet då är såpass lågt att det inte stör då ?

Som det låter nu (utan belastning) så räcker det säkert med en stereobänk. Däremot så vet jag ju inte om fläktljudet skenar iväg när det belastas hårt.

Så det är svårt att säga i dagsläget tyvärr.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-21 21:06

Richard skrev:
Johannes skrev:
boom skrev:
Johannes skrev:Verkligen. Är nyfiken på denna dayton. Är själv sugen på bygga sluten med 1 Dayton.

Det är väl bara att bygga.

Blir dubbel post ibland..

Jodå låter den bra och ts är nöjd så kanske. Är lite skraj för stora element om dom blir sega. Vill ha en musikalisk sub i förstahand. Då är väl sluten bra men hur blir en stor 15"

Du har rätt i att en hel del 15 - tummare är underdimensionerade och därmed ibland upplevs som transientslöa. Ett exempel på " transientsnabba " 15 - tummare är tex jbl: s dyra serie med löselement. Ett jäkla tryck och kraft i transienterna. Likaså naims DBL serie med ett stort transientsnabbt 15- tumselement. Men här handlar det om element för 4000:- .

Ibland kanske man söker så stora element man kan för pengarna. Det finns ingen fri lunch så en bra 15- tummare är i regel kostsammare än en bra
12:a. 12:orna säljs ofta i större serier och blir därmed mera prisvärda.

..sedan är det kanske en nackdel med dubbelt så stor låda med 15- tummaren för att gå lika djupt som 12: an.

Du har inte funderat att rummet kan ställa till det
Och du menar på fulla allvar att en 12a går djupare än en 15?.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 21:17

Visst kan rummet ställa till det. Ibland illa.

En 15: tummare med samma lådvolym som en 12 går ofta mindre djupt i basen .

...men olika element behöver ju olika stora lådor för att gå djupt, det har du rätt i. Ett riktigt bra 12 element kanske inte behöver så stor lådvolym för att spela bättre lågbas än ett billigare element i en större låda.

Så jag var kanske väl generell ...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-21 21:25

JonasW skrev:
Richard skrev:
JonasW skrev:Startade upp steget på skrivbordet & passade på att uppdatera firmware så att allt är redo sen.

Tycker att inställningsmöjligheterna är riktigt goda. Det enda som är lite synd är att lägsta högpass är 20Hz. Så det får jag köra utan.

Samma sak gäller peq:n, 20Hz som lägsta ingreppsfrekvens. Nu gör inte det något för min del då jag inte har problem under 25Hz.

Vilken branthet har peq: en ?

Kan du tex plussa på med 4 db vid 24 hz, ta ned en rumsresonans vid 60 hz med minus 5 db, och dra ned nivån med 10 db vid 20 hz för att minska konrörelserna ?

Duger detta?

Säg till om du vill att jag ska testa annorlunda/något mer så kanske jag har tid att fixa det.

Hade nog körd med en minidsp i stället.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-22 05:13

Får se, duger DSP:n så kör jag med den. Skulle jag trots allt sakna något så är det ju inte hela världen att köpa en MiniDSP.

Jag gav 700kr mer för denna med EQ, inte så farligt dyrt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-22 17:06

JonasW skrev:Får se, duger DSP:n så kör jag med den. Skulle jag trots allt sakna något så är det ju inte hela världen att köpa en MiniDSP.

Jag gav 700kr mer för denna med EQ, inte så farligt dyrt.

Det är detta som är intressant, ju ! :wink:

Det blir ju smidigt om man slipper en massa minidsp- burkar och dyl.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-22 20:31

Absolut! Funkar detta bra så är jag lycklig :)

En grej mindre som kan ställa till det ;)

Föregående

Återgå till DIY-forum