Solskenshistoria (elementbyte på måfå)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Solskenshistoria (elementbyte på måfå)

Inläggav LypsylateX » 2012-10-21 22:08

Tjo.

Ibland kan jag tycka att den här hobbyn har kommit till vägs ände, och att det är lite tråkigt. Den anläggningen jag har händer det ingenting med eftersom jag inte finner några ändringar som låter bättre för pengar av storleksordningen som jag kan undvara.

Samtidigt tappar man lite sugen att bygga något eget när man vet hur huvudanläggningen låter, då det ändå blir mest gissningar. Nåväl.

I samband med att mina föräldrars sourroundförstärkare, som dom kör i stereo, började låta märkligt så upptäckte jag att jag har ingenting annat än piP att koppla in vid felsökning. Dom ville jag inte använda till en potentiellt trasig förstärkare.

Jag gick till Myrorna och skaffade det billigaste dom hade i högtalarväg, två Philips-lådor som förmodligen hört till något litet och billigt system. Tanten i kassan försäkte ta betalt 45:- per styck, men den gubben gick jag inte på. Det blev 45:- per par. Felsökningen gick fint, det visade sig vara Pro Logic-knappen som var intryckt. 8O 8) :lol:

Så nu satt jag med ett par högtalare över som lät förjävligt. Ja, riktigt, riktigt illa lät dom.

Då kom jag att tänka på att jag hade ett par 4" bilhögtalare av märket Rockford Fosgate, modell SP-44, liggande sedan cirka 1995. Dom hade säkert fem år på nacken redan då.

Efter att jag byggde om en garderobsinredning (!) från min studentlya i Luleå 1997 till ett par högtalare, utrustade med storebrodern till dessa element, har jag låtit dom ligga. Luleå-högtalarna med sina 6" lät nämligen inte bra alls.

Nå! Någon gång i livet ska man väl höra dessa 4" tänkte jag och bände bort frontarna på Philips-högtalarna. Förväntningarna var att de ombyggda högtalarna skulle låta, förmodligen illa. Det var ändå ingen förlust eftersom dom redan lät illa.

Bakom tyggallren hittade man 3"-element i en odämpad basreflexlåda på fyra liter. Porten var 3x9 cm.

Bild

Se! 3"-elementen var monterade på en distansring som bara var att banka bort med hammaren, så passade de nya elementen perfekt!

Bild

I brist på annat dämpmaterial användes en uttjänt (dvs för liten) t-tröja och ett par kalsonger per låda. Jag hade givetvis föredragit att använda mig av trosor, men som jag är singel för stunden finns inte den varan att tillgå i mängd som förslår.

Bild

Originalelementen var lödda mot kablarna, detta kapades loss. När lödpennan kopplades in så gick den sönder, så det fick lov att bli kabelskor. Det uttaget har nu haft sönder två datorer och en lödpenna. Kanske är dags att be någon ta en titt på det? Allt som gått sönder har varit jordat.

Bild

De nya elementen skruvaddes dit lite lagomt oseriöst, dom sitter i alla fall fast. På baksidan av elementen har jag skrivit dit T&S-parametrar som gud-vet-varifrån-jag-fått. På nätet hittar jag ingenting just nu.

Men det spelar ingen roll! Mitt uttalade mål var att gå tillbaka till ungdomens skruva-pilla-mecka-lyssna-bli-besviken. 8)

Om någon vill räkna fram en teoretisk kurva åt mig kan jag säkert skramla fram värdena.

Bild

Nå. Det hela kopplades in till Brik-förstärkaren som matades med mobiltelefonen.

Bild

Å nu kommer det jävliga. Det låter bra. Det låter så in i helvete bra jämfört med jag hade väntat mig. Man får faktiskt rent av den där lilla piP-känslan av att man vet inte riktigt hur högt man spelar innan man själv börjar prata.

Men mot huvudanläggningen har dom naturligtvis inget att hämta, och dom spelar inte särskilt djupt. Men bra låter det! Det här kan jag leva med länge, länge, länge i sovrummet!

8O :D :D :D :D :D :D :D
Senast redigerad av LypsylateX 2012-10-21 22:22, redigerad totalt 1 gång.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-10-21 22:20

Kanske kan du få dem att spela lite djupare genom att labba med porten?

Eftersom hela projektet är av varianten testa-och-lyssna är det ju bara att börja labba :).

Kanske kan du pula in något i porten som gör den lite smalare men lika lång för att få lägre avstämning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-21 22:38

Sitter fronten i genomgående hål? 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-10-21 22:43

Nattlorden skrev:Sitter fronten i genomgående hål? 8O

Jamen! Spännande lösning, eller hur? :lol:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-10-22 06:03

Kul att det blev bra! :)
Har man låga förväntningar är det nog större chans att det blir bättre än man tänkt sig :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-22 07:41

LypsylateX skrev:
Nattlorden skrev:Sitter fronten i genomgående hål? 8O

Jamen! Spännande lösning, eller hur? :lol:

Smidigt att kunna ändra avtämningen genom att ta av fronten ;)

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-10-22 21:49

Är det tunnt i basen
1. Kolla att tröjan ( skriver jag verkligen det här :lol: ) inte täcker basreflexrörets öppning

2. Om frontpluggarna inte går igenom hålen helt prova att sätta för dom från insidan, typ 8x4mm trälist från byggfirma. Basreflexlådor förlorar en del om det pyser ut vid sidan av.

3. Räkna på basreflexporten och korta av den om det behövs.

Om du tänkt att njuta av den i många år så kan man kosta på sig lite 8mm dämpfilt från Biltema, limmas på väggarna

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-10-24 08:26

Det här är de T&S-parametrar som jag har skrivit på baksidan av elementen...

Vas: 3l
Cms: 0,00069m/N (=0,69mm/N)
Mms: 5,9g
Spl: 84dB
Qes: 0,94
Qts: 0,73
Qms: 3,21
Sd: 0,0059m^2 (=59cm^2)
Re: 3,5Ohm
Fs: 79Hz
Xmax: 1,1mm (av okänd anledning har jag ha skrivit ett minustecken framför. Kan det vara +/- 1,1 => 2,2?)
Bl: 3,3Tm

Kanske kan någon här avgöra om det verkar vara rimliga uppgifter för ett 4" "framsystem"? Med andra ord, kan det vara korrekta värden? Minns som sagt inte varifrån jag fått uppgifterna.
Senast redigerad av LypsylateX 2012-10-24 09:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-10-24 09:05

Det här är vad en onlinekalkylator påstår uppstår med de parametrarna kontra given låda och port, avstämningen runt 70Hz:

Bild

Man kanske skulle prova att sänka avstämningen lite, men det låter sig inte göras enkelt utan att diametern minskas ytterligare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-24 10:03

För en sådan liten sak, så tycker jag att det där ser högst vettigt ut. Inte alls säkert att de blir roligare att lyssna på om du sänker avstämningen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till DIY-forum