Jag har lite olika alternativ och skulle vilja ha lite råd.
Rummets framvägg är 290 cm och djupet är 360, Soffan stå på ca 340.
Då jag har en 120 tums duk så tar den nästan hela framväggen det är bara 26 cm tomt på varje sida.
Problemet är att det är en dörr på höger sida mot framväggen.
Av någon outgrundlig anledning vill min fru kunna öppna dörren någorlunda istället för att jag får optimal placering av högtalarna
Så som jag har det idag har jag en lång mediamöbel i mitten samt två slutna sls10 subbar vid sidan om. Dörren går då och öppnas godkänt enbart sista 25-30 cm som inte går att öppna.
Alternativ 1
Vägghängda sidohögtalare som är snett kapade samt bredare i mot väggen än mot baffeln. Bibehållna baffelmått. Snekapningen är dimensionerad för att sweetspot skall ligga 70 cm framför huvudet om man sitter mitt i soffan.
Får den då att sticka ut 17 cm vilket är ok för dörren. Kommer dessutom bygga dämppaneler bakom.
Centern får ligga ner direkt på mediamöbeln. Finns ingen plats att ställa den samt att den kommer stå en bit in så 30 cm av mediamöbeln kommer reflektera.
Nackdelar
Byggnationen blir inte lätt då det inte är några raka hörna och mycket tillpassningar.
Fördelar
De kommer stå bra placerade i jämförelse med duken.
Alternativ 2
Bygga 3 st orginal slutna pk. Ställa stereohögtalarna på subbarna och centern enligt ovan.
Dämppaneler byggs även här.
Dock kommer högra stereohögtalaren stå 40 cm längre in än den vänstra.
Fördelar
Lätt att bygga hinner det på två kvällar
Nackdelar
höger 40 cm längre in än vänster.
Stereohögtalarna sitter 15 cm lägre än centern (kan visserligen lösas genom ett ställ för dem.
Vilket alternativ skulle ni välja och varför?
Är det en nackdel att centern ligger ner?
Är det en nackdel att centern ligger på en plan yta som kan reflektera ljudet?
Tacksam för svar för jag har kört fast i tankarna just nu.
Mvh
Marcus