Okej nu har jag läst på om Cubo18ext och jag gillar dem.länk:http://www.freespeakerplans.com/bass-cabinets/11-cubo-18
Där står att EBP ska vara på 100 eller mer, min är 156.
Fs: 22-42 min 46???
Qts:.25-.58 min ,295
Vas:200-450 L min 200L
Alla värden funkar ju förutom att min CW har ett högre Fs, Då är ju såklart min fråga hur stor inverkan har skillnanden på Fs???
Vilken inverkan får det på ljudet??
Och med tanke på att allt stämmer sånär som på Fs, skulle basarna fungera bra i Cubo18 och vore det värt att bygga mig ett par(kommer i framtiden sätta i ett riktigt fint kvalitets element) och lådorna ska byggas så bra det bara går, tänkte t ex måla med Noisekiller och 1,5mm bitumen inne i själva hornet där det inte syns, det borde göra lådan riktigt stabil och resonansdöd borde hjälpa till?????
jag tänkte använda så lite skruv som möjligt och istället limma med konstruktionslim eller vanligt vitlim(Vilket lim är bäst)
Men jag kommer i sånt fall använda mig av 19mm MDF ist(plywood är sjukt dyrt).
vill helst ha ett par 186horn(Så kan man när man har råd stoppa i t ex ett riktigt fin element, t ex Beyma,RCF, JBL eller liknade), men det kommer kosta flera tusen i matrial kostnad samt tiden för uppkapning(Sågar alltid mina bitar till lådor på ett lokalt snickeri, där, dem har en så sjukt fin såg och snitten och måtten blir perfekta)
Som sagt, skulle/är det en bra ide att bygga mig ett par Cubo18ext ??
Att lådan är "relativt" liten är ju också ett + (viss skillnad mot ett par LAB horn...

!