Nya midbasar till Runa Leira 2

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-21 13:04

Hängde på låset när hifikit öppna nu på morgonen så nu sitter lts diskanterna i lådan och det låter riktigt trevligt. :) Nu ska dem bara spelas in och planera vad man ska ha för färg på dem....:D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-21 13:37

Gillar man formgivningen kan man gott accentuera med en klatschig färg men de är rätt snygga i vitt! :)

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-21 14:08

Jocke skrev:Gillar man formgivningen kan man gott accentuera med en klatschig färg men de är rätt snygga i vitt! :)

Bild
Så här ser dem ut med lts diskanterna temporärt monterade. Ska fräsa ur dem så midbasen får plats i dem. Här ser man även del mer gulvita kulören som den innan mig valt. Jag är dock mer ute efter en vit antracit färg och då högblank.

Det roliga är att ju mer jag lyssnar och ser dem desto mer gillar jag designen. Först tyckte jag att de var skit fula, men nu gillar jag dem mer och mer. Speciellt när jag fick en rund diskant under så känns dem mycket mer moderna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-21 14:28

Om du kan skruva loss frontplattan, så tror jag det är mindre risk att det händer nåt olyckligt med talspolen, när du fräser ur för att baselementet ska passa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-21 14:28

Får de där diskanterna plats där? Du kan gott ge "fötterna" lite lack eller olja - minns dem som betydligt mörkare...

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-22 14:46

Jocke skrev:Får de där diskanterna plats där? Du kan gott ge "fötterna" lite lack eller olja - minns dem som betydligt mörkare...

Diskanterna får plats, hålet är perfekt och behöver enbart ta upp det lite större i ett hörn för terminalerna på diskanten. Diskanten livar precis med underkanten av högtalarbaffeln. De gör sitt jobb med bravur i alla fall, låter riktigt bra och är riktigt skönt gung i dem när man spelar. Var med på min grillfest igår så dem imponerade stort när dem spela inne och ute. Ute är det inget märkvärdigt, men när man placerar dem rätt inne så låter dem riktigt fint. De spelar oerhört jämnt och fint. Vart jobbigt att dem spela bättre än mina Monitor Audio rs1 stativhögtalare. Så nu måste jag övertyga frugan att få ha dem i vardagsrummet. Dock så blir placeringen långt ifrån optimal.

Tanken nu när jag spelat med dem och hört var de går för är att fixa lacken på betongen. Dvs slipa ner och måla om i högblank vit. Samt betsa om foten i en svart bets och sedan klarlack på det.

:)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-22 21:25

Så fint! :) Tror det var Öh,am som skrev att det inte hänt så mycket sedan JBL´s forskning på 60-talet...^^

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2012-07-27 12:00

Jocke skrev:25tnf är ju rund... Verkar som att fronten skurits för att få plats på baffeln.

Bild

Från den här sidan om renovering av Leira:

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about721-200.html

Kanske finns något att få tag på som passar?

Den där bilden känner jag igen :D Högtalarna såldes häromdagen.

Användarvisningsbild
metalfrenzy

Inläggav metalfrenzy » 2012-11-03 13:06

Väldigt nyfiken på hur det blev som färdig resultat med diskanten monterad och klar.
Vet inte om hålet i själva lådan var lite fyrkantigt på dina med?
På diagonalen krävs det minst 95 mm baffel för att täcka upp hela hålet för min del.. 8O

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-11-03 15:28

Bygget är avstannat p.g.a. små barnsförälder och bil strul. Den passar i hålet men måste fasas av mot midbasen. Den sticker inte ut i underkant i alla fall.

Användarvisningsbild
metalfrenzy

Inläggav metalfrenzy » 2012-11-04 22:44

Går det bra att ta av bakplattan på den diskantmodellen du köpte?
Jobbigt att fixa till annars ju.
Hittar inte den på hifikit :?

Användarvisningsbild
metalfrenzy

Inläggav metalfrenzy » 2012-11-04 23:01

Går det bra att ta av bakplattan på den diskantmodellen du köpte?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-04 23:11

talibankocken skrev:Jag är dock mer ute efter en vit antracit färg och då högblank.

Vit antracitfärg? :o

Vad betyder det?

Antracit är en nästan svart bergart som jag tror bildas i naturen från en
annan, fossil tror jag, bergart, nämligen stenkol, som utsatts för mycket
tryck och värme under lång tid.

Ibland ser man antracit och grafit blandas ihop, men det tror jag att det
är felaktigt att göra, även om de kan se snarlika ut. Grafit tror jag dock
består av ren kol.

Däremot är det nog en rimlig förmodan att färger som kallas för antracit
är ungefär grafitgråa, alltså väldigt mörkt gråa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-11-05 18:50

metalfrenzy skrev:Går det bra att ta av bakplattan på den diskantmodellen du köpte?

Den går att ta av, dock inget som hifikit rekommenderade då den till 90% chans skulle gå sönder. Bara att tejpa noga innan man börjar att fräsa, är inte alls mycket som behövs för att dem ska passa perfekt med midbasarna. Problemet är just nu att frugan inte gillar designen, så ska nog renovera dem och sälja dem. Alternativt förvara dem och ta fram dem när jag har ett dedikerat musik rum...

Den verkar ha försvunnit när dem gjorde om sidan, är dock en lagervara hos dem annars så ring dem och fråga....

Användarvisningsbild
metalfrenzy

Inläggav metalfrenzy » 2012-11-05 20:43

Hehe fruntimmer :wink:
Jag slipade bort all min färg och föll för den råa looken med ren betong. Så det kommer nog inte målas mer än fötterna på mina.
Ska ringa Hifikit och lägga en beställning imorgon. Tack för svaren!
hoppas du får det där musikrummet :)

Föregående

Återgå till DIY-forum