AndersJ skrev:Styleför att fortsätta OT så är Lockheed skunkworks en mycket kontroversiell men erkänt effektiv utvecklingsorganisation.
Om den är kontroversiell vet jag inte jag tyckte att det mesta lät väldigt förnuftigt och enkelt.
Du anar inte vad kontroversiellt detta är på de flesta firmor. Skunkworks-modellen bygget nämligen på att man har tilltro på att utvecklingsteamet kan göra nåt utan detaljerad övervakning och styrning. Helt otänkbart på väldigt många företag.Jag är lite intresserad av utvecklingsmetodik rent professionellt och en intressant approach är att studier gjorda av folk som i grunden är ingenjörer alltid påvisar fördelarna med 'agile' metoder som t ex skunkworks-upplägget, medan studier gjorda av mgmt-konsulter eller ekonomer alltid rekomenderar mer eller mindre maskerat vattenfall.
Jag måste erkänna att jag inte har en susning om vad ett maskerat vattenfall är.
Anders
Vattenfall är när man först skriver en spec som i minsta detalj beskriver vad man ska göra och sedan gör det för att till slut testa att det man gjort uppfyller specen. Det verkar ju logiskt eller hur. problemet är bara att för att kunna göra specen måste man göra implementationen, dvs steg 2. Obs detta handlar primärt om mjukvara. Det genuint svåra i produktutveckling ör inte att lösa problem, utan att lista vilket problem man ska lösa.