Var kan man köpa små mängder titanrör/titanstav?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-11 20:10

AndersJ skrev:Style
för att fortsätta OT så är Lockheed skunkworks en mycket kontroversiell men erkänt effektiv utvecklingsorganisation.

Om den är kontroversiell vet jag inte jag tyckte att det mesta lät väldigt förnuftigt och enkelt.

Du anar inte vad kontroversiellt detta är på de flesta firmor. Skunkworks-modellen bygget nämligen på att man har tilltro på att utvecklingsteamet kan göra nåt utan detaljerad övervakning och styrning. Helt otänkbart på väldigt många företag.

Jag är lite intresserad av utvecklingsmetodik rent professionellt och en intressant approach är att studier gjorda av folk som i grunden är ingenjörer alltid påvisar fördelarna med 'agile' metoder som t ex skunkworks-upplägget, medan studier gjorda av mgmt-konsulter eller ekonomer alltid rekomenderar mer eller mindre maskerat vattenfall.

Jag måste erkänna att jag inte har en susning om vad ett maskerat vattenfall är.

Anders

Vattenfall är när man först skriver en spec som i minsta detalj beskriver vad man ska göra och sedan gör det för att till slut testa att det man gjort uppfyller specen. Det verkar ju logiskt eller hur. problemet är bara att för att kunna göra specen måste man göra implementationen, dvs steg 2. Obs detta handlar primärt om mjukvara. Det genuint svåra i produktutveckling ör inte att lösa problem, utan att lista vilket problem man ska lösa.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-11 20:37

Style
Du anar inte vad kontroversiellt detta är på de flesta firmor. Skunkworks-modellen bygget nämligen på att man har tilltro på att utvecklingsteamet kan göra nåt utan detaljerad övervakning och styrning.
Vattenfall är när man först skriver en spec som i minsta detalj beskriver vad man ska göra och sedan gör det för att till slut testa att det man gjort uppfyller specen.

Det där låter som det en kompis berättade att ericsson höll på med, dvs att de använde mera tid till att planera och sedan följa upp planeringen än vad de lägger på att göra det de borde. Någon hade visst också kommit på att lagerhållning kostar pengar och tog beslutet att kasta ett stort antal leveransfärdiga telefonväxlar.

Anders

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-11 20:54

Ericsson tog from PROPS-modellen för projektstyrning. Den funkar säkert jättebra för leveransprojekt. Men sen kom de på att man skulle använda den för produktutveckling också. Snacka om slöseri med tid och resurser.

Jag har konsultat på Ericsson och det första jag fick göra var att gå en PROPS-kurs. Sen kom jag till Microwave för att göra det jag var anlitad att göra, det första jag fick lära mig där var hur man fejkade att man använde PROPS för att hålla ledningen lugn.

fast ibland får man hopp. Firman jag jobbar på har idag startat en omorganisation och eftersom jag varit så kritisk mot metodnissarna fick jag ansvaret för dem. Nu jävlar ska det avbyråkratiseras.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-11 21:04

Style skrev:Vattenfall är när man först skriver en spec som i minsta detalj beskriver vad man ska göra och sedan gör det för att till slut testa att det man gjort uppfyller specen. Det verkar ju logiskt eller hur. problemet är bara att för att kunna göra specen måste man göra implementationen, dvs steg 2. Obs detta handlar primärt om mjukvara. Det genuint svåra i produktutveckling ör inte att lösa problem, utan att lista vilket problem man ska lösa.

Klart intressant. I många projekt jag varit inblandad i, färmst åt en verkstadskoncern på tre bokstäver som kommer tidigt i alfabetet (jag får av jobb-skäl inte ange vilka kunder jag jobbar åt), så har specen ändrats kraftigt under projektets gång. Ofta finns ingen ren spec när projektet börjar. Och dom enskilda konstruktörerna har inga befogenheter att fatta några som helst beslut, utan allt ska godkännas vid projektmöte av projektledaren och/eller delprojektledare, ofta många veckor efter att viktiga vägskäl i konstruktionen måste göras. Detta gör att det ritas en massa hit och dit, och projekten står och stampar, utom dom sista månaderna då allt måste färdigställas snabbt, med mycket övertid och ibland rena nödlösningar.

Andra företag gör tvärtom: Man har få konstruktörer, en projektledare som i princip bara ser till att jobbet blir klart i tid. Konstruktörerna ansvarar själva för sina gejjor och får själva se till att snacka ihop sig angående gränsnitt osv. På så vis kan man snabbt få fram avancerade konsturktioner med få gubbar. Gnerellt används den senare metoden främst på små och medelstora företag eftersom dom varken har tid eller råd med en massa trams, vilket dom stora anser sig ha.

Jag har konsultat på Ericsson och det första jag fick göra var att gå en PROPS-kurs. Sen kom jag till Microwave för att göra det jag var anlitad att göra, det första jag fick lära mig där var hur man fejkade att man använde PROPS för att hålla ledningen lugn.

BAHAHAHAHAHA!

Edit: Det känns som vi har avvikit en aning från ämnet :?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-11 21:23

hyggligt OT börjar det bli men det här är intressant. I princip alla stora företag jag jobbat på har anlitat väl kvaliferade ingenjörer för att sedan behandla dem som barn som inte kan fatta de enklaste beslut själva. Rationalen är ofta att de inte har tillgång till 'alla beslutsparametrar', dvs den ekomiska verkligheten. Och varför har de inte det då? Jo för att då kanske de skulle tappa hoppet eller bli nervösa eller liknande. Snacka om misstroendevotum. Jag blir riktigt upprörd när jag tänker på detta.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-11 21:40

Style skrev:hyggligt OT börjar det bli men det här är intressant. I princip alla stora företag jag jobbat på har anlitat väl kvaliferade ingenjörer för att sedan behandla dem som barn som inte kan fatta de enklaste beslut själva. Rationalen är ofta att de inte har tillgång till 'alla beslutsparametrar', dvs den ekomiska verkligheten. Och varför har de inte det då? Jo för att då kanske de skulle tappa hoppet eller bli nervösa eller liknande. Snacka om misstroendevotum. Jag blir riktigt upprörd när jag tänker på detta.

Den ekonomiska verkligheten är ofta inte alls den som ekonomerna tror sig se. Jag har varit med om flera projekt där teknikerna sagt "Vi måste välja denna lösning, den billiga fungerar inte i längden". Ekonmerna har sagt: "Er lösnig är för dyr. Vi kör den billiga". Och så har man tagit den billiga. Maskinerna går ut till kund där dom går sönder med påföljande leveransböter för att produkten man leverade inte var som utlovat. Senare kommer den lösning som teknikerna föreslog, byggd med kort varsel = extra hög kostnad.
Man förlorar pengar + en enorm massa anseende.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-14 17:04

Då jag precis har pluggat till en tenta så stötte jag på en kommentar om bearbetning av titan.

"Titanium alloys have uniqe machining characteristics. Whereas the cutting forces may be only slightly higher than those required for steels of equivalent hardness, there are other features that make these alloys relatively difficult to machine. One basic problem arises because of the low thermal conductivity of titanium alloys which is only one-sixth that of steels. This feature together with the fact that the characteristic shape of the chip allows only a small area of contact between chip and tool, mean that high cutting temperatures may be generated during machining. For example tests conducted at similar cutting speeds reveald that the temperature developed at the cutting edge of a tungsten carbide tool was 700degC for titanium alloys and only 540degC for a steel. Another feature with the machining of titanium is the tendency for chips to stick to the cutting edge(galling), particulary once the tool becomes warm."

Anders

Användarvisningsbild
Asgarv

Titan ÄR dyrt.

Inläggav Asgarv » 2005-09-01 08:45

Jag har 125 gram ren titan hemma och det kostar 18 tusen... säkert mycket dyrare att göra något av det...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-01 09:51

Style skrev:anders, kommer inte ihåg skärhastighet vs matning, vet bara att det tar lång tid. Max Headroom verkar ha bättre koll.

Bearbetningsteknik är dock inte så enkelt. T ex har man på senare tid börjat med höghastighetsbearbetning av aluminuim. Genom att skruva upp hastigheten med en rejäl faktor (upp till 20 000 rpm) av vad den gamla skolboken sa har man upptäckt ett fenomen. Skäret verkar 'surfa' genom materialet och all värme förvinner i spånorna. Genom detta har man t ex lyckats få ned livtjocklek i spant till rakbladsdimension och på så sätt sparat massa kilo vikt. Detta trodde man för 10 år sedan var helt omöjligt att göra spänningsfritt.

Snabbstål används nog fortfarande en hel del. Hårdmetall är dyrt.

Jag läste om dom som experimenterade fram dennya höghastighetsmetoden. Det var ganska roligt.
Det gick till så att de ställde in en (för hög) hastighet på maskinerna, tog skydd, och startade dom.
Efter att maskinen skurit/exploderat tog de en ny maskin och ställde in en högre hastighet och repeterade proceduren.
Till slut nådde de en hastighet där de slapp köpa nya maskiner. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Zuckuss

Inläggav Zuckuss » 2005-09-02 18:25

Mjaha....ser att det diskuteras titan här... jobbar med försäljning av Titan i olika grades.

Titanmarknaden är idag sjuk... efterfrågan är större än tillgången pgr av att de 5 titanoxidtillverkarna (från oxiden gör man stång, plåt etc etc) endast tillverkar till 60% av sin kapacitet...lång historia kort... titan är idag svindyrt!

Lite om titan i största allmänhet:
Titan är inte speciellt hårt i sin renaste form, vissa titanlegeringar är dock hårda genom att man legerar den med annan metall...

http://www.ramstrom.se/sok/Speci/SETitanSpeci.html

Kanske en bra länk?

Att bearbeta titan
Att bearbeta titan är egentligen inte svårt alls, även här beror det på vilken Grade man jobbar i etc och om det är en titanlegering vi pratar om.

Grade 2 & 4 har jag egen erfarenhet av och det är inga större problem bara man har en hög matning så man skär i materialet istället för att, som sunda förnuftet söger, fega genom små skärdjup och låg matning. Titan sliter väldigt på hårdmetallskär även om de är belaggda med diverse beläggningar.

Mitt stalltips är att använda så vassa skär som möjligt och en relativt hör matning och ett hyfsat skärdjup. När man får en sammanhängande spåna har man vettiga skärdata och därmed också bra transportering av värme från skärzonen vilket vi vill ha. Höghastighetsbearbetning möjliggörs just av denna anledning, inte bara i titan utan också i adnra material...man transporterar bort värmen via spånorna med en j*vla hastighet så skärzonen inte hinner bli så varm... finns mer att säga om detta men ..hua...jag har inte hela natten på mig.

Finbearbetningen...ja då får man fjuna och hoppas på det bästa...liten nosradie på skäret krävs dock.

Att gänga och borra titan är svårt... det viktigaste är dock att man inte använder en Hårdmetallborr till hål som skall gängas pgr av ythärdningen...ni knäcker gängtappen då. Har inte något bra tips gällande smörjning, men att sådan behövs är uppenbar.
Snabbstålsborrar används i titan av denna anledning...

Ser att det i tidigare inlägg har pratats om vatten/laserskärning...det är att föredra... dagens maskiner (bör) klarar att hålla sig inom 0,5 mm vilket gör att man får minimalt med material kvar att avverka för att komma till rätt mått.

Var köper man titan?
Edstraco kan vara ett alternativ då de lagerför en hel del skruv, stång och annat i titan. Det finns dock andra...problemet är nog bara att de flesta (liksom jag själv) håller i varje gram titan jag kan just nu pgr av tillgångsläget.

Men leta runt och ring och fråga...kan ju inte få mer än nej.

Lycka till...

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-09-02 19:02

Har bara skummat igenom tråden.

Men jag har hursomhelst handlat titanaxlar för modellflygbruk ifrån http://www.titan-concept.com/

Mycket trevliga och lätta att ha at göra med. Priserna tycker jag var riktigt bra också. Sjutton vet om de har rör dock.

/Erik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-02 21:35

Zuckuss skrev:Att gänga och borra titan är svårt... det viktigaste är dock att man inte använder en Hårdmetallborr till hål som skall gängas pgr av ythärdningen...ni knäcker gängtappen då. Har inte något bra tips gällande smörjning, men att sådan behövs är uppenbar.
Snabbstålsborrar används i titan av denna anledning...

Kan man inte gäng med solida hårdmetall-gängtappar? Det gjorde vi på min tid, fast i stål när vi borrat med hårdmetallborrar. Att gänga M8 med en F-maning på 1200mm/minut är ganska spännande när man står som operatör.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-09-03 00:05

Jag köpte 7 m titanrör, 2,54 cm diameter, för 42 kr (6kr/m) från ett stort stålföretag i gästrikland :). Det var naturligtvis skrotpris på rör som hade testats och som skulle till skrotning.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Zuckuss

Inläggav Zuckuss » 2005-09-03 01:27

Max_Headroom skrev:Kan man inte gäng med solida hårdmetall-gängtappar? Det gjorde vi på min tid, fast i stål när vi borrat med hårdmetallborrar. Att gänga M8 med en F-maning på 1200mm/minut är ganska spännande när man står som operatör.

Mja, ska villigt erkänna att jag inte har någon större erfarenhet av HM Gängtappar.... men det är något som säger mig att en gängtapp bör vara både hård och "seg"...flisar en gängtapp så här det kaputt... och HM är hårt. Stål påverkas lite annorlunda av värmeutvecklingen vid bearbetning än vad titan gör...tror det är därför...

Ska nog kolla mina anateckningar från testbearbetning i titan på måndag...

:) Skulle tro att man såg till att ha fingret på stopp knappen vid 1200mm/min he he he... har själv haft äran att stå brevid ett sånt där monster till höghastighets maskin som avverkar duuuuuktigt i stål med en pinnfräs på ca 25k rpm :P... "bläster" får en annan innebörd.

Pinnick skrev:Jag köpte 7 m titanrör, 2,54 cm diameter, för 42 kr (6kr/m) från ett stort stålföretag i gästrikland . Det var naturligtvis skrotpris på rör som hade testats och som skulle till skrotning.

Bra deal! Kapar jag en 90mm stång på lagret har jag lagt ca 50:- i spån då sågen tar ca 3mm :P

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-09-03 02:28

Zuckuss skrev:Bra deal! Kapar jag en 90mm stång på lagret har jag lagt ca 50:- i spån då sågen tar ca 3mm :P

Om firman runt knuten har gjort en massa tester på stänger och rör på deras forskningsavdelning så spelar det ingen roll om det är titan eller rostfritt eller vad det nu är. De tar något löjligt kg-pris 8) Tror zircaloy kostar något liknande också om man kan få tag p ådet i någon container ;) Ja det var ett hyggligt deal !

Föregående

Återgå till DIY-forum