Peerless XLS 10" + 12" Slav som sub?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Peerless XLS 10" + 12" Slav som sub?

Inläggav screen » 2005-06-07 19:12

Jag har kört med olika testsimuleringar i WinISD högtalarprogrammet med Peerless olika sub-alternativ nu.

Det jag har kommit fram till är att Peerless10"XLS-sub + 12" 466gr Slav i en
110 liter stor låda gav dom i särklass bästa värdena (tror jag).

Ett seriemotstånd om 8 ohm las in i signalvägen också...hmm.

Jag har en kurva inom 1dB mellan 20Hz-160Hz och som hela vägen ligger över
0-strecket -3dB punkten ligger på 17Hz, alltså...hmm...är detta möjligt?

Om detta kan vara sant, har jag funnit en jordbävar-konstruktion som borde spela
relativt snyggt också med tanke på 10" och inte 12". (jag menar musikaliskt)

Vad tror ni, kan detta vara nåt eller stämmer det dåligt med vad jag har fått fram?

Intressant detta, om det ligger i närheten av beräkningarna så kommer jag att bygga denna.

Funderar isf. på om Hypex HS200 steget kan bli bra med detta?

Men jag behöver eran hjälp för att verifiera att jag inte är "ute & cyklar" här nu.

På förhand Tack !!!

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-06-07 22:37

Hmpffh...många som tittat men ingen som ids kommentera? :cry:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-07 22:41

Generellt kan man nog säga att simuleringsprogrammen är duktiga på att förutse vad som kommer ur högtalare vid låga frekvenser. Det som brukar vara svårare är hur högtalaren samverkar med rummet.

Jag tror att du skulle få fler svar om du lade upp grafer från simuleringarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-06-07 22:45

En 12" slav kan inte ge bättre frekvensgång vid småsignaler än en 10" slav om den är rätt avstämd, men, den kommer att fungera bättre vid högre ljudtryck än tiotummars slaven. (Inte försämras lika mycket, kanske är närmare sanningen.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-06-08 07:08

Ok Svante och tack paa!

Då är det bara så att jag inte har en aning om hur jag skall bära mig åt för att få in den.

Och snälla ni, berätta isf. som om ni berättade för en idiot för jag vet inte vad ni snackar om med upplägg via server hit o dit.

God vägledning och jag kommer att lägga upp grafer för komentarer, Tack!

MVH Björn//

ps: försökte klistra in, j-vla vad bra de gick...hehe :ds
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-08 08:26

Nä, man måste ha ett ställe på nätet att lägga sina bilder. Har man inte det säger ryktet att Naqref kan hjälpa till med att ge plats i nån hörna. När sedan bilden finna tillgänglig skriver man [ img ]http://www.minsajt.se/minbild.jpg[/img] så syns bilden i inlägget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
luminous

Re: Peerless XLS 10" + 12" Slav som sub?

Inläggav luminous » 2005-06-08 17:36

screen skrev:Ett seriemotstånd om 8 ohm las in i signalvägen också...hmm./

Det är nog dumt att lägga in ett seriemotstånd, om du inte råkar ha ett brontomotstånd på hundratals watt liggandes. :wink: :)

Motståndet minskar den elektriska dämpningen som elementet får, därför ändras frekvenskurvan.

I WinISD's enkla modell av högre frekvenser (amplitudfall pga talspoleinduktans) så ökar nivån vid högre frekvenser också, nästan 10 dB vid 1KHz för XLS 10'an. Undrar varför. :?:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-06-08 18:24

Jag körde unibox-progget isf. WinISD och då blev grafen som nedan

kolla den turkosa linjen (ljusgrön?)

Bild

Vilket skit alltså, gjorde som du sa Svante, lade upp grafbilden på min sida hos det eminenta forumet component och länkade in den som du beskrev.

Och vad blev det, jo sk_t alltså :evil:

Och nedan som länk, kanske funkar? asså detta med datorer...

http://www.component.se/members/action/mp_view.php?memberpicture=196_1118247026.jpg
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-06-09 20:33

Jag lägger till en graflänk till från progget. Det är Peak + SPL kurvorna från membranen + eventuellt läckage.

http://www.component.se/members/action/mp_view.php?memberpicture=196_1118341343.jpg

Vore tacksam för komentarer kring dessa, då jag har lite svårt att tyda vad det ger/innebär?

Svante...Nagref..???

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-09 22:49

screen skrev:Jag lägger till en graflänk till från progget. Det är Peak + SPL kurvorna från membranen + eventuellt läckage.

http://www.component.se/members/action/mp_view.php?memberpicture=196_1118341343.jpg

Vore tacksam för komentarer kring dessa, då jag har lite svårt att tyda vad det ger/innebär?

Svante...Nagref..???

MVH Björn//

Undrar om det funkar att länka till bilden, det kanske inte går för att den ligger via nåt med php... Vi provar:
Bild

Edit: nej det gick inte, beror säkert på att det är en php-länk

Allihopa är tonkurvor, dvs de visar hur mycket ljud som strålar från nånting vid olika frekvenser.
Uppifrån och ner (i listan uppe till vänster är de:
Blå: Ljudtrycksnivån som hela systemet ger vid 150 W.
Svart: Ljudtrycksnivån som själva elementet ger vid 150 W.
Ljusblå 1: Ljudtrycksnivån som slaven ger vid 150 W.
Ljusblå 2: Ljudtrycksnivå från läckage i lådan. Förmodligen ligger det mycket höftande bakom denna kurva, eftersom programmet knappast kan veta hur tät du har byggt den. Glöm den här kurvan mao.
Röd: Om elementet ensamt hade stått för ljudutstrålningen och om det hade rört sig 12,5 mm så hade det gett så här hög ljudtrycksnivå. Man kan se att XLSen klarar 150 W vid alla frekvenser över c:a 17 Hz, eftersom den röda kurvan ligger över den svarta.

Hursomhelst, att lägga ett seriemotstånd på 8 ohm till en 4-ohmshögtalare tycker tom jag är slöseri. 2/3 av förstärkareffekten kommer att hamna i det. XLSen är som sagt gjord för en liten låda och en mjuk avrullning mot lägre frekvenser, eftersom det har ett så lågt Qts. Nedan visar jag vad mina simuleringar ger med 466 grams rörlig massa på slaven 110 liters låda med 8 ohm seriemotstånd (röd), respektive 30 liters låda utan seriemotstånd (grön). Man ser att undre gränsfrekvensen blir högre (~23 Hz) vilket inte är hela världen, och att känsligheten ökar med 5-9 dB i området 30 -100 Hz. Lägger man på ett 4:e ordningens LR-filter vid 80 Hz (blå), så blir det inte så illa, även om det kan behöva pillas lite för att få ihop det med sidosystemen om man ska vara noga.

Bild

Jag begriper inte varför kurvorna blir så olika, kanske hade du inte 466 grams massa i din simulering.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-06-10 08:11

Tack för hjälp här Svante, näe jag har adderat vikt på slaven och i mitt program är jag nu uppe i 630,9gr vilket tillsammans med alla andra parametrar optimerade en låda på 35,5 liter + elementens volymer då.

Om du kunde kolla vad du får fram av detta Svante, vore jag tacksam. :)

Sen är jag för övrigt fullständig novis i gemet, så jag skulle bli glad om du kunde utveckla hur LR-filter funkar kort, och vad som krävs?

Annars hade jag tänkt att en någurlunda kompetent sub-förstärkare skulle sköta om botten avrullningen + att jag delar i toppen via proccesorn i recievern.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-06-10 11:45

Möjligen skulle man rekommendera en titt på gruppinköpet av NHT 1259 här på forumet. NHT 1259 i en 117 literslåda är ett bra/bättre val, billigare och lika kapabelt.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-06-12 23:46

RogerGustavsson skrev:Möjligen skulle man rekommendera en titt på gruppinköpet av NHT 1259 här på forumet. NHT 1259 i en 117 literslåda är ett bra/bättre val, billigare och lika kapabelt.

menar du i sluten låda?
kan väll inte spela så lågt som ned till 20hz då eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-06-13 07:21

Jovisst, går den rakt ner till 20 Hz i rum. Tillräckligt högt kan den också spela för de flesta.

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-04 20:14

Jag har en XLS 10" med 12" slavbas i en ca 35 liters låda. Det finns nog tillräckligt med tryck och djup i den för mig i alla fall. Total vikt på slavbasmembranet för mig blev ungefär 500g för en avstämmning på 18-20 hz, kommer inte riktigt ihåg. Det var några år sen den byggdes.

Det vore mycket bättre att använda 2 st 10" istället för en 12" och sätta dom på motsatta sidor. Jag har en hel del problem med att på baslådan att stå stilla när det finns mycket djupbas, dvs under ca 30 hz. Det blev mycket bättre med gummifötter men det kan fortfarande vara irriterande :( Att sitta på lådan får den att sitta stilla men det funkar ju inte i längden :wink:

Med den här subben blev jag också tvungen att börja fixa till en hel del grejor som började skallra vid vissa frekvenser :P
En sak man skall tänka på med xls är att dom skall delas brant! I alla fall den tidiga modellen som jag har, köptes när den kom ut. Det kommer konstiga ljud ur den om den delas över ca 100 hz med 18 db/okt.

Betalade 630 mk för den, borde vara ca. 990 kr 8O

Återgå till DIY-forum