praktiska lådbyggartips mottages :-)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dea

praktiska lådbyggartips mottages :-)

Inläggav Dea » 2012-11-19 22:11

Så var det dags för det första lådbygget på sådär 20 år..... tror jag skulle behöva lite tips så det blir bra på första försöket, tänkte bygga med endast lim

Lådan som ska byggas ser ut som på bilderna nedan.
Topp och botten är lika stora som stagen och sitter alltså "innanför" sidoväggar och front/bakvägg.
Alla delar är precisionssågade så passning och mått är mycket bra.

Front och bakvägg är ca 0,5 mm för stora på bredden så att det på alla sidor på lådan ska bli utstickande ändkanter om inte passningen är perfekt, känns som det är lättast att slipa ner då.

Så till frågorna:

Jag tänkte limma ihop sidor, topp, botten, stag och portbaffeln först. Sidorna kommer då att ligga ner på sin långsida på en stor MDF-skiva så att topp, botten och stag kan stå när det limmas och kläms ihop.

- Rätt eller fel tänkt?

- Det blir lite svårt att få fast tvingarna på mitten på den delen som ligger neråt, räcker det med ett par 45x45 reglar som tryckfördelning eller behöver jag ha en tving vid topp, botten och varje stag?
Isåfall hur får man till det på bästa sätt?

- Brukar ni använda nått speciellt underlägg för att inte limma fast lådan på skivan man bygger på?

- Behöver jag ha mer material i kryssen på stagen? nuvarande är 20 mm. Ett alternativ är ju att borra ett antal runda hål med hålsåg istället, är det bättre?

- Några bra knep för att få allt att bli bra positionerat när man limmar ihop sidorna med topp, botten och stagen?

Nått mer att tänka på?

Bild

Bild

Bild

/Dea
Senast redigerad av Dea 2012-11-19 22:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-19 22:23

Kul att du delar med dig av ditt bygge här! :)

Ändra dina länkar enligt nedan så syns bilderna direkt i tråden. Tryck på citera i mitt inlägg så ser du hur bildlänken ser ut.
Kod: Markera allt
[img]http://forumbilder.se/images/94182012923237a02.jpg[/img]

Edit: bild borttagen då ts justerat sitt inlägg
Senast redigerad av misanplass 2012-11-19 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: praktiska lådbyggartips mottages :-)

Inläggav paa » 2012-11-19 22:43

Dea skrev:Så var det dags för det första lådbygget på sådär 20 år..... tror jag skulle behöva lite tips så det blir bra på första försöket, tänkte bygga med endast lim

Lådan som ska byggas ser ut som på bilderna nedan.
Topp och botten är lika stora som stagen och sitter alltså "innanför" sidoväggar och front/bakvägg.
Alla delar är precisionssågade så passning och mått är mycket bra.

Front och bakvägg är ca 0,5 mm för stora på bredden så att det på alla sidor på lådan ska bli utstickande ändkanter om inte passningen är perfekt, känns som det är lättast att slipa ner då.

- Behöver jag ha mer material i kryssen på stagen? nuvarande är 20 mm. Ett alternativ är ju att borra ett antal runda hål med hålsåg istället, är det bättre?

- Några bra knep för att få allt att bli bra positionerat när man limmar ihop sidorna med topp, botten och stagen?

/Dea

Vitlim blir tillräckligt starkt utan vidare. Var beredd med fuktig trasa och torka av lim som tränger ut, så blir det mycket enklare att få till finishen när det ska slipas. Torkat vitlim på MDF är ingen bra kombinnation, det brukar sluta med gropar på sidorna av limfläckarna.
Vill du ha något som ger exakt läge vid limning så kan du prova träpluggar. Det finns märkverktyg som ser ut som en liten knapp med en spets åt vardera hållet, när man lägger den mellan delarna som ska fogas ihop så får man ett märke på båda sidor som sitter exakt mitt för varandra så pluggen hamnar exakt och bra. Pluggar och märkstiftet finns hos t.ex Clas Ohlson och Biltema o liknande.

Om man lämnar lite utstick så är det perfekt att fräsa ner detta med en handöverfräs med en fräs med styrkullager ytterst. Det styr mot den plana ytan nedanför den pålimmade skivan och allt blir i perfekt plan.

Handöverfräsen är även perfekt för att fräsa runda hål och planförsänkningar för elementen.
Och för att runda kanterna på lådorna osv. Jättebra grej faktiskt.

Jag skulle nog lämna lite mer material än 20 mm i förstyvninskorset. Om du utgår från cirkelradier i hörnen (från hålsåg) när du sågar ut dom så blir det mycket styvare i hörnen på förstyvningskorset också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-19 22:54

misanplass skrev:Kul att du delar med dig av ditt bygge här! :)

Ändra dina länkar enligt nedan så syns bilderna direkt i tråden. Tryck på citera i mitt inlägg så ser du hur bildlänken ser ut.

Tack!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: praktiska lådbyggartips mottages :-)

Inläggav Svante » 2012-11-19 23:07

paa skrev:Jag skulle nog lämna lite mer material än 20 mm i förstyvninskorset. Om du utgår från cirkelradier i hörnen (från hålsåg) när du sågar ut dom så blir det mycket styvare i hörnen på förstyvningskorset också.

Hmm, är det i hörnen man vill ha mest styvhet?

Jag skulle ju tänka mig att det blir mest påkänning mitt på skivan och att hörnen styvas upp ganska bra av de heltäckande sidorna.

Vilken av dessa skulle vara att föredra?

Vilken skulle ge minst vibrationer mitt på lådsidan?

Kod: Markera allt
+------------------------------+
|   ------------------------   |
|  /                        \  |
| |                          | |
|  \                        /  |
|   ------------------------   |

|   \                      /   |
|\   ----------------------  / |
|/   ----------------------  \ |
|   /                      \   |

Den undre är överdriven, man behöver förstås inte såga ända ut i hörnen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-19 23:58

Ja du, vilket är styvast mot tryckvariationer, ett strutsägg eller en skokartong?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-20 01:17

glöm föralldel inte bort att avstyvningar funkar väldigt bra om de är ojämt fördelade.. styvhet kontra resonans som slår ut varandra.
resonans får du ju alltid i sådan box.
burning in the eyes of the maker

Återgå till DIY-forum