Lådan som ska byggas ser ut som på bilderna nedan.
Topp och botten är lika stora som stagen och sitter alltså "innanför" sidoväggar och front/bakvägg.
Alla delar är precisionssågade så passning och mått är mycket bra.
Front och bakvägg är ca 0,5 mm för stora på bredden så att det på alla sidor på lådan ska bli utstickande ändkanter om inte passningen är perfekt, känns som det är lättast att slipa ner då.
Så till frågorna:
Jag tänkte limma ihop sidor, topp, botten, stag och portbaffeln först. Sidorna kommer då att ligga ner på sin långsida på en stor MDF-skiva så att topp, botten och stag kan stå när det limmas och kläms ihop.
- Rätt eller fel tänkt?
- Det blir lite svårt att få fast tvingarna på mitten på den delen som ligger neråt, räcker det med ett par 45x45 reglar som tryckfördelning eller behöver jag ha en tving vid topp, botten och varje stag?
Isåfall hur får man till det på bästa sätt?
- Brukar ni använda nått speciellt underlägg för att inte limma fast lådan på skivan man bygger på?
- Behöver jag ha mer material i kryssen på stagen? nuvarande är 20 mm. Ett alternativ är ju att borra ett antal runda hål med hålsåg istället, är det bättre?
- Några bra knep för att få allt att bli bra positionerat när man limmar ihop sidorna med topp, botten och stagen?
Nått mer att tänka på?
/Dea