Dimensionering på kylfläns

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
farbman

Dimensionering på kylfläns

Inläggav farbman » 2012-11-20 14:24

Tänkte bygga mig en GC (Istället för att modda min t-amp som jag skrev om i en tidigare tråd).

Nu satt jag och funderade på hur man dimensionerar kylningen så att den räcker till.

Har sett rekommendationer på att kylningen bör klara hantera 50W utan att öka med mer än c:a 25 grader C.
Tycker dock att detta låter lite högt. Borde inte den rekommendationer vara ifall man hade 0% effektivitet i förstärkaren = 100% värmeförlust?

En lm3886 ligger väl kring 85-90% nånting så en kylfläns på 50w (kanske 68w) * 0.15 borde väl räcka?

Eller tänker jag fel?

Någon som har tips på var man hittar billiga flänsar oxå så mottages detta tacksamt.

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Dimensionering på kylfläns

Inläggav aisopos » 2012-11-20 15:33

farbman skrev:En lm3886 ligger väl kring 85-90% nånting

Nejdå, inte alls.
LM seriens förstärkare är inga klass D skapelser, så sådana verkningsgrader kan du inte ens drömma om.
Först har du en tomgångsström som ger Itomgång * Umatning i ständig förlusteffekt.
Sen tillkommer förlusterna vid musiksignal som uppstår så länge inte transistorn är helt öppen (= aldrig i praktiken).

I databladet till kretsen hittar du minsta rekommenderade termiskt motstånd för flänsen
för olika matningsspänningar och laster.
Följ detta, och fuska inte.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-11-20 15:51

Du vänder på resonemanget.

Bestäm max effektförlust i kretsen beroende på högtalarimpedans och matningsspänning(se i databladet)

Därefter bestäm hur varm kretsen får bli (max temp står i databladet, men du bör ha en marginal på 25C ) , grader C , och subtrahera bort max omgivningstemperatur.

Detta ger din tillåtna temperaturökning som då skall drivas genom temperaturresistanserna i chipet+isolerbricka (kiselgummi ex) + kylfläns.

Billiga kylflänsar hittas på
elektronikforumet.com
tradera.com
hifimagasinet.com

när det dyker upp.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-11-20 23:48

Tack.

Tror jag börjar få ett litet humm om hur det funkar.
Sitter nu och letar efter flänsar med ett värde på under 1.6 C/W (Baserat på +-30V och ner till 4Ohmslast) som dessutom skulle passa in ihop med hur chippet sitter på mina PCB. Ingen helt lätt uppgift.

Återgå till DIY-forum