Delningsfilter - hjälp med enkla (?) frågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NJR

Delningsfilter - hjälp med enkla (?) frågor

Inläggav NJR » 2012-12-13 22:59

Hej.
Längesedan jag var här, men nu sitter jag i DIY-klistret och behöver lite råd.

Skall beställa komponenter till ett delningsfilter.
18db nedåt
6db uppåt
800 Hz

HF har uppskattningsvis 8ohm resistans. gammalt element så svårt att veta säkert
LF har enligt databladet ca 10 ohm kring delningsfrekvensen.

Knappar in detta i Hifikits simpla program och får fram :
HF: 16,58 kondning, 1,19 spole och 49,73 kondning
LF: 1,99 mH

Frågan då: Hur påverkar spolarna resistansen? För HF så landar vi kanske på 0,5ohm parallellt med elementet? Skall jag då egentligen räkna med 9,5ohm i filtret?
Hur påverkar spolen i basen som bara är seriekopplad med + ?

Tänkte försöka sikta lite fel, med en stor och en någon mindre komponent överallt, så att jag kan plocka bort den lilla komponenten för att finjustera.
Tänkte att de "stora" komponenterna får sikta på 800Hz och så lägger jag till komponenter som teoretiskt höjer frekvensen till 900-1000hz. Kan nämligen inte hamna under 800 om HF skall bli långlivad.

T :idea: Höll nästan på att glömma...
Skall ju dämpa HF ca 6db också. Påverkar dämpningslänken delningsfiltret?

Något annat som jag borde tänka på såhär i läge ett?

Grymt tacksam om någon tar sig tid att förklara. Vill helst ha hemma grejerna så jag kan börja i mellandagarna.

Niklas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-14 00:33

Det har skrivits metervis med inlägg om frågor som just denna här på Faktiskt.

Slutsatsen blir alltid att delningsfilter inte blir bra om de inte konstrueras/simuleras tillsammans med det element som man ska ha.

Jag föreslår att du söker lite på forumet och återkommer med mer detaljer om element och lådor som elementen ska sitta i.

Det finns mycket att ta hänsyn till när man bygger högtalare och den hänsynen tas gärna just i delningsfiltret.

Tycker du att det verkar för jobbigt så kan du alltid köpa ett färdigt filter på hifikit, men det kommer inte att bli bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-14 08:55

Man måste ha mera indata för att konstruera ett delningsfilter. Frekvens- och impedansgång när de sitter i den låda som ska användas är steg nummer ett. Elementen är inga resistanser, deras impedanskurva påverkar filterfunktionen väldeliga. Hur den totala frekvenskurvan ska se ut finns det också lite olika bud på. Om du nämner vilka element och hur lådan ska se ut kan du kanske få lite hjälp på detta fourm.

Användarvisningsbild
NJR

Inläggav NJR » 2012-12-14 17:56

Basarna är fane souvereign pro i portade lådor på ca 70 liter. Hf är pioneer pd50 horn från 70-talet. Impedanskurva finns för fane elementen, men drivern i hornen är svårare att hitta något till.

Användarvisningsbild
NJR

Inläggav NJR » 2012-12-14 18:15

Basarna är fane souvereign pro i portade lådor på ca 70 liter. Hf är pioneer pd50 horn från 70-talet. Impedanskurva finns för fane elementen, men drivern i hornen är svårare att hitta något till.

Användarvisningsbild
NJR

Inläggav NJR » 2012-12-14 18:19

Hoppsan där blev det dubbelt. 12-500 är modellen, kan kanske vara bra att nämna.
Tänkte som sagt att det branta filtret skall hamna rätt, sedan kan basen trimmas in för att möta.
Men jag måste börja någonstans...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-14 18:52

PD-50 är väl en driver utan horn, och hornet står ju för minst halva bidraget till frekvensgången?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NJR

Inläggav NJR » 2012-12-14 19:14

Naturligtvis komplett med horn

Återgå till DIY-forum