Ärade forummedlemmar.
Så här ligger landet för mig i korta drag. Jag är föräldraledig från byggnadssnickeriet till 1:a april. Jag vill inte fortsätta bygga hus. Jag bor på en gård och har ett eget snickeri, egen skog och eget sågverk. Jag är utbildad träbåtbyggare som nästan alltid hellre byggt möbler. Jag har alltså goda möjligheter att bygga snygga högtalarlådor.
Jag saknar t.o.m. de mest rudimentära kunskaperna i ljudlära, akustik och annat nödvändigt för att kunna bygga vettiga högtalare. Men jag har F-skatt, god arbetsmoral, klurig och lättlärd skalle och universitetsutbildning i Ekonomisk Geografi (vad nu det har att göra med saken).
När mitt hifiintresse åter blommade upp i höstas efter 15-20 års dvala så tror jag att jag identifierade en brist på högtalarmarknaden då jag inte kunde hitta ett enda par nya högtalare som passade i något av våra rum där vi önskade ljud. Allt jag visade för min sambo ratades av estetiska skäl, även det som nu står och spelar som jag köpt på loppis och hämtat i elektronikbingen på tippen. Det är här jag hoppas kunna fylla ut en liten lucka i en tuff branch - bygga högtalare som på ett naturligt sätt smälter in i miljön där övriga möbler kanske kommer från t.ex. norrgavel.se.
Jag önskar en partner/kompis med kunskaper som jag saknar och som delar min tro på vackert byggda kabinett i massivträ, som bor i närheten av mig (Tjörn), ergo mellan Göteborg och Uddevalla via Trollhättan ungefär, av sociala, praktiska och ekonomiska skäl.
I första skedet vill jag egentligen bara tillverka ett par prototyper för att se vad världen anser om min estetiska idéer. Men de måste åtminstone låta ok. Och vad jag förstått är det enklare att bygga och konstruera slutna lådor som låter ok än basreflexer. Därför bestämde jag mig för slutna.
Finns det någon därute som kan tänka sig att vara behjälplig med detta, som tror åtminstone lite på idéen, som kanske tror att det vore roligt, som kan tänka sig att hälsa på på gården och dricka en kopp kaffe och snacka om saken i alla fall? Hur som helst är jag fast besluten om att bygga ett par högtalare och börja med det snart. Min sinkningsmaskin kom med posten idag. Virket blir väl torkad ek från bygget av Ostindiefararen Götheborg III då det just nu är det torraste jag har. Kanske att det kan bli lite intarsia av björk...
Skriv gärna ett privat PM om ni känner er hugade.
Väl mött, Anders