Ska jag ha LspCAD eller Basta! eller SpeakerWorks eller??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Ska jag ha LspCAD eller Basta! eller SpeakerWorks eller??

Inläggav n3mmr » 2005-09-07 13:19

Nu insåg jag plötsligt att ca 1000 - 1600:- för ett högtalarCAD inte är så orimligt, om det kan simulera lådor, filter och annat samt verifiera.

Valet står mellan

LspCAD 5 standard (ca 1000:- ? ) Om det kan fås tag i

eller

LspCAD 6 standard (ca 1400:- ? ) (Pro blir alldeles för dyrt)

alternativt
Basta! + SpeakerWorks (ca 950:- )
eftersom Basta! verkar sakna en mätdel (eller är det fel uppfattat)?

Finns det fler alternativ? Vad skulle ni rekommendera??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
weedo

Re: Ska jag ha LspCAD eller Basta! eller SpeakerWorks eller?

Inläggav weedo » 2005-09-07 20:00

n3mmr skrev: Finns det fler alternativ? Vad skulle ni rekommendera??

Kolla in CALSOD. Det är ett DOS program (men funkar utmärkt under Windows) och inte vidare användarvänligt, men det är mycket kraftfullt! Jag har använt LspCAD i kombination med CALSOD för mina projekt de senaste åren.

http://members.optusnet.com.au/%7Eaudiosoft/
http://www.sonicdesign.se/calsod.html

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-09-07 20:32

SpeakerWorkshop är gratis..
Dock får man bygga en mätjigg om man vill göra mätningar...
T.ex. Wallins jigg...

http://www.speakerworkshop.com

(Kanske inte helt intuitivt användargränsnitt, man får klura lite.. :) )

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-07 21:25

hobbes skrev:(Kanske inte helt intuitivt användargränsnitt, man får klura lite.. :) )

Lite? :)

Ska säga att jag är nöjd med LspCad 5 (mer nöjd än vad jag trodde jag skulle vara) men det kan vara lite bättre. Det jag saknar är att man kan använda olika mätkurvor för att analysera filterfunktioner för olika vinklar, att man inte kan medelvärdesbilda flera mätningar (i JustMLS), att man inte kan få fram drivimpedanserna för elementen och att man inte kan designa filtren mer fritt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-09-07 21:46

Naqref™ skrev:
hobbes skrev:(Kanske inte helt intuitivt användargränsnitt, man får klura lite.. :) )

Allt är relativt... :)
Jag har byggt denna mätjiggen http://www.kensonpro.com/index/kenson_meny/ljudatergivning/matutrustning/Matro-1_Byggmanual/matro_sw_manual.htm
som är framtagen speciellt för Speakerworkshop..
Han har även skrivit en bra manual för att komma igång med mätningen..
Så nu börjar det lossna..

Men programmet saknar säkert saker som dom kommersiella kan erbjuda..

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-07 23:39

Naqref™ skrev:

En annan grej med SpeakerWorks verkar vara att det inte finns nån elementdatabas, utan man ska mäta upp sina högtalarelement och designa med dom.
Ska säga att jag är nöjd med LspCad 5 (mer nöjd än vad jag trodde jag skulle vara) men det kan vara lite bättre. Det jag saknar är att man kan använda olika mätkurvor för att analysera filterfunktioner för olika vinklar, att man inte kan medelvärdesbilda flera mätningar (i JustMLS), att man inte kan få fram drivimpedanserna för elementen och att man inte kan designa filtren mer fritt.

Det där med "använda olika mätkurvor för att analysera filterfunktioner för olika vinklar" och "inte kan få fram drivimpedanserna för elementen" får du gärna utveckla lite!
Eftersom jag inte är säker på vad du menar.
Menar du att man bara kan designa filter för OK funktion i en riktning, samt att man inte kan mäta/designa/vadåfönå vilken impedans filtret presenterar för elementet? Alltså vilken generatorimpedans elementet ser, eller är det elementets egen impedans man inte kan få fram???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-09-08 00:12

Jag använder SoundEasy och jag kan rekommendera det, även om det kan ta lite tid att lära sig det. Inte för att gränssnittet är speciellt krångligt, men när man gör nåt som programmet inte väntar sig kan man slita sitt hår innan man kommer på vad det är som blev fel...

Trevliga funktioner är bland annat baffellayoutskärmen, där man kan placera element och "mikrofon" fritt och se hur elementen summerar i olika riktningar. Hade ju inte skadat om man kunde lägga in uppmätta kurvor för offaxis-positioner dock för den inbyggda simuleringen som man kan slå på är nog inge vidare. Så vill man ha helt trovärdiga kurvor för offaxis-positioner får man importera mätdata igen för varje ny position man vill testa.

Filter-delen är rätt trevlig också, man har såvitt jag vet nära nog total frihet. Fast jag har inte kommit på hur man får fram drivimpedanserna för elementen, om man nu kan det, men det borde gå att luska ut på nåt sätt tycker jag... (den impedans elementet ser)

Det finns en del roliga mätmöjligheter i programmet också, som occiloskop, spektrumanalysator med THD-visning, gatade sinussvep och de vanliga mls-mätningarna förstås.

Sedan följer det med ett avancerat låd-program där man kan skriva in egna ekvivalenta kretsar för lådan om man skulle vilja, kanske inget man brukar använda så ofta...

Fast det är lite dyrare än de andra alternativen, 2000:- lite drygt tror jag det kostar.

malare

Inläggav malare » 2005-09-08 09:00

LspCAD 6 Standard kostar 212 EUR (knappt 2000:-) om man köper det som privatperson från IJData. Om man uppgraderar kostar det 143 EUR.

Men då ska man veta att LspCAD 6 är ett helt annat program än LspCAD 5. Det är mycket friare i sin uppbyggnad så att det har i princip obegränsade möjligheter för användaren att fixa sitt eget system. Det enda som inte är utvecklat vidare är justMLS som är samma enkla mätprogram som tidigare. Sen är den senaste versionen av LspCAD 5 också inbyggt i LspCAD så att man har i princip två olika program att jobba med parallellt.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-08 12:04

n3mmr skrev:Det där med "använda olika mätkurvor för att analysera filterfunktioner för olika vinklar" och "inte kan få fram drivimpedanserna för elementen" får du gärna utveckla lite!
Menar du att man bara kan designa filter för OK funktion i en riktning, samt att man inte kan mäta/designa/vadåfönå vilken impedans filtret presenterar för elementet? Alltså vilken generatorimpedans elementet ser, eller är det elementets egen impedans man inte kan få fram???

Jag menar som så att när man håller på att justerar filtret för optimal tonkurva rakt fram så kanske man vill hålla koll på tonkurvan 45grader uppåt, 30 grader off axis i horisontalled och dito för 60 grader. Då hade det varit intressant att kunna se dessa samtidigt. Det kan man i 5an men man kan bara använda en mätning per element för att simulera alla dessa kurvor. Istället för att kunna använda en 0-gradersmätning för tonkurvan rakt fram, en 30-gradersmätning för den simulering som ger kurvan för 30 grader åt sidan och en 45-graders mästning för tonkurvan uppåt o s v.

När det gäller drivimpedanserna så menar jag generatorimpedanserna som driver elementen. Det hade varit trevligt att kunna se. Så att man verkligen får ett minimum för diskantens resonansfrekvens om man nu är extranoga med det.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-08 12:57

Naqref™ skrev:
n3mmr skrev:Det där med "använda olika mätkurvor för att analysera filterfunktioner för olika vinklar" och "inte kan få fram drivimpedanserna för elementen" får du gärna utveckla lite!

Jag menar som så att när man håller på att justerar filtret för optimal tonkurva rakt fram så kanske man vill hålla koll på tonkurvan 45grader uppåt, 30 grader off axis i horisontalled och dito för 60 grader. Då hade det varit intressant att kunna se dessa samtidigt. Det kan man i 5an men man kan bara använda en mätning per element för att simulera alla dessa kurvor. Istället för att kunna använda en 0-gradersmätning för tonkurvan rakt fram, en 30-gradersmätning för den simulering som ger kurvan för 30 grader åt sidan och en 45-graders mästning för tonkurvan uppåt o s v.

Vi låter frågan gå vidare till dom som kör LspCAD 6 om det går att göra så som Naqref vill!

När det gäller drivimpedanserna så menar jag generatorimpedanserna som driver elementen. Det hade varit trevligt att kunna se. Så att man verkligen får ett minimum för diskantens resonansfrekvens om man nu är extranoga med det.

Då trodde jag alltså lite halvrätt

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-09-08 19:49

Ganska säker på att man kan se generatorimpedansen i LSPCad 6.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-08 20:36

GrodanB skrev:Ganska säker på att man kan se generatorimpedansen i LSPCad 6.

Förträffligt! Jag föreslog ju i o f s de saker jag har nämnt här till Ingemar så det är ju trevligt att han har anammat en del av dem :) Fast medelvärdesbildningen i JustMls hade jag föga förhoppning om.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-09-09 18:38

Det finns i alla fall en impedanskurva som heter samma som generatorn.

Sen har man möjlighet att ha flera mätkurvor till samma filteruppkoppling numera. Har inte hitta en funktion som visar alla på en gång. Man kan allstå stoppa in flera mätningar tex. i diskantet och snabbt och enkelt byta mellan dem.

Så man kan växla ganska snabbt och enkelt men inte se dem på en gång. Hade kanske varit användbart. Fast denna funktionen är mer tänkt att man skulle kunna ha olika element i samma låda eller till samma filter och testa om man kan byta ut dem.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-09 20:44

Synd att man inte kan se dem parallellt. Då får vi se vad Dr Svante kontrar med ;) eller så får jag fortsätta att köra matlab ett tag till för de seriösa simuleringarna....

malare

Inläggav malare » 2005-09-10 10:41

Nu är jag inte riktigt säker på vad Naqref menar men jag har i alla fall laddat ett antal uppmätta off-axis kurvor samtidigt. Det går till så att man gör en fil som innehåller alla off-axis värden (gradtal och värden i förhållande till on-axis). Det är ju lite klurigt att göra denna fil men allt kan ju inte programmet göra åt en :wink:

Om detta finns i Standardversionen vet jag inte, det får väl någon som har denna version kolla. I så fall så ska man ha en ruta "Off axis simulation" under "Driver edit; Driver Parameters; Imported data" där man kan välja "Imp. txt". Hur man konstruerar denna fil finns beskrivet i manualen.

Mvh. Per Målare

Återgå till DIY-forum