Delningsfilter, igen....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Delningsfilter, igen....

Inläggav X-ray » 2005-09-07 13:07

Då var man tillbaks på jobbet igen efter sommaren. Undrar lite angående förändringar i bandpass delen. Har lindat egna 15 mH spolar med impedansen 2 ohm. De sitter parallelt (andra ordningens filter) med elementet som är på 8 ohm. Detta ändrar om jag förstått rätt den totala impedansen eller? Värdet blir rätt så lågt, tänker jag rätt nu? Påverkar detta resultatet i någon nämnvärd riktning eller är det bara att bortse ifrån. Tanken är att jag kanske skulle ha valt ett element med lägre impedans, ihop med denna drossel? Eller??? Hur ligger detta till egentligen.

/ T
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-09-11 00:50

Du menar resistansen 2 ohm va?
(Det är ganska tunn tråd i så fall)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-11 01:59

Inte så väldigt tunn. 15 mH är ju ett rätt stort värde. Jag skulle gissa att det är en tråd på 1 - 1,1 mm (koppardiameter), eller?

I många fall är dock en sådan spole för högohmig. :(

Vill man ha en riktigt lågohmig spole på 15 mH är det nästan nödvändigt att förse den med kärna, om inte formatet skall bli oerhört stort, tillika priset. Men det gäller att dimensionera efter effekten, för en spole som mättar, använd i ett delningsfilter, är inte kul att höra. I shunt-sammanhang kan det till och med var farligt för förstärkaren.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-11 10:57

Det som händer med den extra resistansen är att de elektriska parametrarna hos elementet* (qe) ändras bland annat. Du kan behöva en större låda och känsligheten blir lägre. I gengäld får du djupare bas. :) Men om det är så bra vet jag inte.

*Egentligen är det inte elementet utan elementets resistans + yttre resistansen som ändras.

Prova och se vad som händer i något simuleringsprogram.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-12 00:17

Någon kan möjligen ha missat att det är en shunt-komponent vi pratar om... :wink:

Huruvida de 2 ohmen är bra eller dåliga besvaras ju enklast av svaret på frågan - vilka parametrar behöver du?

Är det en shuntinduktans som skall seriekopplas med ett motstånd på t ex 4,7 ohm, är de ju näppeligen en nackdel att 2 ohm finns inbyggt i själva spolen. Då är det bara att addera de ytterligare 2,7 ohmen med hjälp av en resistor. :P
Jag har lindat stora spolar med resistanser om över 5 ohm för vissa applikationer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-12 08:00

Någon kan möjligen ha missat att det är en shunt-komponent vi pratar om...
jo :oops:

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-09-12 11:53

Tack för alla svar,

Tråddiametern är som IÖ påstår 1 mm luftlindad, Jag själv är inte tillräckligt elektroniskt bevandrad för att närmare förstå detta med resistansens betydelse i just detta samanhang. Jag tänkte bara helt enkelt "om detta kan vara till nackdel eller helt enkelt något att bortse ifrån". Lådan är av transmissionslinjetyp med endast mellan och diskant (basen i reflexlåda). Kan ju tillägga att nivån på denna typ av högtalare är mer åt normalanvädarhållet, alltså inte något värstingbygge.

/ T
Let it in and let it out

Återgå till DIY-forum