Sub-förstärkare ICEpower

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dea

Sub-förstärkare ICEpower

Inläggav Dea » 2012-10-21 12:05

Subförstärkaren fick en egen tråd.

Behövde en förstärkare till subbarna jag ska bygga. Hade från början tänkt att använda ett Embla Audio steg på 125W men med 4x8-tum kändes det lite klent....

Fick tag i en B&O ASP1000 modul som är på ca 1kW i 4ohm och den kommer få driva subbarna parallellt.

Bygget blir ju ganska enkelt iom att modulen kommer färdig.

Lite prylar:

Bild

/Dea
Senast redigerad av Dea 2012-10-21 17:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-21 12:07

Satte ihop en alu-låda av lite överblivna delar, tänk om man hade en fräs eller CNC-maskin istället.....

Lite radier på frontplåtens hörn, jämna till lite och mattslipa så ska det nog bli OK.

Ska nog bli klart nästa helg men just nu håller jag på att fundera på kylning och jordning.
Sidoväggarna är 15mm så planen är att skruva modulen mot den. Enligt datablad är det 10k//30nF merllan analog/power-GND och kylfläns så det bör funka.
Däremot rekommenderar dom att signal-skärm/jord ska anslutas till chassi-jord vilket känns sådär... iofs är deras rekommendation för balanserad ingång.

Har kollat på några kommersiella förstärkare som använder ASP1000 och i vissa fall används ingen extra kylning alls och vad jag kan se jordar man inte signal-skärm/jord, får nog bli en fråga i teknikforumet om detta.

Som man ser finns det plats för en modul till

Bild

Bild

/Dea

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-21 12:12

vad kostar en modul?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-21 12:46

mer än hypex tror jag...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-21 17:01

Modulerna är svåra att få tag i? De säljs väl överhuvudtaget inte till konsument? Har sett dem på ebay.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-21 17:06

Dea skrev:Satte ihop en alu-låda av lite överblivna delar, tänk om man hade en fräs eller CNC-maskin istället.....

Tänk den som hade sådana överblivna saker... :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-21 17:56

Jag hittade den på en hifi-annonsplats och gav 2500:-, kändes som ett OK pris.

Brukar också gå att hitta här: http://www.hifi4all.dk/ksb/

Manualer går också att hitta på nätet.

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-21 18:57

Ett par vändor med bandslip och slipull så började lådan ser någorlunda OK ut.

Fick tips här på forumet att chassianslutning av signaljorden inte behövdes (jag anser tom att det inte är lämpligt....) så då var det bara att starta upp lödkolven :)
Ska tydligen funka att köra förstärkaren i ojordat uttag också även om det lär bli betydligt mer EM -utstrålning.... har tyvärr bara ojordat idag i rummet där den ska stå.

Försökte vara noggrann med kabeldragningen då det är ganska mycket EM-utstrålning från switchandet, får se om jordanslutningen mot chassi-RCA behöver förbättras.

Kör även ut Power-GND på ett chassidon och kommer att använda skärmad högtalarkabel med skärmen ansluten bara i förstärkaränden.

Skippade luftningshål i lådan och la istället värmepasta mellan kylflänsen och sidoväggen (15mm alu), får se om det räcker.

Kvar att göra är att bygga ett litet minikort så att man kan ha den i standby kontinuerligt och att den går igång från 12V triggern från min Primare

Lite fler bilder:

Bild
Det är objektivets fel att fronten inte ser rak ut....

Bild
Ferriter för att ta bort switchrester, ingen poäng att köra det på signalkabeln då den är skärmad

Bild
Förberedd för en kanal till :)

Bild
Och så här blev det

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-21 19:00

På plats i hyllan.... borde egentligen lämna in på svart-eloxering.

Subbarna är ju inte byggda än och jag sålde den gamla så det blir att testa med en av surroundhögtalarna.

Bild

/Dea

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-10-21 19:12

Snyggt! :)
Nästan overkligt att de klämmer ur sig så mycket effekt, med så liten nätdel :? Rena rama magin :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-21 19:21

Mycket snyggt. 3tummar upp :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-22 07:07

Det är väl samma ICE-modul som dessa?

Bild

Undrar om Peter Steindl fortfarande använder dem så utan låda?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-22 07:10

Dea skrev:Bild
Förberedd för en kanal till

Vad används den blå kontakten till? Du skriver något om det. För att kunna använda skärmade högtalarkablage verkar det som. Men gör det någon nytta? Det är väl ändå störklassade prylar?

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-22 17:22

RogerGustavsson skrev:Det är väl samma ICE-modul som dessa?

Bild

Undrar om Peter Steindl fortfarande använder dem så utan låda?

Det är samma, behöver kanske inte vara så orolig för EM-utstrålning..... :D

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-22 17:27

RogerGustavsson skrev:
Dea skrev:Bild
Förberedd för en kanal till

Vad används den blå kontakten till? Du skriver något om det. För att kunna använda skärmade högtalarkablage verkar det som. Men gör det någon nytta? Det är väl ändå störklassade prylar?

Tanken är att dels minimera utstrålning av eventuella switchrester, men också att generellt minska störnivån från strömmarna i högtalarkabeln. Just till subwoofers kan det bli relativt höga strömmar och i min anläggning är det svårt att undvika att de olika kablarna gå parallellt längre sträckor.

Kör Supra Ply3.4S så det är inget exotiskt.

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-22 17:29

nadifierad skrev:Snyggt! :)
Nästan overkligt att de klämmer ur sig så mycket effekt, med så liten nätdel :? Rena rama magin :) .

Tack! :)

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-22 17:30

adzer skrev:Mycket snyggt. 3tummar upp :)

Tack!

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-22 17:32

MagnusÖstberg skrev:
Dea skrev:Satte ihop en alu-låda av lite överblivna delar, tänk om man hade en fräs eller CNC-maskin istället.....

Tänk den som hade sådana överblivna saker... :)

Finns i en aluminiumaffär nära dig.... :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-22 19:19

Dea skrev:Tanken är att dels minimera utstrålning av eventuella switchrester, men också att generellt minska störnivån från strömmarna i högtalarkabeln. Just till subwoofers kan det bli relativt höga strömmar och i min anläggning är det svårt att undvika att de olika kablarna gå parallellt längre sträckor.

Tror inte det är problem med switchrester, de är väl CE/EU-godkända? Mobiltelefoni verkar vara mera störande. Vadå höga strömmar? Max sägs vara 40 A toppvärde och det är ju inte mera än vad andra större slutsteg presterar. Lennartj har ett Ezon-steg med samma typ av moduler till sina basar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-22 19:23

isåfall hade jag trätt kablarna genom ett antal:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ingsferrit

samt kopplat små keramiska kondingar mellan nätjord och kabel och kabel+ och kabel- ,om det ens behövs, jag tror att partvinnade kablar räcker för att ge bra kapacitans (kablarna går genom varje ferrit individuellt)

då får man både minskad kapacitiv (skärmningen) EMI och elektromagnetisk EMI

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-22 19:39

RogerGustavsson skrev:
Dea skrev:Tanken är att dels minimera utstrålning av eventuella switchrester, men också att generellt minska störnivån från strömmarna i högtalarkabeln. Just till subwoofers kan det bli relativt höga strömmar och i min anläggning är det svårt att undvika att de olika kablarna gå parallellt längre sträckor.

Tror inte det är problem med switchrester, de är väl CE/EU-godkända? Mobiltelefoni verkar vara mera störande. Vadå höga strömmar? Max sägs vara 40 A toppvärde och det är ju inte mera än vad andra större slutsteg presterar. Lennartj har ett Ezon-steg med samma typ av moduler till sina basar.

EMC-godkännande måste alltid göras på slutproduktsnivå, att modulerna i sig är godkända hjälper inte om man sen gör bort sig med kass kabeldragning..... modulerna är dessutom godkända i en av B&O specad skärmbox.

Gällande strömmarna är detta inte specifikt för klass-D slutsteg, hög ström = högt magnetfält och med andra kablar som ligger parallellt finns risken för störningar.
Räknar inte att höra nån skillnad men detta är trots allt störningar som kan mätas och dess påverkan är fullt tekniskt möjligt så då kan man lika väl försöka minimera dom :D.

I designmanualen rekommenderar B&O skärmade högtalarkablar.

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-22 19:55

rikkitikkitavi skrev:isåfall hade jag trätt kablarna genom ett antal:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ingsferrit

samt kopplat små keramiska kondingar mellan nätjord och kabel och kabel+ och kabel- ,om det ens behövs, jag tror att partvinnade kablar räcker för att ge bra kapacitans (kablarna går genom varje ferrit individuellt)

då får man både minskad kapacitiv (skärmningen) EMI och elektromagnetisk EMI

Tror redan det sitter avkopplingskondingar på kortet och partvinnat + ferrit är ju på plats, allt enligt B&Os rekommendationer, så det ska inte bli några problem.
Möjligtvis borde jag inte ha tvinnat kablarna genom ferriten men det är inte så tätt tvinnat så det kommer nog funka ändå.

Dom här åtgärderna är ju både enkla och billiga så det är lika bra att implementera dom.

/Dea

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-22 20:06

låter som du är safe :)

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-22 20:13

rikkitikkitavi skrev:låter som du är safe :)

Antagligen och Supra Ply 3.4S är ju en i sammanhanget väldigt billig kabel.... (jag tillhör skeptikerna när det gäller dyra exotiska analogkablar och när det gäller digitalkablar är det rent lurendrejeri...)

/Dea

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-22 20:58

jag är också kabelskeptiker.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2012-10-24 22:33

Jag byggde ihop ett par sådana där i våras och har funderat sedan dess på stand-by-kretsen. Jag har skaffat delarna men just nu känns det som en säkrare lösning att bryta hela väggutaget med separat relä istället. Har du vågat dig på den berömda fig. 16 altså?
Jag är främst fundersam på värdena på R1 och R2.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-12-29 23:29

Nu är äntligen en av subwoofrarna spelbara så nu är steget testat :)

Kör alltså ojordat uttag och har inte kopplat ihop signaljord med chassi jord direkt, utan det går via kondensator och motstånd på modulen (se tidigare diskussion här i tråden).

Finns inte så mycket att säga om det, det fungerar helt enkelt ....
Inget brum, brus eller liknande och hur mycket kraft som helst :D

Kopplingen mot de tjocka alu-profilerna verka funka som tänkt så dom blir lite lätt ljumna.

När subbarna är helt klara ska standby-krets byggas enligt fig 16, återkommer när det är klart.

/Dea

Återgå till DIY-forum