Thorens TD150 Mk2 kablagebyte

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JLind

Thorens TD150 Mk2 kablagebyte

Inläggav JLind » 2012-12-19 22:08

Har en Thorens TD 150 Mk2 misstänker att tonarmen heter TP13 som jag precis monterat en Denon DL-110 pickup på med lyckat resultat. (efter lite borrande).

Har dock problem med att det bara är en kanal som låter och behöver därför byta ut lite kablage i skivspelaren (har testat med två olika förstärkare). Har efter lite googlande inte blivit jättemycket klokare men vad jag har kunnat läsa mig till är att det självklart skall vara så lite övergångar som möjligt mellan pickupen och förstärkarens RIAA.

Kablarna som sitter i skivspelaren idag lämnar en del övrigt och önska och lite nytt kablage mår den säkert bara bra av.

Det jag vill är att ha lite tips och råd på hur jag skall göra.
Har tittat på kablage med mini-din kontakt dock innehåller denna 5 anslutningar (den ena till jord) och min pickup har bara 4 kontakter. Går det att ansluta jorden till armen på något sätt? eller vad skall jag göra med jorden?

Har inga problem med att varesig löda eller pyssla men hade väl vart trevligt om projektet inte spårade ut alltför mycket ;) även om jag kan tänka mig att köpa en helt ny tonarm om det skulle behövas.

Utrustning i övrigt är ett par Dynavoice Dm-6 stativhögtalare, NAD C356bee, argon & qed signalkabel mellan dator + tv.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-19 22:51

Har du en multimeter, kan du mäta vilken kabel som har avbrott och kolla samtliga anslutnings- och lödpunkter längs denna.

Vill du byta armen, får du justera fjädringen i verkets upphängning, beroende på nya armens vikt.

Monterade själv en SME-3009 på min mk1:a, med gott resultat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
JLind

Inläggav JLind » 2012-12-20 23:52

Ragnwald skrev:Har du en multimeter, kan du mäta vilken kabel som har avbrott och kolla samtliga anslutnings- och lödpunkter längs denna.

Vill du byta armen, får du justera fjädringen i verkets upphängning, beroende på nya armens vikt.

Monterade själv en SME-3009 på min mk1:a, med gott resultat.

Hej och tack för bra svar!

Kontrollmätte idag, har signal hela vägen efter lite "fipplande" med kontaktytorna, kontakter och lödpunkter ser dock ganska härligt oxiderade ut och motståndet skiljer sig en del mellan varje kabel.
Ser ett par saker som bör bytas ut: (det här projektet kommer spåra ur).

1. Anslutningskablar för pickup typ http://www.svalander.se/shoppen/tillbeh ... fo&pid=877 vet inte om det finns att köpa någon annanstans, det enda jag lyckats hitta efter lite googlande.

2. Ev. tonarmsskal? "kopplingen" emellan dämpar signalen och bör åtminstone åtgärdas på något sätt, finns det någon standard på kontakten som går i tonarmen som alltid är samma eller skiljer detta mellan olika fabrikat?

3. Kablage i tonarmen, signaler dämpas olika.
4. Kontakten i tonarmen borde få nya kontaktytor.

5. Rca kabeln. Fruktansvärt dåliga kontaktytor till förstärkaren.

Kanske kan vara så att motståndet skiljer sig såpass mycket eller att någon kontaktyta glappar för mycket så att signalen inte riktigt vill gå fram även om jag får kontakt med multimetern.

Vart kan jag hitta ex. tonarmar som passar eller liknande saker till ett överkomligt pris? vill ju ändå att det skall vara lite kvalité, det jag har hittat hittils är antingen 100 kr eller 5000 vilket känns som ganska stor bredd när man inte riktigt vet vad man skall ha för att det ska bli bra.. ?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-21 10:26

Börja med att rengöra/smörja/justera.

Små kontakthylsor är pilliga att rengöra men deoxit och dom små "flask borstarna" som apoteket säljer för tandvård funkar bra.

Löd om det som ser kasst ut.

Stora skillnader i resistans ligger i kopplingspunkterna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-21 23:13

flathead skrev:Stora skillnader i resistans ligger i kopplingspunkterna.

+1
Vad du ser framör dig, är en Linn Sondek LP12 i enklast möjliga utförande.
Finns således en del att åtgärda. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-22 10:32

Ragnwald skrev:
flathead skrev:Stora skillnader i resistans ligger i kopplingspunkterna.

+1
Vad du ser framör dig, är en Linn Sondek LP12 i enklast möjliga utförande.
Finns således en del att åtgärda. :)

För att göra Thorens rättvisa bör vi nog påpeka att LP12 var en efterföljare till TD150.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JLind

Inläggav JLind » 2012-12-30 18:15

Tack för alla era svar! Igår fick jag ett ryck efter allt julfirande och åtgärdade spelaren, bytte rca-kablage och lödde om lödpunkterna och se på tusan nu låter den nästan fantastiskt :)

Det enda som återstår är byte av de 4 kablarna som är mellan pickupen och "pickup-huvudet" samt att justera in nålvikten korrekt, har dock en audiofil till morbror som hade en speciell våg för detta så det verkar lösa sig det också!

Det enda jag blir osäker på är hur olikt ljud det är beroende på vinylskiva, Pink Floyds Dark side of the moon innehåller väldigt mycket bas
medan exempelvis Björn Skifs eller Håkan Hellström nästintill enbart är diskant, detta kan ju säkerligen bero på inspelningen men gjorde mig lite nyfiken...

Återgå till DIY-forum