Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det största/första felet du gör är att titta efter EN basmodul och det andra felet du gör är att tro att aktiv kompensering är något fel, eller handlar om att åtgärda något fel.
Skall du kunna hålla nivån likvärdig vid 10Hz som vid 20Hz måste systemet kunna flytta 4 gånger så mycket luft. Minst, det beror på hur ditt rum fungerar.
aisopos skrev:Visst finns det högsta möjliga ljudtryck i luft?
Johannes skrev:Att vad kan tänkas bli för kompromiss med en långslagig element i en pytte låda som är aktivt höjd för att få till ton kurvan. ? Hur ser det ut med dynamik? Dist? Effektslukare? Harr hört bilbasar med samma princip låter hårt och tajt med hög Dist.
Men det kan bero på dåligt med effekt. Det lär ju krävas en del att komprimera luft i den lilla lådan.
JonasW skrev:Jag byggde 240 liters lådor (nettovolym) för 2st Dayton HF i varje. Sen ska det dras bort volym för 2st större stag samt elementen.
Det blir kanske dryga 110 liter/låda med allt monterat. Sedan fylldes dessa så mycket som möjligt med isolering.
Det räcker gott enligt mig. På normal lyssningsnivå så spelar jag med under 1% dist från 10Hz och upp över basregistret.
Så 125 liter netto före stag samt element, det lär funka hur bra som helst. Frågan är bara var nedre gränsen ligger för att det ska fungera bra. Någon här kan garanterat räkna på det
Johannes skrev:Hur skulle du beskriva alltså sätta ord på hur du upplever basen ? Känns dayton 15 tung eller är den tajt .. djup? Hur reagerar den när det går snabbt musikalisk subb eller film? Torr artikulerad eller blöt och oartikulerad ?
att dubbla dayton 15 räcker till bra betvivlar jag inte en sekund
MagnusÖstberg skrev:Johannes skrev:Att vad kan tänkas bli för kompromiss med en långslagig element i en pytte låda som är aktivt höjd för att få till ton kurvan. ? Hur ser det ut med dynamik? Dist? Effektslukare? Harr hört bilbasar med samma princip låter hårt och tajt med hög Dist.
Men det kan bero på dåligt med effekt. Det lär ju krävas en del att komprimera luft i den lilla lådan.
För liten låda har inget med behovet av aktiv kompensering att göra. För liten låda är alltid för liten![]()
Det finns i princip inget bra med det, så istället skulle man säga att man kastar bort en massa slaglängd som man inte kan ansvända om man vill spela rent. Och en massa effekt. Som blir värme. Som gör att q-värdet ökar. Och leder till ökad risk för termisk kompression.
Fördelen är väl isåfall att det är en liten låda att titta på
JonasW skrev:Johannes skrev:Hur skulle du beskriva alltså sätta ord på hur du upplever basen ? Känns dayton 15 tung eller är den tajt .. djup? Hur reagerar den när det går snabbt musikalisk subb eller film? Torr artikulerad eller blöt och oartikulerad ?
att dubbla dayton 15 räcker till bra betvivlar jag inte en sekund
Jämfört mot min förra sub, SVS PB13-Ultra. I samma rum, med samma akustikbehandling.... Den är riktigt riktigt tajt och spelar musik lika bra som film, utan tvekan.
Den spelar så mycket mer transparent (fortfarande det bästa ord jag kan hitta för vad jag hör) än den förra, att höga delningar är inga som helst problem. Intregrerar grymt bra med mina nätta Audiovector K3 Signature vid 100Hz.
Går djupt också, betydligt djupare än SVS:en. Spelade Krumelur - Minimal Animal här hemma med polaren som köpte SVS:en. SVS:en kan inte alls återge de djupaste frekvenserna som dessa slutna Dayton kan, det blir inget tryck alls hemma hos han. Vet inte hur djupt denna låt går?
Sen är det 4 Dayton, 2 i varje låda
Hmm
Absolut inget monstersystem om man ser till vad som finns på detta forum, men i ett rum på 21m2 med stumma källarväggar och gjutet golv & tak så räcker det rätt långt ändå.
MagnusÖstberg skrev:Simuleringsprogrammen visar inte allt i livet. De är skrivna av någon.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster