Pioneer VSX-3300 Problem; ljudet försvinner efter ett tag.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LudvigJ

Pioneer VSX-3300 Problem; ljudet försvinner efter ett tag.

Inläggav LudvigJ » 2013-01-06 12:02

Hej

Håller på och felsöker en släktings Pioneer VSX-3300 och behöver fråga på forumet efter kunniga personer som kan ge mig tips om vad felet kan vara.

Jag ska försöka beskriva problemet; När jag fick hem Pioneeren så kom det inget ljud alls men den lyste, därefter kollade jag säkringarna och lödade alla punkter där kablarna var tvinnade runt "pinnar" på kretskorten och då funkade den igen. Men den tystnar efter en stunds spelande, det kan dröja allt från 5 minuter till 1 timme innan den slår av. Om man slår på förstärkaren klickar det i ett relä när man trycker på strömbrytaren, en liten stund där efter klickar det i ett annat relä och ljudet kommer i högtalarna. När sedan förstärkaren stänger av så är det "relä nr2" som "stänger av" och ljudet försvinner men förstärkaren lyser förtfarande.

Jag misstänker att det är någon slags problem med överhettning att göra så jag tog fram ir-termometern och hittade ett antal komponenter som låg på ca 55 grader ganska snabbt efter att man slått på förstärkaren.

Kan någon förklara hur man lägger till bilder i ett inlägg så kan jag lägga till en bild med vilka komponenter som blir varma.

Tacksam för hjälp!

MVH
LudvigJ
OA14 Teak, OA14 Svarta, OD11 Vita, Technics SU-V9, Sonab 85s, Tandberg TR-1040, Sonab R3000, Beomaster 1200, Beovox 1200, Beogram 1200 m.m

Användarvisningsbild
LudvigJ

Inläggav LudvigJ » 2013-01-07 19:58

Har nu upptäckt att det är relät som slår av och på ljudutgången som troligen sitter dåligt lödat och som sitter nära trafon så när den blir varm tappar reläet kontakten från kretskortet, när man pressar ner reläet mot kretskortet kommer ljudet igen, ska testa och löda om reläet och troligen hjälper det!

MVH
LudvigJ
OA14 Teak, OA14 Svarta, OD11 Vita, Technics SU-V9, Sonab 85s, Tandberg TR-1040, Sonab R3000, Beomaster 1200, Beovox 1200, Beogram 1200 m.m

Återgå till DIY-forum