Zaph testar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Zaph testar

Inläggav celef » 2013-01-11 18:49

Zaph har testat lite nya drivers, jag använder själv just nu sba polykoner men blev riktigt sugen på satori, har någon här testat satori?
Bikinitider

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2013-01-11 20:05

Verkar riktigt intressant. även den äldre SB17NRX verkar riktigt bra och prisvärd. Gillar att dom har hög känslighet också..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-11 20:56

denna tråd var ju uppe nånstans. Joachim Gerhard utvecklar högtalare med Satori åt SB.

http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... or-38.html

Verkar vara ett element med sjukt låg distorsion. Synd bara att de inte kunnat hantera övergången från kolvformigt bättre.
Disten är tom lägre än B&Ws FST-element i Zaphs mätningar..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-12 10:43

dukanvadet skrev:Verkar riktigt intressant. även den äldre SB17NRX verkar riktigt bra och prisvärd. Gillar att dom har hög känslighet också..

jo även pappkonen tycker jag låter fint, dock så har den en svårare tonkurva så filtret är svårare att få till

jämfört med andra element i prisklassen tycker jag att sb låter mörkare och rundare i klangen, snällare mot örat man kan säga, jag tror detta har med den låga tredjetonsdisten, eller egentligen förhållandet mellan grundton och övertoner
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-12 10:46

Kraniet skrev:denna tråd var ju uppe nånstans. Joachim Gerhard utvecklar högtalare med Satori åt SB.

http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... or-38.html

Verkar vara ett element med sjukt låg distorsion. Synd bara att de inte kunnat hantera övergången från kolvformigt bättre.
Disten är tom lägre än B&Ws FST-element i Zaphs mätningar..

jag läste lite i den tråden i början men jag tappade intresset, jag har alltid haft höga tankar om joachim gerhard men...
Bikinitider

Återgå till DIY-forum