Lådråd, -frontar tillsammans med Inos Y2:or

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Lådråd, -frontar tillsammans med Inos Y2:or

Inläggav Adhoc » 2005-09-12 22:03

Dags att ställa första frågan till forumet. –Har 2 st obegagnade Altec Lansing-element typ 604-8K Duplex som jag vill använda som fronthögtalare tillsammans med Inos Y2 basmoduler. Från slutet av 70-talet och framåt användes detta element i studiomonitorhögtalare från Urei, typ 811A Time Aligned, om någon har stött på dem tidigare. Dags för lådbygge alltså. Här hoppas jag att ni mer erfarna rävar :wink: kan komma med goda råd. Jag har gott om maskiner och erfarenhet för det praktiska hantverket däremot i princip noll teoretisk bakgrund för elektronik och lämpligast lådutförande, saknar dessutom mätutrustning för ändamålet. :(

604-8K är ett 15” koaxialelement med ett CD-horn (”Mantaray” constant directivity med spridning 60 gr horisontellt och 40 gr vertikalt). Trots elementstorleken är det inte avsett för någon avgrundsbas, jag kommer därför dela nedåt vid ca 80 Hz där Inos Y2:or tar vid. Orginalfiltret delar vid 1500 Hz mot hornet, jag kommer dock använda ett aktivt filter, Rane AC 23B, så varje element får sin egen förstärkare.

Elementdata för Altec Lansing 604-8K:
X max: 3,81 mm
Re: 6,4 ohm
Vd: 0,315 L
Vas: 412,9 L
Ref: 4,3%
Qts: 0,20
Qms: 7,5
Qes: 0,21
Vid: 6,8 L
keramisk magnet, bas: 13 000 Gauss (2,54 kg)
keramisk magnet, diskant: 15 500 Gauss (1,14 kg)
konarea: ca 890 cm2
känslighet: ca 98 dB/1W/1 m
Storlek: 16” korg => dia 406 mm x djup 224 mm, vikt ca 14 kg.

Ureis 811A är avsedd för inbyggnad i vägg och har yttermått H527xB673xD445 mm i 25 mm tjock spånplatta med bastant inre stagning i 2”x4”, nettovolym ca 90 L efter avdrag för stagning, elementvolym och filter. Jag kan inte ha vägginbyggnad och skulle föredra andra mått. Helst ska centrum för elementet komma upp i höjd, säg ca 80 cm, yttre maxbredd ca 52 cm och yttre djup max 40 cm. Dumt nog har jag redan sågat till materialet, baffel 462x1000 mm och sidoväggar 400x1000 mm från 27 mm tjock stavlimmad ek. Baffeln kommer förstärkas till tjocklek 45 mm med björkplywood, så elementet kan försänkas. Limträt har legat uppsågat i några månader och har inte slagit sig någonting, fortfarande plant som en glasskiva. Har tidigare gjort ett par burkar i samma material med gott resultat, inga resonans- eller ringningstendenser efter stagning och några skikt bitumen invändigt.

Så, vad säger ni :?: Lämpliga inre mått? Mängd, placering och typ av dämpmaterial? Jag själv lutar åt en sluten låda. Yttre maxmått med befintligt material H1027xB516x400 mm om jag sätter ihop bitarna ”rakt av”, inre volym blir då max H973xB462x325 mm, ca 146 L, efter avdrag för stagning och element volym ca 124 L. ”Virtuell volymökning” pga dämpmaterialet = ?. Om en mindre volym är lämpligare, ser jag inget hinder att lägga in 2 bottnar för att få upp elementet till ca öronhöjd.

Edit: länk till bilder på elementen http://www.component.se/members/?user=Adhoc

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-17 20:47

Upp.

Hade hoppats på lite feedback från forumet, för att undvika tokig konstruktion eller dimensionering.

Min egen fundering lutar åt en sluten låda med inre mått D310xB462xH775 mm (förhållande 1:1,5:2,5). Inre volym ca 111 L, efter avdrag för element och stagning ca 97 L nettovolym.

Någon som vill/kan säga bu eller bä om min fundering?

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-09-18 00:22

:roll: Är du säker på att du ska använda detta element? Jag känner inte till det mer än det du har beskrivit men.....................

Mitt råd är nog att lägger pengarna på något bättre! :oops:

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-18 17:48

Varför lägga stålar på annat, före jag gjort lådor till det jag redan har? Skräpelement är det inte, om så vore hade de knappast producerats och förfinats under 5 decennier. Om du lyssnar på musik från 1970-90 talet, är det i högsta grad troligt att just de är elementen användes i studion/kontrollrummet, gäller väl särskilt amerikanskproducerad musik.

Produktionen av elementet har tagits upp igen, här är en länk som beskriver den senaste 604-8L-varianten: www.altecpro.com/pdfs/AW1075%20R03%20604_8L%20DS.pdf Även om prislapp inte är en garanti för kvalitet, så är det ofta en indikation. På en tysk sida ligger elementen på EUR 1250:-/st (ca 11 700 kr) inklusive filter, http://www.hensler-kabel.de/page07/altec.html , i USA kring USD 1250:-/st.

Edit: Fixade till en länk

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-18 22:26

Hej

Altecelementet du har där, är ju intressant. Fast det var mer intressant på sin tid. Jag känner på mig att det är fullt utav kompromisser dock.

Det har inte någon jättelåg distorsion väl?

Frekvensgången ligger cirka +-6db från 2000hz till 20 000hz, det betyder iof inte vara illa, det är bättre än majoriteten av dagens highendhögtalare i alla fall så :wink: Jag känner på mig att detta är ett element som låter väldigt tilltalande och antagligen med en uppfattad snabbhet och renhet, "krispighet" eller hur man nu säger, i och med hornet och den starka motorn.

Garanterat är att det finns bättre högtalare på marknaden, dock är detta säkert ett element som det är roligt att lyssna på musik med, så varför inte ! :D

Ino Y2, är det 10" ? Jag skulle använda ditt element tillsammans med Ino´s 10", och dela ganska högt, kanske 200 - 400hz någonstans, sätta Inoelementet på 10" under Altecelementet. Sedan skulle jag KANSKE försöka mig på separata subbar i hörnen.

Altecelementen har kort slaglängd, därav mitt förslag att dela högre.

Hoppas du gör nått skoj av detta :D Det är ett jättecoolt element !
NN

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-19 09:57

Ino Audios Profundus Y2 är 2 st basmoduler i kundanpassade lådor, 95x48x40 cm, årgång 2001/02, inte senaste versionen alltså. Elementet är 12” eller 13”, hur man nu vill mäta, kon- eller korgdiameter.

Jag har nog snöat in på Altec Lansing, har gillat dem sedan -77 då jag köpte mina första. Den korta slaglängden, < 4 mm med lätt pappkon och upphängning bidrar nog till att hålla distorsionen låg men betyder samtidigt att lågbas i mängd inte kan förväntas, där kommer Inos Y2-or in, som separata basmoduler i hörnen. Där Duplex-elementen har visat framfötterna är framförallt för röståtergivning och vid snabba transienter, negativa saker som nämnts är att hornet ger en för ”spetsig” diskant för en del.

Och jodå, jag vill göra något skoj med de här elementen. Det kliar i snickarfingrarna faktiskt

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-19 10:20

"Den korta slaglängden, < 4 mm med lätt pappkon och upphängning bidrar nog till att hålla distorsionen låg"

Det där är garanterat ingen huskur för att hålla distorsion låg, men det visste du säkert redan :wink:

aha, så det är den ädre Ino-modulen. ja den blir säkert jättebra ! men du borde fundera på att använda ett element till, under ditt altec.
NN

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-19 10:51

NNord skrev:"
aha, så det är den ädre Ino-modulen. ja den blir säkert jättebra ! men du borde fundera på att använda ett element till, under ditt altec.

Mja, jag är nöjd som det är, vad gäller basdelen. Jag kanske har lite mindre krav än dig, klarar mig med en kombi istf en 8 m3 lastbil när jag ska flytta baslådor. :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-19 11:10

Okej ! :wink:

Gör som du vill, jag skulle använda ett extra element.
Hursomhelst, det du behöver hjälp med, är alltså dimensionering av en låda till ditt Altecelement? Och sedan finna en lämplig delning mot de basmoduler du redan äger, och som skall stå i hörnen !

Stämmer det?

har du kollat in Svantes högtalareberäkningsapplikation basta, samt det finurliga Basta !
NN

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-19 16:12

NNord, korrekt! –Lämpligast dimensionering av lådan, med yttre maxbredd ca 52 cm och inre maxhöjd 97,5 cm är vad som sökes. (Med det aktiva delningfiltret kan jag leka lite med olika delningsfrekvenser och även kompensera för elementens placering i djupled)

1st Y2 basmodul + 1 st Altec ska samsas på 120 cm bredd till vänster respektive höger om en 117 cm bred TV-hylla, mot en vägg som är 355 cm bred. Invinkling av frontarna ger lite extra ”byggbredd” mot väggbredden och basreflexporten på Y2-orna behöver lite pustutrrymme (ca 2 dm enligt IÖ).

Basreflexlådorna som visades på en mässa i april 2005 (länk: http://www.hostboard.com/cgi-bin/ultima ... 729&t=1590 ) är väl breda och stora, ca 12ft^3/340 L, jag behöver inte heller den lägre basen som de större lådorna medger. Med Y2-orna för basen borde väsentligt mindre, slutna lådor funka.

Är på jobbet nu, så jag kollar sökfunktionen efter Basta ikväll eller morgon.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-09-19 18:58

Varför måste lådorna vara såååå 8O stora med parametrarna som elementet har? 30l sluten "normal dämpad" delad vid drygt 100Hz fungerar enligt mitt beräkningsprogram. Problemet är ju då hur man kan göra så liten låda till ett såpass stort element :?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-09-19 21:20

Runt 50-70 l basreflex avstämt till 45Hz fungerar rätt bra också när jag knappade in det hela i Basta! Gissar L och dess inverkan, men avrullningen/responsen uppåt har ju Altec redan fixat antar jag. Inte mycket slaglängd på ett sätt kanske, men mycket membranyta. Det blir ändå väl över 110dB max från 100 Hz och uppåt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-20 21:11

skrutten / phon,
Tack för inputen. Högtalarkonstruktör är jag inte (framgår väl med all tydlighet antar jag… :oops: ). Att rejält stora basreflexlådor kring 300+ L används/ts för elementet är nog för att nå lägre ned i registret utan att använda separat annat element/låda för den allra lägsta basen.

På utländska forum har jag upprepade gånger stött på information/rekommendation om inre nettovolym 3-4 ft^3 = ca 85-113 L för slutna lådor alternativt hårt dämpade lådor med aperiodisk basreflexport. (Det är väl en port med material inuti som medger visst läckage?). Minsta volymrekommendationen jag stött på har varit 1,75 ft^3 = ca 50 L för sluten låda och då när det var ”nödd och tvunget” (för utrymmet under någon TV eller vad det var). Studiomonitorn UREI/JBL 811A med ca 90 L nettovolym ligger ju i det rekommenderade intervallet, men dess låddimensioner innebär en del praktiska möbleringsproblem för mig.

Det fria Unibox 407-programmet spottar ur sig som standarddesign 33 L-sluten låda och 48 L-basreflexlåda mot elementdata. Elementet får inte plats i en liten 33 L-låda, en 50-70 L basreflex, tja där får det plats i alla fall. Håhåjaja, inte lätt att spika ihop högtalare alltid. :? :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-09-20 22:25

På nåt sätt har jag för mig att dessa beräknings program inte fungerar väl med låga Qts som ditt element har. Och det går att sträcka ut den upplevda frekvensgången rejält med elementet med en större låda...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till DIY-forum