lufthast, volym, f-3db..etc frågor??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
azonic_Martin

lufthast, volym, f-3db..etc frågor??

Inläggav azonic_Martin » 2003-11-29 14:49

Har tänkt mig att bygga en högtalare på en Scan-speak 15W/ och försöker få fram en bra lådvolym till denna. Detta är första gången jag håller på med något sådant så jag har tankat hem lite program som jag simulerar lite i. Hittade winisd pro som jag tycker verkar vara en bra grej. Så nu till frågorna:

Har läst om att Lufthastigheten inte skall överstiga en 10-15 m/s men under vilken effekt skall man kolla detta? röret måste ju vara ganska litet för att få plats i lådan, men får då stora luftflöden. Har jag det optimala skall röret vara en 2m långt, och det fungerar juh inte. När man kollar på olika högtalare ser man alltid att dom har ganska smala korta rör, hur får dom ihop det?

Lådan skall väl ligga runt en 7.5-8 L men hur skall man stämma av den? Vill man hellst av allt stämma av den till elementets FS.
hur skall man ha F-3dB punkten?? När man skriver att en högtalare har 45-40kHz, klipper delningsfiltret här då?? eller är det F-3dB punkten man avser?

Jag kan posta lite grafer om det skulle vara till hjälp.

Mycket taksam för svar.
/martin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-29 16:07

Det finns flera scan speak 15W/
Jag antar att du menar 15W/4531G00. Dom andra 2 kräver låtor på ca 20 liter.

15W/4531G00 passar i en låda på ca 9,5-10 liter och med en avstämning på ca 45 Hz. Vid en snabbkoll alltså. Kräver förståss lite nogrannare beräkningar, men detta är en bra början.
En 35 mm port blir då 116 mm lång. Inte så farligt långt.

Lufthastighet i porten på 10-15 m/s tycker jag låter mycket. 5 m/s brukar jag ha som maxgräns åt mig själv.

Var du ska ha -3dB-punkten avgörs av en massa saker, bl.a. vilken karraktär du vill ha på lådan. Jag själv föredrar att inte optimera för lägsta möjliga -3dB utan låta lådan rulla av tidigare, men flackare. En smaksak.

Ett tips: SS element är mycket dyra. Som första bygge skulle jag starkt rekomendera att börja med något billigare. Både vifa och seas har element som är mycket välljudande till bra priser.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-11-29 17:23

Har för mig att man kan börja höra blåsljud vid 7m/s. Å andra sidan spelar man nog rätt högt då och man hör inte blåsljuden för musiken?
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
azonic_Martin

Inläggav azonic_Martin » 2003-11-29 20:06

Max_Headroom. tack så mycket för svaret.

jo det var det elementet jag tänkte på. Vilket prog. använder du??
jo det var lite mer komplicerat än vad jag trodde från början...Jag hade tänkt mig att bygga några högt. som cremona auditor, är bara för snygga! Själva lådbygget skulle jag klara av, men det är juh allt det här andra runt omkring som blir det svåra.
Men som du sa, det kanske är bäst att börja lite billigare och göra något som andra gjort innan..

/Martin

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-11-29 20:44

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-29 22:41

azonic_Martin: Jag gjorde en snabbkoll med programet abacus. Det är gratis och jättesimpelt. Annars använder jag LspCAD. Svenskt, bra program.

Det svåra med att bygga högtalare är att få till filtret. 80% av jobbet, minst, det är att få till ett bra filter. Utan det spelar det ingen roll hur fina element man köper, det blir ändå inte bra. Väldigt vanligt att man ser DIYare som köper mycket dyra element och sedan kör ett snabbt ihopkastat filter som dom plockat direkt ut en bok, eller nåt. Det är synt, för det skulle kunna bli så enormt mycket bättre med billigare, men bra element och ett riktigt bra filter.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2003-11-30 14:24

Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-30 14:38

Klonen kan mycket väl vara nåt. Lägg dock märke till att sidorna är svängda = svårbyggd + att det blir jobbigt att räkna ut vylymen om man vill göra lådan som ett rätblock istället. Men visst, filrer och det är ju klart, bara att hoppas på att det korrekt utfört. Vill man kan man ju köra en simulering och se hur det beter sig.
Ett alternativt filter (kanske samma, fast seriebyggt) finns på hemisdan.

Användarvisningsbild
azonic_Martin

Inläggav azonic_Martin » 2003-11-30 20:26

tackar för svaren.
Det var juh så att jag hade tänkt att försöka bygga en klon av cremona auditor. tycker den är så himla snygg. Själva byggandet av lådan och så klarar jag av, men det är lite svårare med dom andra grejerna. Jag tänkte att när jag ändå skall bygga en högtalare kan man ju göra det så bra som mjöligt första gången..Men volymen får man beräkna i autocad.
Är volymen verkligen så stor som 9,5-10L i auditorn??
Det blir nog en HFLS-1 annars..verkar vara en fin högtalare.

cheers
/Martin

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-30 20:33

men 20 liter för 8530?? A4 monitor är inte alls så stor.. Den låter alldeles utmärkt.. lite låg känslighet bara..

edit: men vilken 15W är det du har?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-30 21:30

Jag förmodar att SF använder ett enkelt filter med få komponenter och att man drar nytta av elementens egen avrullning för att få en snygg summering vid delningsfrekvensen. Sen om dom använder oljekylda kondensatorer av papper.
Vet inte du får maila Voodoo avdelningen! :roll: :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-11-30 23:49

Han som gjort SA2K-klonen kallar sig Aldo och han finns på Diyclone@aol.com. Trevlig kille som gärna svarar på frågor (om de ställs på franska...Babelfish eng-fra funkar. Han gör likadant från franska, så det blir en smula svårbegripligt ibland!). Fast någon klon skulle jag inte kalla den. Lådan är inte alls byggd som System Audio bygger och filtret ser inte heller ut som originalet. Inte elementen heller...

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-01 00:35

Måste man använda speciella program för att beräkna en volym? Det är ju bara att plocka fram penna och papper så löser det sig. :twisted:
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Återgå till DIY-forum