Då lådorna är så pass stora (85x50x40 cm i yttermått) lämpar de sig väl för basreflex med låg avstämningsfrekvens. Flaggstagningen i lådan gör att två rör passar perfekt. I bilden nedan är har jag råkat kasta om "stagskelettet".
Jag använde mig av BassBox Pro för att göra lite simuleringar. Siktade på att få så låg avstämningsfrekvens som möjligt utan att få skyhöga gashastigheter i portarna. Två ca 75 cm långa rör med en innerdiameter på 85-90 mm skulle passa fint, dock var det svårt att hitta någonting sådant. Efter endel googlande hittade jag tillslut dessa: http://www.plastmo.se/produkter/takr%C3%A4nnor/plast-takr%C3%A4nnor/svart/stupr%C3%B6r.aspx?ProductID=275210553. Perfekt med tre meter, bara kapa i fyra lika stora delar
När jag byggde den sluta versionen av basmodulerna höll jag till i köket i min gamla lägenhet. Jag svor vid färdigställandet att jag aldrig skulle göra om det. Som tur är har jag en god vän tillika ljudentusiast och DIY:are som numer huserar i Huskvarna vars föräldrar bor på ute på landet. Kombinerade nöje med nöje och åkte ner för en helg med bira och högtalarbygge. Kastade ut basarna innan lådorna åkte in i bilen och resan Stockholm - Huskvarna påbörjades.
De ser alltid mycket fetare ut på högkant
Väl på plats började vi med att fräsa ut lite delar. Dessa runda mojänger håller fast röret i lådväggen samt ger en fin kant att runda vid portmynningen.
Kul att sätta fräsen i sina babys
Det hade jag
Limmade mothåll för att kunna fästa portarna i lådväggen
Testmonterade rören. Blev kanon
Rör i sol
Rundade kanten på portmynningen
MDF-damm med Johan som kompressorförare
Alla grejer slängdes sedan in i bilen och jag körde tillbaka till Stockholm. Mycket trevlig och lyckad helg!
Jag frågade i presentationstråden vad lämplig mängd dämpning kan tänkas vara för en basreflexhögtalare av denna typ och vad dämpningen fyller för funktion. Fick inte något konkret svar så jag gjorde det enkelt för mig och klämde fast lite pyramidskum runt rören. Enkelt att ta bort om det blir skit
Sket i den hemska gummikanten när jag monterade tillbaka basarna. Lite fulare men mycket enklare att montera.
Med och utan dammskydd
Hur blev ljudet då?
Underbart! Är toknöjd
Avstämningen blev lite lägre än vad jag fick fram från simuleringen. Genom köra en tongenerator och studera konrörelsen och lyssna verkar den ha landat på ca 18 Hz. Har lagt in ett HP-filter på 14 Hz i MiniDSP:n för att skydda elementen.
Ska göra lite mätningar när jag får tid och lust. Återkommer...