Basreflexkonvertering av slutna basmoduler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Folob

Basreflexkonvertering av slutna basmoduler

Inläggav Folob » 2013-04-12 14:15

Byggde för ungefär 1,5 år sedan två sluta basmoduler med ett Exodus Audio Shiva-X2 12" i vardera modul. Finns lite bilder från bygget i min presentationstråd. Valde att bygga slutet dels för att det en enklare, dels för att jag ville kunna återge ljud infraområdet. Jag har varit mycket nöjd med basmodulerna sånär som på att konarea tillsammans med slaglängden inte räcker till för att producera infraljud på ett tillfredsställande sätt. Konutslagen blev alldeles för stora, med dist som följd, när man såg effektfyllda filmer (eller spelade Krumelur - Minimal Animal) :(

Då lådorna är så pass stora (85x50x40 cm i yttermått) lämpar de sig väl för basreflex med låg avstämningsfrekvens. Flaggstagningen i lådan gör att två rör passar perfekt. I bilden nedan är har jag råkat kasta om "stagskelettet".

Bild

Jag använde mig av BassBox Pro för att göra lite simuleringar. Siktade på att få så låg avstämningsfrekvens som möjligt utan att få skyhöga gashastigheter i portarna. Två ca 75 cm långa rör med en innerdiameter på 85-90 mm skulle passa fint, dock var det svårt att hitta någonting sådant. Efter endel googlande hittade jag tillslut dessa: http://www.plastmo.se/produkter/takr%C3%A4nnor/plast-takr%C3%A4nnor/svart/stupr%C3%B6r.aspx?ProductID=275210553. Perfekt med tre meter, bara kapa i fyra lika stora delar 8)

När jag byggde den sluta versionen av basmodulerna höll jag till i köket i min gamla lägenhet. Jag svor vid färdigställandet att jag aldrig skulle göra om det. Som tur är har jag en god vän tillika ljudentusiast och DIY:are som numer huserar i Huskvarna vars föräldrar bor på ute på landet. Kombinerade nöje med nöje och åkte ner för en helg med bira och högtalarbygge. Kastade ut basarna innan lådorna åkte in i bilen och resan Stockholm - Huskvarna påbörjades.

Bild

De ser alltid mycket fetare ut på högkant :)

Väl på plats började vi med att fräsa ut lite delar. Dessa runda mojänger håller fast röret i lådväggen samt ger en fin kant att runda vid portmynningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Kul att sätta fräsen i sina babys :| Hoppades innerligt att jag hade mätt rätt.

Bild

Det hade jag :D

Bild

Limmade mothåll för att kunna fästa portarna i lådväggen

Bild

Testmonterade rören. Blev kanon :)

Bild

Rör i sol

Bild

Rundade kanten på portmynningen

Bild

Bild

MDF-damm med Johan som kompressorförare

Bild

Alla grejer slängdes sedan in i bilen och jag körde tillbaka till Stockholm. Mycket trevlig och lyckad helg!

Jag frågade i presentationstråden vad lämplig mängd dämpning kan tänkas vara för en basreflexhögtalare av denna typ och vad dämpningen fyller för funktion. Fick inte något konkret svar så jag gjorde det enkelt för mig och klämde fast lite pyramidskum runt rören. Enkelt att ta bort om det blir skit :) Här ser man även staget på insidan som håller fast rören.

Bild

Bild

Sket i den hemska gummikanten när jag monterade tillbaka basarna. Lite fulare men mycket enklare att montera.

Bild

Med och utan dammskydd

Bild

Bild

Hur blev ljudet då?
Underbart! Är toknöjd :D Det är främst vid mysiklyssning jag märker skillnad, basen sträcker sig nu mycket djupare. Kan även mata på mycket mer effekt utan att dist från överdrivna konrörelser uppstår. Fick för första gången besök av grannen som använde uttryck som "känns som en jordbävning" och "allt bara skakar". Lovade att dra ner lite. Upplever inga flåsljud från portarna eller andra andra missljud.

Avstämningen blev lite lägre än vad jag fick fram från simuleringen. Genom köra en tongenerator och studera konrörelsen och lyssna verkar den ha landat på ca 18 Hz. Har lagt in ett HP-filter på 14 Hz i MiniDSP:n för att skydda elementen.

Ska göra lite mätningar när jag får tid och lust. Återkommer...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-12 14:39

Effektivt med en byggtråd som går från start till mål i en enda post!

Det där blev säkert kanon. Jag gjorde samma resa med mina slutna XLS-10. Det blev mycket bättre med basreflex även om mina lådor är mycket mindre.

Tråkigt med grannar som inte delar musikintresset 8). Själv har jag gått från lägenhet till radhus till villa. I första lägenheten var det nog ingenting i mellanväggarna; man kunde höra när grannen drog av jeansen när det var sovdags. Först var han ungkarl men senare flyttade det in en tjej och då kunde man höra en del andra ljud också. Vi flyttade rätt snart därefter...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Basreflexkonvertering av slutna basmoduler

Inläggav PerStromgren » 2013-04-12 14:50

Folob skrev:Bild

Folob skrev:Fick för första gången besök av grannen som använde uttryck som "känns som en jordbävning" och "allt bara skakar". Lovade att dra ner lite.

Grannen? På andra sidan åkern? 8O 8O 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_ST

Inläggav Johan_ST » 2013-04-12 14:55

Hehe, grannen på andra sidan åkern är i det här fallet en kyrkogård så de klagar inte. 8)

Jag tror det var grannen i lägenheten som var uppe och berömde Olof för att han hade lyckats så bra med sina baslådor. :D
För varje år som går inser jag hur lite jag faktiskt kan....

Användarvisningsbild
Folob

Inläggav Folob » 2013-04-12 15:13

Förtydligande: Det var en granne på mitt våningsplan i det flerbostadshus jag har lägenhet i som ringde på min dörr. Hon fick mitt nummer så att hon lätt kan höra av sig om jag spelar för högt, någonting hon hittills inte har gjort. Musik och film på "normal" nivå är inget problem :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-04-12 17:13

Hör du om hon ringer? :D
Snygga lådor.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till DIY-forum