Förslag på en liten nätt center med stort ljud

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MadFinn

Förslag på en liten nätt center med stort ljud

Inläggav MadFinn » 2013-04-17 08:46

Hej
Skulle behöva bygga an center med vettigt ljud i för att Matcha mina HFLS1:or som jag kör som frontar

Förslag någon ???
Vill bygga så lite som möjligt på höjden och djupet bredden i det närmaste obegränsat med plats

Förslag från någon av er på detta eminenta forum ???

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-17 09:38

Det bästa är ju utan tvekan att ha samma center som frontar. Om du vill testa något annat så jämför då ljudet med denna resp med phantom-center. Låter det då inte bättre med den nya, så är den inte tillsäckligt bra!
Jag skulle provat med en likadan diskant och en så liknande bas som möjligt bara mindre, och utgå från ett i grunden samma filter.
Man kan dock göra livet lite enklare genom att dela vid 250 Hz till centern, om det går att ha olika delningar till center resp frontar. Då påverkar inte skillnaderna mellan högtalarna så mycket i lägre registret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-17 09:57

Jag hade försökt få tag på ett par HFLS1:or begagnade, och sedan slaktat den ena och byggt en center av. Samma innervolym, men mindre på djupet och höjden. Bygg på bredden!
Det blir lite annorlunda rippel på frekvenssvaret när man ändrar baffelns form, men vad tusan...
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Återgå till DIY-forum