Var hittar jag virke?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
harald

Var hittar jag virke?

Inläggav harald » 2005-09-29 01:29

Nu har mitt projekt med hedlund hornen kommit så långt så själva kropparna är tillverkade. Jag lämnade in lådorna till en billackerare som gjorde ett fantastiskt jobb det blev som en steinway flygel svart med ett enormt djup (Bilder kommer så småningom). Men nu till "stativen" som håller högtalarna upprätt tänkte göra desa i stavlimmat ädelträ. så jag gick till en lokal träfirma hör och häpna dom ville ha ca 80.000 kr per kubikmeter för tex. TEAK räknade lite på detta det skulle innebära en kostnad på ca 4500kr för båda högtalarna. någon som vet någon bra och billigare lösning på detta problem. Jag har funderat på faner men då måste man ju ha en bra limpress. Ha en bra dag (natt)

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-09-29 08:50

Kolla med din lokala möbelfirma, där brukar man skrota ganska mycket reklamationer, och då kan de bli ganska mycket bra-å-ha-bitar till övers, mestadels ek förmodligen!
Så har jag kommit över ganska mycket, pga. att jag jobbar på en sådan...

//Peder

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-09-29 12:20

Hej Harald,
Vad är det för fel på fanering, Med kontaktlim och rätt teknik så blir resultatet helt ok. Limpress är för möbelsnickarn som behöver få upp tillverkningsfart och flöde ordentligt.

/ TF
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-09-29 12:23

just Teak är ju utrotningshotad regnskog, vilket gör dom gamla lagren värdefulla.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Återgå till DIY-forum