18 dB passiva filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
filteroskuld

18 dB passiva filter

Inläggav filteroskuld » 2005-09-27 14:22

Tjena hejj.

Nu har jag hittat en del formler för uträkning av passiva delningsfilter, både 6 dB:are och 12 dB, högpass och lågpass, men inget om bandpass och inget om 18 dB (mycket besviken)

Formlerna jag redan har kan jag ju skriva.. mest för skoj skull.. eller nått :lol:

12 dB: L (mH) = 225*Z/Fc
Z = högtalarens imp i Ohm
Fc = önskad delningsfrekvens i Hz

12 dB: C (uF) = 112500/Fc*Z
Samma formler gäller för HP också..

Så min fråga till er som vet med stor precision, är var jag kan hitta dessa formler till 18 dB LP/BP/HP och även 6 dB och 12 dB BP, eller om ni kan dom i skallen och kan skriva ner dom här..
Formler som helst bygger på samma princip :? som de jag redan har, så allting klaffar...

//danne

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-27 15:42

Om högtalarelementen har rak frekvensgång i hela frekvensregistret och resistiv impedans så funkar sådana formler. I annat fall är man lurad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
filteroskuld

Inläggav filteroskuld » 2005-09-27 17:10

Hittade allt detta i "DLS ljudhandbok" och nybörjare som man är uppfattade jag det som ganska vettigt trots allt..
Vilka formler ska man rätta sig efter då? Det måste ju finnas formler för situationer där man inte har så mycke info om elementen mer än resistansen och effekttåligheten.. ?
Och även om man har högar med elementinfo, vilka formler ska man använda sig utav?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-09-27 21:46

På hifikits hemssida finns ett program http://www.hifikit.se/files/hifikit.exe för nedladdning som räknar ut lite "textbook" filter av olika sort.
Jag tycker även att denna http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7526 är ngt att ladda hem ifall du inte redan har gjort det, möjligen står ngt om det du frågar om i den.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-09-27 23:52

Problemet när man skall designa högtalarfilter är att man nästan måste ta fram formlerna själv, vill man inte studera en massa fysik/elektronik kan man kanske "fuska" lite med att använda nåt högtalarprogram som simulerar filter och som tar hänsyn till impedanskurvan hos elementet.

Fast allt beror förståss på hur noga man vill ha det, man kan ju använda textboksfilter bara man känner till att de blir lite fel. Kan ju vara lite lärorikt också att sitta och testa filter och kanske mäta lite för att se hur det blir o.s.v. Nånstans skall man ju börja! :)

Användarvisningsbild
filteroskuld

Inläggav filteroskuld » 2005-09-28 12:03

För mig är dethär med högtalar och delningsfilter byggen något nästan helt nytt, många gånger har jag byggt egna lådor och delningsfilter, men det va många år sen och helt utan några som helst kunskaper om vad jag gjorde.. det har alltid intresserat mig, men utrustningen har varit svag med en billig multimeter på 300 spänn och lite olika drosslar och kondar. Nu är jag (bara) 22 och det enda intresset som stannat kvar genom åren är just ljud och musik..
Och nu hade jag tänkt bygga nya (det finns i princip inga)delningsfilter till mina element. Vad behöver jag för utrustning för att göra de mest krävande mätningarna? Jag är ganska pedant och vill få allt så perfekt som möjligt, men mina mentala egenskaper filtrerar så gott det går bort det mesta som har med mattematik att göra och allt blir genast svårare när de formler jag precis lärt mig (här övan) visar sig vara inte alltför bra..
Jag har sneekat runt lite och sett att vissa är lärare, eller åtminstonne har bra sådana egenskaper, hur kan ni hjälpa mig här på faktiskt?
Det finns ingen information om mina element mer än att det är trevägs system de sitter i.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-28 13:05

Om du ska få det någotsånär rätt måste du mäta upp frekvensgången med elementen monterade i lådan, en kurva för varje eklement.
Då kan Clio vara ett gott verktyg.
Sedan skall impedansenkurvorna mätas upp.
Sist skall filtret optimeras för att sammanlänka alla dessa kurvor.
FInns väl några trådar här om filteroptimeringsprogram och även rapport från något diy-projekt som följt den här gången.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-28 13:33

Det gäller också att ha kllart för sig filtrets uppgift. Att dela upp signalen till elementen, är bara en sak. Filtret ska också se till att signalen när den kommer från elementen är ifas i området runt delningsfrekvensen (detta kan också lösas mekaniskt, genom att flytta elementen framåt/bakåt), filtret ska se till att förstärkaren får en hyggligt snäll last. Det ska också tillse att nivån på dom olika elementen blir rätt.

Att bygga högtalrfilter är svårt. Det tog 10 år innan jag fattade (tror jag) hur delningen av olika frekvenser egentligen sker. Jag skulle inte kunna handräkana ihop ett bra filter utan är helt beroende av datorsimulering. Andra, mer matematiskt kunniga, kan hand eller huvudräkna, men inte jag.

Men först måste du mäta lite på dina element! En mulitmeter och en tongenrator (du kan också använda datorn för detta, gratis program finns) kommer man en bit med.

Men det är bara att kämpa på! Det finns inget man lär sig så mycket på som egna försök och expriment.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
filteroskuld

Inläggav filteroskuld » 2005-09-28 17:15

"Om du ska få det någotsånär rätt måste du mäta upp frekvensgången med elementen monterade i lådan, en kurva för varje element".
Nu är det ju så att jag måste bygga lådor också... :wink:
Mina element ligger alltså lösa utan några som helst data att tillgå.
De är inte av någon större kvalitet heller skulle jag tro, men jag vill ändå bygga lådor och filter som passar dom bäst.
Det är så mycket jag undrar över att jag inte vet vart jag ska börja, känner mig nästan som en liten fästing som inte vill släppa taget och besvärar er med all okunnskap.
Just nu läser jag intresserat och förvirrat genom kompendiet, så fler frågor dyker väldigt snart upp..

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-09-28 19:01

Kanske det finns ngn som har koll på vad du har för grejjor.
Märkning på element? Hur ser dom ut - vart kommer dom från osv.
Kanske ett lådförslag kan dyka upp iaf.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
filteroskuld

Inläggav filteroskuld » 2005-09-28 23:05

Kan nog med ganska stor säkerhet tala om att det inte går att få tag på fakta om mina element..
Har mätat upp likströms resistansen i varje element, men dessa siffror är alltså helt oanvändbara?
Installerade även HiFi Kit programmet, och det dök genast upp en del frågor.
"Impedans vid Delningsfrekvens" Betyder alltså att jag måste skicka in önskad delningsfrekvens i elementet med en tongenerator och sen mäta resistansen då? och med vad?

"Linkwitz" och "Butterworth" Vad är skillnaden? Vad ska man välja?

Och i rutan för "Konjugatlänk" kan man fylla i "Le mH" och "Re ohm" men vilken resistans och impedans är det man fyller i?

Hur pålitligt/precist är det här programmet egentligen? Kan jag bygga mina filter efter detta och få ett bra ljud, och bra sammanflätning av frekvenserna i de olika elementen?
Blir det "bra", helt enkelt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-29 07:33

Du måste ha data på dina element att mata in i simuleringsprogrammen. Det räcker inte med de data du nämner. Sedan ska man veta att simuleringsprogrammen inte alltid är tillförlitliga. Du måste mäta upp dina element av någon som kan. Det kan givetvis vara så att elementen inte är värda allt besvär.... Uppmätning kostar och filterkomponenter är ju inte helt gratis heller. Står det verkligen ingenting på dina element? Bilder?

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-09-29 09:23

Hej!

Skriv upp vad som står på elementen och plåta dem sedan, stor chans att någon känner igen dem här!

mvh

Martin

Användarvisningsbild
filteroskuld

Inläggav filteroskuld » 2005-09-29 14:55

Vill först och främst tacka alla som tar sig tid och hjälper mig med detta. Ljud och allt som hör där till är något jag vill lära mer om, men jag vet bara inte hur jag ska gå till väga..

Hur pålitligt är HiFiKit programmet? Kan jag bygga mina delningsfilter efter det?

Hur som helst lyckades jag få tag på bilder när elementen satt i låda, lådparet är tydligen köpt i någon OnOff butik eller nått liknande och det enda delningsfilter där fanns då var bara en kond på diskanten och en på mellanreg och ett motstånd som var inkopplat före kondarna.

Hur får jag nu in bilderna här då? :oops:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-29 17:04

filteroskuld skrev:Vill först och främst tacka alla som tar sig tid och hjälper mig med detta. Ljud och allt som hör där till är något jag vill lära mer om, men jag vet bara inte hur jag ska gå till väga..

Hur pålitligt är HiFiKit programmet? Kan jag bygga mina delningsfilter efter det?

Hur som helst lyckades jag få tag på bilder när elementen satt i låda, lådparet är tydligen köpt i någon OnOff butik eller nått liknande och det enda delningsfilter där fanns då var bara en kond på diskanten och en på mellanreg och ett motstånd som var inkopplat före kondarna.

Hur får jag nu in bilderna här då? :oops:

Tja, HiFi-kits program ger ungefär lika bra resultat som indatat. Om programet räkna med att elementen är en resistiv (typ 8 ohm vid alla frekvenser) vilket det inte är, så tja, blir resultatet därefter.

Tips på att få in bilder här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6693

Tips på hut man lär sig mer om filter: Lär dig elektronik rent allmänt, läs gärna också signalanalys (kan vara bra för att förstå hur ljud (klanger) är uppbyggt och hur/varför olika delar av signalen skickas till olika element. Själv har jag läst en del ljudsyntes också. Matematik skadar ju inte heller.

Räkan inte med att bygga jättebra filter i början. Det har ingen annan lyckats med vad jag vet, utan alla har fått läsa, prova och lära. Det tar tid. Men är kul om man gillar det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till DIY-forum