Bygga ny baslåda till bil

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-09-19 22:41

Så hur går det? Är den testad i bilen än? Och vill du sälja den som blir över? :P

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-09-24 19:04

Jag har tyvärr inte kommit så långt än, har stött på problem, slutsteget startar inte alls med signal på remote ingången från bilstereon, och kopplar man +12v även på remote så blinkar "On" och "Protection" till sedan händer inte mer.

Men jag märkte att spänningen ligger på 10V max när jag mäter, och efter att jag försökt starta steget går den ner till typ 2V och går saaaakta uppåt.

Kan det vara så att jag har för dålig jordpunkt? (har satt jordkabeln på en gäng som sitter fast i chassit bak vid ena baklyset)
För framme vid batteriet har jag alltid 12-13 Volt

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-09-25 07:46

JB skrev:Men jag märkte att spänningen ligger på 10V max när jag mäter, och efter att jag försökt starta steget går den ner till typ 2V och går saaaakta uppåt.

Om du menar matningsspänningen så har du givetvis något tjall på antingen jorden eller plus.

Mät mellan slutstegets + och chassijord; har du 12V så är felet i jordkabeln eller jordpunkten (kanske inte någon bra jordpunkt!)

Sen mäter du mellan slutstegets - och mot batteriets + (med en lång kabel till mätinstrumentet.) Har du 12V så är felet någonstans i den långa +matningskabeln.

Dessa mätningar gör du alltså på sakerna som dom sitter just nu och är kopplade just nu. Du felsöker alltså på aktuell koppling.

mangs

Inläggav mangs » 2012-09-25 12:43

Kul att läsa lite om bilstereo. hade nyligen liknande problem med att få igång slutsteget i min installation och efter mycket felsökande så visade det sig att det var kabelsäkringen som glappade internt, efter att ha bytt denna fungerade allt som det skulle. med adnra ord, mät gärna upp varje ingående del i strömkedjan både inkopplat och ej för att se vad som inte är som det skall. Det faktum att slutsteget startar och går in i protection kanske säger något mer än att inte du har rätt spänning fram till slutsteget?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-05-12 00:26

Nu har jag fått allting att fungera som det ska, problemet var att jordpunkten jag använde var isolerad från chassit (och därmed inte var en jordpunkt)
Hittade en annan skruv i närheten som hade kontakt med chassit och då fungerade det :)

Vackert blev det inte, men lådan syns ju ändå inte (kan ju alltid klä lådan i filt framöver om jag orkar), och det låter riktigt bra, lådan blev väldigt effektiv och går djupt! :)

Bild

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum