Anushri - en komplett musikmaskin

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Anushri - en komplett musikmaskin

Inläggav soundbrigade » 2013-05-16 12:47

Jag gillar ljud, inte bara de som strömmar emot mig från mina högtalare utan att generera dem. Alltså ligger det en strata-byggsats på gästsängen, en nästan-färdig synth under densamma jämte delar till en 32-stegs sekvenser. Det ligger massa kritiska komponenter till en annan synth på annat ställe och det ramla just in delar till en ....

Bild

När jag får en del saker ur världen bara ... :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-16 13:02

asgrym design!!!!! :D Hoppas den låter därefter :) Ska vi starta ett synthband? Rysk kommadosynth? im game :)

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Anushri - en komplett musikmaskin

Inläggav aisopos » 2013-05-16 13:17

soundbrigade skrev:Bild

Var köper man en sån där då? 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-16 13:19

Visst är det kul att göra ljud. :) Byggde "pedaler" på 80-talet men sedan kom asiaterna och det var inte längre lönt. I den vevan labbade jag lite med ljudchippet från ABC800 som sades vara bland det mest avancerade för sin tid... Under mitt "återfall" under 2000-talet har jag prioriterat att göra ljud framför att bränna fingrarna... skaffade en Nord Lead Rack att väsnas med... :wink: Vore roligt att få höra lite ljudprov när det börjar "klarna"! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-16 16:51

Här köper man den: http://mutable-instruments.net/anushri

Phloam: Visst kan vi det. 8)

Det kommer bilder när jag varit på Dalaborgsparkens styrelsemöte.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-16 20:07

Påsar! Påsar! Påsar!

Bild

Nere till höger de två mönsterkorten, det gröna med elektroniken och det gula med rattar och knappar. Chassit är i gult plexiglas med graverade symboler. Och så påsarna med alla komponenter - mycket är det.

Användarvisningsbild
OlofJ

Inläggav OlofJ » 2013-05-17 13:27

Tänkte häromdagen på att det skulle vara kul med en liten analog synth för lek och experimenterande, den här verkar ju riktigt cool och humant prissatt. :)
Frågan är hur svårt det är att få ihop den om man inte är så erfaren på att bygga elektronik.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-17 17:59

Det finns en byggbeskrivning på sidan jag länkade till. Läs igenom och se om det verkar lätt/svårt nog.

man tänker sig syntar som stora åbäken med klaviatur och mängder med rattar. Tangentbordet med kontroller får man väl fixa själv på något sätt. Sedan klarar den gula sak resten på ett , hoppas jag, förtjänstfullt sätt.

Om man ska bygga själv, hur gör man då, då??
Jag började spana på ljudmojänger för länge sedan. Redan på 70-talet dök ETIs 3600-synt upp som byggprojekt och jag skaffade bygghäftet som kunde gett mig en ärkesynt med fyra oscillatorer och massa med annat krimskrams. Pengarna fanns där dock aldrig riktigt och projektet lades i malpåse.
Strax senare kom ett par minisyntar från Practical Electronics, de sista benämnd Minisonic 2. DEN har jag ritning till samt alla halvledare. Idag är mycket svårt att få tag i om man nu inte ska ha 741or bara.
Det finns en kille (i Australien) som säljer kort/byggsatser/och slikt: MFOS.
Vidare finns ju PAiA, en, gammal amerikansk firma som säljer syntbyggsatser.

På frågan om klaviatur kan jag nämna att jag har två sådana från en slaktad (skit)elorgel och jag kan bygga mig två stycken. Min fundering är just att spara ena och bygga in det i någon framtida maskin och låta det andra få utgöra en egen modul som jag kan koppla ihop med vad jag vill.
Vidare kan man ju "enkelt" bygga en ribbon controller:
http://www.paia.com/ProdArticles/dual-ribbon-howto.htm
http://torigoya.main.jp/RibbonController_en.html

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-19 11:41

Mer funderingar:
Har man en synth (utan klaviatur) och vill kunna spela ändå, hur gör man då, då?
Man kan ta en räcka motstånd och löpa på några kopparbitar och spela med en banankontakt. Man kan ta steget längre och bygga en ribbon controller (vad det nu heter på svenska :humm: ).

Det finns på synthbyggsatstillverkaren PAiAs hemsida en byggbeskrivning på en slik: http://www.paia.com/ProdArticles/dual-ribbon-howto.htm. Och just samma firma, PAiA, hade till sina synthmoduler publicerade i Radio Electronics strax efter att kvasfeningen klättrat upp på land en keyboard controller med ett resistivt skum (foam rubber på svenska) man klippt till i ett lagom exponentiellt mönster för att ge exponentiella spänningar (i motsats till mer "normala" syntar som ger linjära spänningar som "böjs" till i VCOn mm).
Back to subject, var hittar man ledande resistivt gummi? Jag vet inte och tänker inte ta reda på det för jag har fått en helt annan idé. Jag fick små fina mönsterkort (kretskort heter det FÖRST när mönsterkortet är bestyckat) och kom på en lösning på RCn (Ribbon Controller).

En keyboard controller består av lite elektronik som genererar en ström som flyter i en rad motstånd kopplade till kontakterna på klaviaturen. Ett tangenttryck plockar upp en spänning och skickar in den i synten tillsammans med en triggpuls eller gatesignal. De båda senare genereras av elektroniken. Dessutom finns ofta lite trix och jox för att flytta oktaverna upp och ner eller trycka ihop dem så det blir små språng eller stora hopp från tangent till tangent. Det viktigaste dock - motståndskedjan!
DEN HÄR BILDEN syns motståndskedjan längst upp. Sedan en massa kretsar för att få till signaler som startar en massa annat.

Tillbaka en sista gång till ämnet. Om jag anser det "enkelt" att hitta en bra metallfolie gör jag så här. Jag etsar en rad paddar på en skock mönsterkort (låter etsa) och förbinder dessa med SMD-motstånd, antingen på samma sida eller på undersidan med through-holes till paddarna, lägger en isolerande film över paddarna och den ledande folien överst har jag min RC.
Här är en enkel skiss med de oliak lagren i "rätt" ordning. Det får väl ligga en sorts film över alltihopa och korten, för de får bli flera får sitta på något lagom styvt.

Bild

Eftersom inlägget hamnat i en fråge- och funderingstråd kommer några frågor:
Finns det någon bra 0,3 - 0,5 mm tjock isolerande film man kan använda.
Finns det någon bra elektriskt ledande folie som inte skrynklar sig eller slits man kan använda?
Och ska man lägga motstånden på över- eller undersidan? Ligger de på översidan blir kortet enkelsidigt och utan hål och kanske billigare.

Och ännu fler:
Jag har aldrig KLADdat ihop ett ytmonterat kort förut, men å andra sidan är det här kortet av sådan karaktär att det liksom inte finns en över- och undersida. Om fel sida är etsad vänder man kortet och allt blir "rätt".
Jag vet heller inte hur det funkar med PADar när man lägger ut sina komponenter; blir det automatsikt koppar under komponenterna eller ska man lägga dit en egen koppar-ö? Jag har gjort det.
I exemplet nedan tänker jag mig 7 sådana kort som monteras i rad på ett styvt underlag. De får fästas ordentligt med (jobbets) dubbelhäftande tejp och skruv.

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-19 12:12

Jag har en idé om en modulär lekvänlig synth med optiska "cv" där man rent handgripligen flyttar runt modulerna och riktar ljuskällor och fotosensorer mot varandra... won't happen antar jag. Men ändå.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-05-19 12:37

Jag tror det var, på tal om optik, Jimmy Andersson på EF som byggde en ljusstyrd theremin.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-19 12:42

Det verkar för mig fortfarande störthäftigt.

Men priset i kombination med att jag egentligen är omusikalisk på så sätt
att jag inte kan hantera något slags instrument gör att det inte är ett lämpligt
köp för mig. :oops: 8)

Men fortsätt du SB, det ska bli kul och se vart det tar vägen, det här ...

Återgå till DIY-forum