Ny lackfråga - pianolack

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

DTH

Ny lackfråga - pianolack

Inläggav DTH » 2005-09-23 16:20

Hade tänkt mig "pianolackera" mina högtalare. Inser att jag inte vet så mycket om detta begrepp. Någon som kanske vet lite mer?

För mig betyder pianolack en spegelblank yta (utan de små groparna man ser på en typisk billack) med "djup". Grundprincipen är att man ovanpå den egentliga färgen/baslacken lägger ett antal lager klarlack som efter varje lagerläggning får härda och slipas/poleras innan nästa lager läggs på.

Lackade några bilar för över 20 år sedan men antar att den kunskapen är obsolet då lacktekniken väl kontinuerligt utvecklas med bl.a. möbel- och bilindustrin som drivkraft. Vet någon vad som är state-of-the-art i dagsläget?

- Polyuretan- / polyesterbas?

- Nanoteknologi (finns det för "vanliga" lackerier)?

- Snabbhärdande lacker?

- UV-beständiga lacker?

- Antal erforderliga lacklager för "perfekt effekt"?

osv.

Mvh

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-23 16:24

Hmm, jag skulle också vilja ha mina högtalare pianolackade, den här tråden kommer jag att bevaka 8)

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-09-28 16:40

Varför inte köpa tex. 2-3mm plexiglas och ha svartmålat under? Blankare/stöttåligare än så blir det inte.. Blir det en repa så kan man polera upp den igen..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-02 20:30

Cellulosalack är det bestämt i mitt piano och flera möbler hemma hos mig. Ställ aldrig varma, kalla eller blöta föremål på en sådan yta, det blir vita ringar, som inte går att få bort.
Ju mer du polerar desto blankare och vackrare blir det.

http://www.klaververkstaden.se/Renovering/yta.htm

Kanske polyesterlack kan funka, tydligen högst slip- och polerbar.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-10-02 21:04

Tror det är mest miljömässiga framsteg som gjorts på de senaste 20 åren. Du verkar ju ha helt klart för dig hur det går till. När jag lackade mina för 10 år sedan hade jag tillgång till ett cellulosabaserat system (Lechler), men jag valde ändå en 2K lack på den svarta basen. För att kunna lägge rikligt med lack utan rinning lackade jag bara en sida i taget. Kanterna poleras lätt när alla sidor är klara.Blev nog bara två eller tre lager. 2-komp lacken bygger ju lite fetare än cellulosa och är lite mer förlåtande för en glad amatör :oops: . Vet inte fabrikat, men den kom från en vanlig billackering. Bilder finns i medlemspres.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-02 21:06

Ragnwald skrev:Cellulosalack är det bestämt i mitt piano och flera möbler hemma hos mig. Ställ aldrig varma, kalla eller blöta föremål på en sådan yta, det blir vita ringar, som inte går att få bort.
Ju mer du polerar desto blankare och vackrare blir det.

http://www.klaververkstaden.se/Renovering/yta.htm

Kanske polyesterlack kan funka, tydligen högst slip- och polerbar.

Låter märkligt det där som stod att polyesterlack skulle vara tillåtet i Tyskland men inte i Sverige, i dagens EU och allt.
Cellulosalack av typen Zapon har jag förgäves letat efter det senaste året. Verkar ha förbjudits helt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum