modifiera pre out/main in på Nad C320

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 18:27

Det saknas två splittar för den andra kanalen för att få det rätt, men annars så är det ju ett sätt att få ut signal till två till förstärkare från preout1. Men frågan är ju varför man skulle vilja det.

tiaz, visst har du bara kopplat för att testa byglingen? Utan att ta ut någon signal till någon annan förstärkare.
/J

Cygnus resurectum

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 18:57

tvett skrev:Vänta nu. Du borde kanske byta trådtitel till C372.

Och åter igen, varför sätter du inte de två splittarna på preout2 och låter preout1 vara i fred? Om du nu så absolut måste driva en till förstärkare utöver subben.

C372 används inte just nu, försteget i 372 e inte lika "fint" som 320. använder en 7kanals reciever som sköter bakhögtalare, sub osv. för o göra en historia kort så använde jag då 3st sammankopplade enheter när jag skapade den tråden. så vi glömmer den!!

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 18:59

tvett skrev:Det saknas två splittar för den andra kanalen för att få det rätt, men annars så är det ju ett sätt att få ut signal till två till förstärkare från preout1. Men frågan är ju varför man skulle vilja det.

tiaz, visst har du bara kopplat för att testa byglingen? Utan att ta ut någon signal till någon annan förstärkare.

jag har givetvis inte gjort fel, jag är inte helt dum i huvudet! båda kanaler kopplade rätt så vi släpper det

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-01 19:04

Den svarta "kopplingen/bryggan ovanpå splittern då?? Hur är detta kopplat?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 19:16

tiaz skrev:
tvett skrev:Det saknas två splittar för den andra kanalen för att få det rätt, men annars så är det ju ett sätt att få ut signal till två till förstärkare från preout1. Men frågan är ju varför man skulle vilja det.

jag har givetvis inte gjort fel, jag är inte helt dum i huvudet! båda kanaler kopplade rätt så vi släpper det

Du får nog tänka till lite till.

På din bild är bara EN kanal kopplad. Den vänstra för övrigt Men du har på ett inovativt vis använt två byglar på den kanalen för att få två extra lågnivåutgångar samtidigt som du kan använda det inre steget.

Det förvånar mig inte om den kopplingen låter dålig i totalsammanhanget.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-06-01 19:21, redigerad totalt 2 gånger.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 19:17

Nefilim skrev:Den svarta "kopplingen/bryggan ovanpå splittern då?? Hur är detta kopplat?

Den ena splittern sitter i en kanals preout medan den andra sitter i samma kanals mainin, så bygeln gör samma sak som den skulle gjort utan splitters.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 19:18

tiaz skrev:

Hur ska jag kunna avgöra om du är dum i huvudet om du visar en bild på en c372 där det sitter splittar på ena kanalen men inte andra? Jag har för tydlighetens skull inte kallat dig dum i huvudet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 19:29

MagnusÖstberg skrev:Det förvånar mig inte om den kopplingen låter dålig i totalsammanhanget.

Du menar den signal som tas ut från splittarna, tex som R/L?
/J

Cygnus resurectum

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 20:17

tvett skrev:
tiaz skrev:

Hur ska jag kunna avgöra om du är dum i huvudet om du visar en bild på en c372 där det sitter splittar på ena kanalen men inte andra? Jag har för tydlighetens skull inte kallat dig dum i huvudet.

så bra :) men ger upp detta nu kommer inte längre med det jag har...

provade för skojs skull o koppla såhär: reciever som "huvudenhet" sedan preout från denna till försteget på nad c320... (som driver två frontar)
kan knappt tro att det låter bättre o koppla så istället för o köra som man ska aka "main in"
påstår inte att yamaha recievers är skit, men visst har de mjukare/varmare ljud än iaf de flesta seriösa stereoförstärkare?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 20:30

Vi är inte tankeläsare, du får beskriva lite tydligare dina kopplingar, blir så lätt syftfel.
/J

Cygnus resurectum

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 20:40

tvett skrev:Vi är inte tankeläsare, du får beskriva lite tydligare dina kopplingar, blir så lätt syftfel.

det jag menade är hur det kan låta bättre efter att två förförstärkare har gjort sitt innan signalen når slutstegen? jag anser alltså att preout från yamaha recievern direkt till slutstegen låter sämre, än när jag kopplar den in i vanliga linjeingången.. jag är dålig på att förklara!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 20:56

tiaz skrev:
tvett skrev:Vi är inte tankeläsare, du får beskriva lite tydligare dina kopplingar, blir så lätt syftfel.

det jag menade är hur det kan låta bättre efter att två förförstärkare har gjort sitt innan signalen når slutstegen? jag anser alltså att preout från yamaha recievern direkt till slutstegen låter sämre, än när jag kopplar den in i vanliga linjeingången.. jag är dålig på att förklara!

Aha, nej hur du upplever ljudet är ju högst subjektivt. Den förändring som försteget i NADen gör är ju dålig på så sätt att en förändring sker, men kan ge en positiv förändring i dina öron. Det du just gjort är ett F/E-test, något som diskuterats mycket här, du lyssnar Före/Efter Försteget i NADen, dvs med och utan i kedjan. Det är ett sätt att se om en enskiljd apparat förändrar ljudet, då resten av kedjan är densamma.

Du nämnde att C320 ska ha ett bättre försteg än C372? Visst är det intressant att du då upplever en förändring av ljudet? Lågnivå-delar ska förändra ljudet så lite som möjligt, enligt mig.

Kvar har vi möjligheten att det inte är någon skillnad, men att du upplever den på grund av att du vet om skillnaden på inkoppling, dvs placebo/nocebo-effekter.
/J

Cygnus resurectum

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-01 21:52

tvett skrev:
tiaz skrev:

Aha, nej hur du upplever ljudet är ju högst subjektivt. Den förändring som försteget i NADen gör är ju dålig på så sätt att en förändring sker, men kan ge en positiv förändring i dina öron. Det du just gjort är ett F/E-test, något som diskuterats mycket här, du lyssnar Före/Efter Försteget i NADen, dvs med och utan i kedjan. Det är ett sätt att se om en enskiljd apparat förändrar ljudet, då resten av kedjan är densamma.

Du nämnde att C320 ska ha ett bättre försteg än C372? Visst är det intressant att du då upplever en förändring av ljudet? Lågnivå-delar ska förändra ljudet så lite som möjligt, enligt mig.

Kvar har vi möjligheten att det inte är någon skillnad, men att du upplever den på grund av att du vet om skillnaden på inkoppling, dvs placebo/nocebo-effekter.

Jag förstår vad du säger och tror det kan vara en möjlighet, funderade själv på det innan! Eller så har naden mer effekt? Svårt att dra slutsatser snabbt men försöker alltid sympatisera med alla de live konserter man varit på :) Eller de gånger man lirat själv osv. Jag vill ha en ganska precis och snärtig bas och inte det där 15" techno-bilbas inspirerade ljudet, förstår du hur jag tänker? :S

Ang C372 så har jag provat o köra den endast som slutsteg på lite olika högtalare, bla på ett par Cerwin Vega Dc-15 då det blev ett otroligt ljudlyft! provat den som ren stereomaskin mot min c315bee, c320, rxv771, technics stereo och DX950. Det är inget snack om att den är bättre än hemmabioapparaterna, men en 315 eller 320 tar den bara inte i finlir.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-06-04 20:54

tvett skrev:
tiaz skrev:

Aha, nej hur du upplever ljudet är ju högst subjektivt. Den förändring som försteget i NADen gör är ju dålig på så sätt att en förändring sker, men kan ge en positiv förändring i dina öron.

Rent tekniskt kan det faktiskt bli en förbättring om t.ex. impedansmatchningen blir för dålig då Yamaha'ns pre out driver NAD'ens main in direkt jämfört med att också gå via försteget på NAD'en.

Det är kanske inte så vanligt att det blir så, men en tekniskt sett möjlig förklaring.

Föregående

Återgå till DIY-forum