Moderator: Redaktörer
niklas skrev:Väldigt intressant bygge av dig (igen!) Mixon! Är helt klart nyfiken på dina lyssningsintryck. Ett sånt där trevligt subjektivt omdöme vore perfa!
haffe skrev:Hur slutade det här äventyret egentligen? Jag blir mer och mer byggsugen.
RogerGustavsson skrev:Jag brukar montera terminalerna på andra hållet, så att kablarna hänger snyggt nedåt. Men du ska kanske dra kablarna uppåt väggarna?
haffe skrev:Enligt tymphany så har D26NC-55-06 slutat tillverkas, kan detta verkligen stämma?
Mixon skrev:haffe skrev:Enligt tymphany så har D26NC-55-06 slutat tillverkas, kan detta verkligen stämma?
Har varit i kontakt med audiocomponents och de har ett stort lager av dessa. Det går tydligen att tillverka fler om det behövs. Hur många behöver du?
haffe skrev:Jag funderar en hel del på de här till sommarstugan. Jag är ju medveten om att det mest var ett experiment, men hur står de sig som ensamhögtalare?
Mixon skrev:haffe skrev:Jag funderar en hel del på de här till sommarstugan. Jag är ju medveten om att det mest var ett experiment, men hur står de sig som ensamhögtalare?
Jag har lyssnat i stereouppställning utan sub. Högtalarna rullar av under 120 Hz. De hörs att grundtonerna i akustiska instrument och även kvinnlig sång är försvagade. Det gör att högtalarna låter tunt. Trots detta så får jag en behållning av att lyssna.
Att de saknas bas gör det svårt att jämföra mot andra högtalare. De närmaste storleksmässigt jag har lyssnat på är Kef s "ägghögtalare", KHT2005. Min bedömning är att kef-högtalaren inte presterar bättre i en stereouppställning än den jag har konstruerat.
Om du vill kan du ju bygga en basreflexvariant. Förslagsvis med ca 5 liters innervolym och avstämning runt 60 Hz. Jag skulle då använt samma baffelbredd, 150 mm, men gjort lådan lite högre och lite djupare. Om du bibehåller elementplaceringen relativt toppen på lådan så kan du använda mitt delningsfilter med ett gott resultat. Nått sånt här:
[img.]http://user.faktiskt.io/mixon/lillburken/basreflexskiss.gif[/img]
19 mm i baffel och 12 mm i övrigt. 150*250*206 (B*H*D)
haffe skrev:OK, låter som något vi kör på. Måtten på bilden, är det invändiga eller utvändiga mått?
haffe skrev:Nu är jag här och stör igen .) Vore inte den här högtalaren idealisk att förse med basslits?
RogerGustavsson skrev:phloam skrev:Så egentligen 1000:- paret!? Hmm, om man vill slippa frakt helt, var kan man köpa högtalarelement "rakt över disk"? Om man bor i västsverige då typHifiklubben.se?
Hifiklubben har väl aldrig sålt lösa högtalarelement? Det är rätt tunnsått med säljställen av lösa högtalarelement i Sverige. HiFi-Kit och Ljudia är några men då blir det säkert billigare från Holland.... Sedan har vi Hifi-Micke eller vad det är han kallas men han inte alltid svarat på mina förfrågningar. Det skulle kanske arrangeras ett gruppköp från Holland?
haffe skrev:Jag har gjort lite efterforskningar (mailat audiocomponents). Det är €45 för paket upp till 30 kilo. Dessutom får man 10% rabatt om man köper mer än 10 element, så ett gruppköp kan kanske vara intressant.
celef skrev:rackarns vilket fint bygge!!
undrar just hur högtalarna mäter efter filterjusteringen, av mätgraferna att dömma kan jag förstå att ljudet upplevdes instängt. om jag fick vara kock så skulle jag försökt minska dippen vid 2khz och höjt diskanttoppen, dvs linjärare off-axis (viktigt!) men olinjärare on-axis (oviktigt!)
celef skrev:men jag skulle kunna tänka mig att höja deln.fr. en anings aning för basen (eller välja lägre ordning på filtret), då tror jag elementen skull summa ännu ngt bättre off-axis.
celef skrev:jag har ingen aning, någon annan som vet?
paa skrev:celef skrev:jag har ingen aning, någon annan som vet?
Om du nu absolut måste bumpa en så gammal tråd, så hade det ju varit mums om du hade något av värde att tillföra.
Här finns i alla fall alla Svantes program:
http://tolvan.com/
Mixon skrev:
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], smile och 17 gäster