Bäst lösning för hemmabiogolv i källare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heppe
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-04-27

Bäst lösning för hemmabiogolv i källare?

Inläggav heppe » 2013-07-04 19:14

Planerar en hemmabio i källaren och rummet skall rensas på träreglar och golvreglar. Min fundering är om EPS betong (med cellplastkulor i) är en bättre lösning än plåtreglar och isolering under golvspånen. Bör tilläggas att uppepå EPS måste man lägga minst 3cm flytspackel.

Hur ser ni på de akustiska fördelarna/nackdelarna med detta? Vill få så lite spridning av ljud i övriga huset.

(Väggarna får f.ö. plåtreglar med liknande bitumendistanser mot vägg, samt isolering mellan betong och gips.)

Har någon ett annat förslag på hur man löser golvkonstruktionen på tystaste sätt mottages tips tacksamt.
Blir en tjock antistatisk heltäckningsmatta som andas uppepå i.a.f.

M.v.h

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9887
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bäst lösning för hemmabiogolv i källare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-07-05 00:36

heppe skrev:Planerar en hemmabio i källaren och rummet skall rensas på träreglar och golvreglar. Min fundering är om EPS betong (med cellplastkulor i) är en bättre lösning än plåtreglar och isolering under golvspånen. Bör tilläggas att uppepå EPS måste man lägga minst 3cm flytspackel.

Hur ser ni på de akustiska fördelarna/nackdelarna med detta? Vill få så lite spridning av ljud i övriga huset.

(Väggarna får f.ö. plåtreglar med liknande bitumendistanser mot vägg, samt isolering mellan betong och gips.)

Har någon ett annat förslag på hur man löser golvkonstruktionen på tystaste sätt mottages tips tacksamt.
Blir en tjock antistatisk heltäckningsmatta som andas uppepå i.a.f.

M.v.h


A och O är att du säkrar fuktproblem nerifrån.


Egentligen bör du ta reda på hur mycket stomljudsbidrag du få från källargolvet som sedan går upp genom huset. Är källaren platta på mark? Du brukar det inte bli så jättemycket stomljud. Men allt beror förstås på vilka ljudnivåer du tänker spela vid. Generellt (utan att veta hur det ser ut, så helt säker kan jag inte vara) kan jag nog säga att du får mest problem med ljudisoleringen från ljudrummets tak, sedan väggarna och sist golvet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 5002
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2013-07-05 07:36

Platonmatta?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2013-07-05 09:16

Jag har lagt plastgolv bestående av genomperforerade skivor ca 30x30 cm x 1 cm tjocklek i tvättstugan och verkstan direkt mot betonggolv. Är självlåsande som ”pusselbitar” och går snabbt att lägga. Ger lite svikt och är mycket behagligare att gå på än hårt betonggolv. Funderade på att ha det även på betonggolvet i biorummet under heltäckningsmattan men efter några år kan jag konstarea att det inte är nödvändigt. Eventuell fukt nedifrån ventileras tvärs igenom mattan vars undersida inte har någon plast- eller gummibeläggning.

Tror som Johan att taket / golvet mot ovanvåningen är det som främst kommer läcka störande ljud mot omgivningen. Försök dock att bibehålla så stor takhöjd som möjligt.

Användarvisningsbild
heppe
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-04-27

Fukt och takhöjd.

Inläggav heppe » 2013-07-05 17:22

Hej igen. Tack för åsikter.

Biorummet blir i en källare. Hus från 1974. Hur dränering ser ut under plattan vet jag ej. Troligen gjutet på makadam i större storlekar. Vi har inga fuktproblem idag (vad vi vet), men eftersom utvändiga fuktskyddet tekniskt sett börjar ha gjort sitt är vi i på g med en dränering och yttre isolering av huset. Bör inte förvärra fuktvandringen upp i betongen iaf.
Skall tydligen fungera med gjutning av EPS direkt på plattan.
Tanken med detta är att ev få lite mer takhöjd (2,20 idag). Antar att EPS:ens innehåll gör att den minskar ljudtransporten iom cellplastkulorna. Funderingen är dock om reglat golv med isolering är tystare... MEN. Kan kanske släppa den tanken eftersom väggar och framför allt taket är större bovar i detta drama.

Finns fina akustiktak som är populära, men en del info på hemmabio forumet säger att de inte gör mycket för takets ljuddämpning. Övre registret som dämpas. Vet ej hur det är med förstareflexen i taket eller om akustiktaken (Ecophone) inte heller förbättrar detta nämnvärt. Läst om att isolering bakom och luftspalt skall förbättra lite, men då lär man bygga ner 10-15cm - och just minska takhöjden i rummet. Det vill jag inte. Har även funderat på att gipsa betongtaket och sätta Greenglue mellan. Måste dock fästa med skruv i betongen.

Har varit inne på lösningen med träfiberbetongplattorna (Träullit) som skulle bygga väldigt lite (5-6cm), men detta ratas skarpt av någon moderator på hemmabio-forumet. Hjälper inte enligt honom.
Med tanke på ytans struktur kanske man kan få lite diffusion, men frågan är om det är önskvärt?

Några åsikter om detta?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2013-07-05 20:44

S.k. akustiktak = glasfiberskivor (Kalle XII :wink: ) från Ecophone gör i princip ingenting ljudisolationsmässigt och inte heller andra mineralullsskivor med låg massa som dessutom är luftgenomsläppliga.

Jag hade fastgjuten träullit i mitt rum i kåken redan när den köptes.
Nackdelar: Tar inte skönhetspriset precis (men märks betydligt mindre när 95 mm breda lite diffuserande brädor skruvats upp över skarvarna.)
Fördelar: Naturfärgat matt och grå reflekterar den i princip inget ljus alls i en hemmabio. Dessutom okänslig mot fukt och ingen risk för mögel.

Användarvisningsbild
heppe
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-04-27

Traullit?

Inläggav heppe » 2013-07-05 21:37

Sitter och läser (återigen) Träullits broschyr om deras "akustik" variant. Är det någon på detta forum som har koll på vad de diagrammen som redovisas där egentligen säger. Absorptionskoefficienten på y-axeln t.ex? Bra eller dåligt? Någon skillnad mot akustiktaken (Ecophone t.ex)

Om det nu är så att det dämpar...lite... Vågar man då sätta det i hela taket?

I mitt fall handlar det i övrigt om absorbenter på 1:a och 2:a reflex. Tjock heltäckningsmatta på golvet. Ingen risk för överdämpning med träullit i hela taket? Väggarna kommer utöver absorbenterna att vara "reflekterande". Rummet är 6*4m. Diffusorer i bak är tanken. Ev chunks i hörnen. Dämpning bakom frontarna är också tanken.
¨
Tacksam för åsikter om detta.

Läsningen finns här: http://www.traullit.se/files/2012/10/Tr ... kustik.pdf

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2013-07-06 00:24

Ecophone och andra med mineralullsskivor för akustiktak har liknande diagram som i broschyren på s 7. Det är inga superavgörande skillnader om valet står mellan mineralull och träulliten. I ditt fall är nog inget alternativ särskilt intressant, då du har så lågt i tak som 2,20 m.

Jämför konstruktionshöjden = totalt avstånd från underkant av absorbenten till det ovanförliggande taket mot våningen ovanför. Dikt emot taket ger det mycket låga absorbtionsvärden vid 125 Hz, vid ännu lägre frekvens blir det i princip 0. Pendlar du ned taket med 200 mm, där det börjar hända något vid 125 Hz, kan du inte ha hatten på längre och får nog klaustrofobikänsla i rummet. Även med nedpendling 200 mm av absorbenten kommer det vara ganska usel absorbtion för frekvenser under 125 Hz. Det handlar då fortfarande om hur ljudet kan upplevas i rummet, inte om hur väl du ljudisolerar mot ovanvåningen, ljudisoleringen är fortfarande negligerbar för basfrekvenser som stör mest. Det blir svårt och dyrt att avsevärt förbättra ljudisoleringen uppåt.

Om du ska ha något absorberande i taket, tror jag mer på att ha det vid 1:a-reflexen och där så tjockt som möjligt. –En ram som skruvas fast eller hängs i kedjor, fylld med isolering.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2013-07-08 02:06

Det står inte uttryckligen att du bygger om källarrummet från scratch eller om måttet 4x6 m är mellan stabila ytterväggar eller sladdriga innerväggar. Det kan dock vara värt att fundera lite på måtten, om du kan justera dom. Läsvärd länk: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acou ... ntent=best
Lämpliga nya mått enligt länken skulle kunna vara:
Ratio 1:1,75:2,73 => 2,2 x 3,84 x 6 m eller ratio 1:1,82:2,55 => 2,2 x 4,00 x 5,6 m som då är 2nd Best Ratio som ger störst bibehållen yta / volym. Det finns inga Best Ratio som passar din rumsvolym och rumsmått.

Jag skrev ihop ett excelprogram mot länken som gör det lite enklare att plocka fram lämpliga rumsmått utan att räkna ihjäl sig. Kan tankas ned här: http://www.gearslutz.com/board/9200817-post1.html

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9887
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Fukt och takhöjd.

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-07-09 00:14

heppe skrev:Hej igen. Tack för åsikter.

Biorummet blir i en källare. Hus från 1974. Hur dränering ser ut under plattan vet jag ej. Troligen gjutet på makadam i större storlekar. Vi har inga fuktproblem idag (vad vi vet), men eftersom utvändiga fuktskyddet tekniskt sett börjar ha gjort sitt är vi i på g med en dränering och yttre isolering av huset. Bör inte förvärra fuktvandringen upp i betongen iaf.
Skall tydligen fungera med gjutning av EPS direkt på plattan.
Tanken med detta är att ev få lite mer takhöjd (2,20 idag). Antar att EPS:ens innehåll gör att den minskar ljudtransporten iom cellplastkulorna. Funderingen är dock om reglat golv med isolering är tystare... MEN. Kan kanske släppa den tanken eftersom väggar och framför allt taket är större bovar i detta drama.

Ja, det blir nog bra om du väntar med att stomljudsisolera källargolvet. Börja du med tak och sedan väggar.

OM du ska fixa stomljudsisolering av källargolvet i senare skede, kan jag INTE rekommendera EPS cellplast! Du måste ändå lösa fuktproblemet. Gamla hus har fuktvandring nerifrån. Tejpa upp någon kvadratmeter plast på golvet och se om det blir fukt emellan. Blir det ingen fukt skulle jag ändå se till att få dit någon Platonmatta el.dyl. underst. och sedan ljudisolering. Men detta får du ingen konstruktion av mig än för jag tycker du ska inte börja med detta utan att veta om det behövs.



Finns fina akustiktak som är populära, men en del info på hemmabio forumet säger att de inte gör mycket för takets ljuddämpning. Övre registret som dämpas. Vet ej hur det är med förstareflexen i taket eller om akustiktaken (Ecophone) inte heller förbättrar detta nämnvärt. Läst om att isolering bakom och luftspalt skall förbättra lite, men då lär man bygga ner 10-15cm - och just minska takhöjden i rummet. Det vill jag inte. Har även funderat på att gipsa betongtaket och sätta Greenglue mellan. Måste dock fästa med skruv i betongen.

De tak du nämner har ingen ljudisolerande verkan. De är ämnade för själva lyssningsrummets akustiska egenskaper.

Greenglue hade jag inte hört talas om förrän nu. Då tittade jag på deras hemsida och jag anser att sådan där geggamoja är väldigt nära bullshit. Det håller inte vad de lovar. Dessutom snackar de bara goja på sin sida. De har ingen koll överhuvudtaget.


Har varit inne på lösningen med träfiberbetongplattorna (Träullit) som skulle bygga väldigt lite (5-6cm), men detta ratas skarpt av någon moderator på hemmabio-forumet. Hjälper inte enligt honom.
Med tanke på ytans struktur kanske man kan få lite diffusion, men frågan är om det är önskvärt?

Några åsikter om detta?


Detta har inte heller någon ljudisolerande verkan.



Om du ska ljudisolera ska du göra ett heltäckande undertak av förslagsvis 2 - 3 lager gips som hänger fritt från befintligt tak (antingen fribärande reglar eller fjädrande "hängare". Mineralull emellan. Det ger ca 10 dB förbättring av ljudisoleringen. Extrema basljudkommer ändå att störa, även om de som sagt blir något svagare ovanför.

Under detta undertak kan du sedan ordna med den akustiska miljön i själva lyssningsrummet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
heppe
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-04-27

Exakta måtten

Inläggav heppe » 2013-07-09 19:47

Hej igen!

Har också tänkt passa mig för en del opassande rumsförhållanden. Tack Adhoc för länken till rumsmått!.
Just nu är rummet 6,55*4,02*2,20, men lär öka lite när de två väggarnas (mot ytterväggarna) reglar och isolering skall bort. (för att sedan bytas mot plåtregelkonstruktion och ny isolering). Vet ej om det är ca 90mm isolering idag, men går i.s.f ner till 45. Blir istället 100mm isodrän/pordrän på utsidan när dräneringen genomförts.

Vad gäller fukt har vi en gammal toalett nere med plastmatta i som legat där ett tag. Märks att markfukten arbetat en del underifrån på denna genom åren. Tror dock att föregående ägare varit snåla med värmen i källaren p.g.a direktverkande el tidigare, så då kan bieffekten ibland varit omvänd fukttransport. Skall kolla runt på lite byggforum få se vad de säger. Både eps-betongen och mattan jag skall använda "andas", så ingen risk att det blir "plastpåseeffekt". Med värmen i rummet bör fuktvandringen i väggar och golv bli åt rätt håll d.v.s "utåt".

Verkar som att jag mer eller mindre kan släppa ljudisoleringstanken med taket. Vill helst behålla de 2,20 som är idag. Helst öka. Får titta på någon snygg lösning för att ev. ta hand om förstareflexen i taket istället.

Nu skall jag kika lite på den där excelfilen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5929
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2013-07-10 00:17

Varför ändras fuktvandringsriktningen när temperaturen ändras?
Varför är utåt rätt håll?

//Michael

Användarvisningsbild
heppe
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-04-27

Fukt

Inläggav heppe » 2013-07-10 14:49

Då temperaturen troligtvis är störst inomhus ökar ångtrycket i huset och fukten vandrar då ut i väggen och kondenseras i det kallare området utanför väggen, för att sedan dräneras bort. (I bästa fall). Finns en hel del läsing om detta på nätet t.ex. www.isodran.se

"Utåt" får väl ses som det vanligaste hållet man vill ha fuktvandring eftersom för mycket fukt i huset ofta kan ställa till problem. Speciellt om man som jag och många andra med 70-tals hus har inredda källare/gillestugor med träreglar och isolering.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-10 15:05

Mjo, men Isodränskivan (och andra liknande lösninar) är till för att placera grundmuren på den varma sidan.

Hur det ser ut under huset vet du förmodligen inte, och där brukar man utgå från att fuktvandringen är inåt mer eller mindre under alla omständiheter. Således ser man till att ha ventilation/uppvärmnin för att transportera bort fukten. Skall man isolera och ha varma golv är det lösningar likt Lindroos föreslår som gäller med en luftspalt mellan betong och innergolv som ventileras genom te x trösklarna, ofta mekaniskt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
heppe
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-04-27

:-)

Inläggav heppe » 2013-07-10 16:58

Japp. Vi pratade om två olika saker. Jag tänkte enbart på väggarna i föregående inlägg. Var lite otydlig kan man säga. :-)

Min senaste fundering angående golvet är om vi ändå åker på att bila upp golvet för byte av avloppsrör. 37 år gamla nu och i skarven runt 73/74 var det lite si och så med kvaliten på plasten i avloppsrören beroende på typ av plast de använt. Om de nu inte kört med gjutjärn...
:-/ Mindre roligt...


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster