heppe skrev:Hej igen. Tack för åsikter.
Biorummet blir i en källare. Hus från 1974. Hur dränering ser ut under plattan vet jag ej. Troligen gjutet på makadam i större storlekar. Vi har inga fuktproblem idag (vad vi vet), men eftersom utvändiga fuktskyddet tekniskt sett börjar ha gjort sitt är vi i på g med en dränering och yttre isolering av huset. Bör inte förvärra fuktvandringen upp i betongen iaf.
Skall tydligen fungera med gjutning av EPS direkt på plattan.
Tanken med detta är att ev få lite mer takhöjd (2,20 idag). Antar att EPS:ens innehåll gör att den minskar ljudtransporten iom cellplastkulorna. Funderingen är dock om reglat golv med isolering är tystare... MEN. Kan kanske släppa den tanken eftersom väggar och framför allt taket är större bovar i detta drama.
Ja, det blir nog bra om du väntar med att stomljudsisolera källargolvet. Börja du med tak och sedan väggar.
OM du ska fixa stomljudsisolering av källargolvet i senare skede, kan jag INTE rekommendera EPS cellplast! Du måste ändå lösa fuktproblemet. Gamla hus har fuktvandring nerifrån. Tejpa upp någon kvadratmeter plast på golvet och se om det blir fukt emellan. Blir det ingen fukt skulle jag ändå se till att få dit någon Platonmatta el.dyl. underst. och sedan ljudisolering. Men detta får du ingen konstruktion av mig än för jag tycker du ska inte börja med detta utan att veta om det behövs.
Finns fina akustiktak som är populära, men en del info på hemmabio forumet säger att de inte gör mycket för takets ljuddämpning. Övre registret som dämpas. Vet ej hur det är med förstareflexen i taket eller om akustiktaken (Ecophone) inte heller förbättrar detta nämnvärt. Läst om att isolering bakom och luftspalt skall förbättra lite, men då lär man bygga ner 10-15cm - och just minska takhöjden i rummet. Det vill jag inte. Har även funderat på att gipsa betongtaket och sätta Greenglue mellan. Måste dock fästa med skruv i betongen.
De tak du nämner har ingen ljudisolerande verkan. De är ämnade för själva lyssningsrummets akustiska egenskaper.
Greenglue hade jag inte hört talas om förrän nu. Då tittade jag på deras hemsida och jag anser att sådan där geggamoja är väldigt nära bullshit. Det håller inte vad de lovar. Dessutom snackar de bara goja på sin sida. De har ingen koll överhuvudtaget.
Har varit inne på lösningen med träfiberbetongplattorna (Träullit) som skulle bygga väldigt lite (5-6cm), men detta ratas skarpt av någon moderator på hemmabio-forumet. Hjälper inte enligt honom.
Med tanke på ytans struktur kanske man kan få lite diffusion, men frågan är om det är önskvärt?
Några åsikter om detta?
Detta har inte heller någon ljudisolerande verkan.
Om du ska ljudisolera ska du göra ett heltäckande undertak av förslagsvis 2 - 3 lager gips som hänger fritt från befintligt tak (antingen fribärande reglar eller fjädrande "hängare". Mineralull emellan. Det ger ca 10 dB förbättring av ljudisoleringen. Extrema basljudkommer ändå att störa, även om de som sagt blir något svagare ovanför.
Under detta undertak kan du sedan ordna med den akustiska miljön i själva lyssningsrummet.