Software för att räkna ut respons i öppen baffel?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Software för att räkna ut respons i öppen baffel?

Inläggav BPM » 2013-07-13 10:32

Lurar lite på ett bygge där jag ska kombinera en basreflexlåda med en påmonterad öppen baffel med ett bredbandselement.
Finns något bra program för att räkna ut hur frekvensgången i bredbandselementet kommer att se ut, och framförallt där jag kan se hur stor baffeln behöver vara för att låta elementet krypa neråt 200Hz?

Och..baffeln kommer att skruvas fast i framkant på en befintlig, 60cm hög låda. Räknar jag med baffelytan på den lådan eller är det baffeln jag skruvar fast (vinkeljärn) som är den jag ska räkna med?

Vidare undrar jag om dessa "vingar" som många OB-högtalare är utrustade med. Det är ju en enkel sak att få dit, men vad är egentligen poängen med dem?

Utséendet jag tänkt mig är i stil med detta (sett från sidan):

Bild
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-07-13 11:11

För utsträckning ner till 200Hz utan akustisk kortslutning runt baffeln krävs nånstans 0.5-1kvm. Du får alltså räkna med ett fall som måste kompenseras och/eller bakas in i delningen.

Du räknar bara med den öppna baffeln, inte med "stativet" även om den förvisso kommer ge lite stöd.

Vingar fungerar som mekaniskt och akustiskt stöd. Man kallar det ofta "vikt baffel" när baffeln frångår ett symmetrisk plan till en geometri liknande ett "U".

En U-baffel flyttar ner den akustiska kortslutningen i frekvens och modifierar samtidigt polarkaraktäristiken. Utstrålningen går från en ideal dipol/åtta till något mellanting mellan dipol och njurstrålare med ett frekvensberoende.

Lycka till! :)

/Peter

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-13 12:28

Bild

Om jag gör något sådant istället, hur skulle det påverka förmågan att spela ner till runt 200Hz (250 kan för all del funka bra)? Fortfarande helt öppet bakåt såklart..

Det vore inget praktiskt bekymmer att göra "baffeln" till en decimeterdjup låda istället (det aktuella elementet behöver ingen volym att tala om för att nå dessa frekvenser) men jag har hört en och annan OB som spelat enormt luftigt, rent och fint så jag är sugen på att testa konceptet. Blir det inte vad jag hoppas går det ju alltid att sluta till baffeln efteråt..

Baffeln hade jag planerat till att fortsätta som en naturlig förlängning av basdelens baffel (befintliga lådor) och bredden är då 25cm. Det känns som alldeles för lite för att komma upp i 50 kvadratcentimeter (eller rent av en kvadratmeter) då lådan blir alldeles för hög. Kanske vore bättre att helt enkelt bygga med ekbänkskiva i typ 120x50cm och ställa den fristående med basarna placerade bredvid, men det ska ju delas högt och rent visuellt blir det inte lika smutt..

Anledningen till att jag önskar just 200/250Hz är att jag planerar att dela mellan bas och bredband aktivt i en Denonreceiver vars högsta möjliga delning är just 250Hz och lite moms på det brukar ju aldrig vara fel..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-16 09:32

Nu har jag hårdvaran som behövs för 2st byggen, dels detta och sedan ytterligare ett slutet bredbandsbygge så jag skrotar tråden och gör en gemensam byggtråd för de båda "projekten" när de väl är igång istället.
Du, Piotr, verkar enormt kunnig.. Jag hoppas du tittar in i den nya tråden när det väl blir dags!
Mycket trevlig!

Återgå till DIY-forum